کد خبر: 200667
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵

در کنار ورود تکنولوژی‌های جدید و حضور سرمایه‌گذاران خارجی، استفاده از مدیران توانمند و آموزش نیروی‌های متخصص قطعا می‌تواند مسیر کلی صنعت خودروی ایران را تغییر دهد

با توجه به نقشی که دولت برای صنعت خودروی کشور قائل بوده و تلاش‌هایی نیز برای هموارسازی مسیر حرکت آن انجام داده است اما همچنان به‌نظر می‌رسد برای افزایش سرعت به‌منظور کاهش سریع فاصله با رقبا اقدامات دیگری را باید در دستور کار خود قرار دهد.

در همین زمینه گفت‌وگوی کوتاهی با محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انجام داده‌ایم.

[caption id="attachment_200668" align="alignleft" width="338"]محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس[/caption]

به‌زودی دولت دوازدهم آغاز به کار خواهد کرد، به نظر شما مهم‌ترین کاری که وزارت «صمت» باید انجام دهد، چیست؟ مهم‌ترین نکته‌ای که وزارت صمت در دولت دوازدهم باید مدنظر قرار دهد، سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت است.

عدم روان‌سازی و تسهیل مبادلات در نظام بانکی از جمله عوامل کاهش مراودات اقتصادی در خودروسازی است. خوشبختانه اقدامات خوبی در جهت سهولت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و امضای قرارداد آنها با خودروسازان داخلی انجام شده است و با مداومت آن می‌توان انتظار توسعه این صنعت و امضای قراردادهای خودرویی جدیدتری را با طرف‌های خارجی داشت.

روند جذب سرمایه کمی کند به‌نظر می‌رسد. چرا؟ وجود سرمایه‌گذاران خارجی در خودروسازی کشور خالی از مشکل نیست، بنابراین اعمال مدیریت یکپارچه در این زمینه الزامی است.

امروز وضعیت جذب سرمایه‌گذار خارجی و نحوه تضمین آن با مشکلاتی مواجه است و تنها به مباحث برجام مربوط نمی‌شود. ابهاماتی که در این زمینه وجود دارند، به عوامل داخلی و خارجی بازمی‌گردد، بنابراین تاثیر آنها بر قراردادهای جدید حائز‌اهمیت خواهد بود.

در صورتی‌که شرایط اقتصادی کشور به حالت تعادل برسد، وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی با خودروسازان داخلی بهبود می‌یابد و این امر تاثیر مثبتی بر رشد و شکوفایی این صنعت خواهد داشت.

با بهبود شرایط اقتصادی و تغییرات مثبت در خودروسازی شاهد سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین سرمایه‌گذاران خارجی با خودروسازان داخلی خواهیم بود. این موارد نکاتی هستند که باید وزارتخانه در دولت جدید به آن توجه کند.

یعنی با جذب سرمایه خارجی بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف خواهد شد؟ خیر، این تنها بخشی از ماجراست. در کنار ورود تکنولوژی‌های جدید و حضور سرمایه‌گذاران خارجی، استفاده از مدیران توانمند و آموزش نیروی‌های متخصص قطعا می‌تواند مسیر کلی صنعت خودروی ایران را تغییر دهد و موجب تحول در این بخش شود.

امروز هرگونه قرارداد همکاری با برندهای معتبر خودروسازی جهان در قالب سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های داخلی، مسیر توسعه صنعت خودروی ایران را هموار خواهد کرد.

قطعا در همکاری با شرکای خارجی و مطرح عرصه خودروسازی، شاهد تولید محصولات جدید، متنوع و باکیفیت خواهیم بود. ضمن اینکه این روند موجب هماهنگی صنعت خودروی ایران با استانداردهای روز جهانی می‌شود و بسیاری از معضلات حاکم بر این صنعت برطرف خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =