کد خبر: 200736
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

تولید ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در چهار ماهه نخست سال ۹۵ از کاهش چشمگیر کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در مدت مشابه امسال خبر می‌دهد

به گزارش اخبار خودرو ، صنعت موتورسیکلت نفس‌های آخر خود را می‌کشد، صنعتی که رکود و تصمیمات غلط تا امروز بیش‌از ۷۵درصد از واحدهای تولیدی‌ آن را به تعطیلی کشانده و تا پایان نیمه نخست امسال بیش‌از ۹۰درصد از کارخانه‌ها تعطیل و کارگرهایشان بیکار می‌شوند.

[caption id="attachment_200738" align="aligncenter" width="623"]کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی[/caption]

همه‌چیز از یک مصوبه شروع شد. مصوبه‌ای که با اجرایی‌شدنش تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در ایران برای همیشه متوقف شد. اگرچه قرار بود این مصوبه از نیمه‌دوم سال گذشته اجرایی شود اما ثبت سفارش و واردات بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز موتورهای کاربراتوری توسط کارخانه‌های سازنده موتورسیکلت، دولتی‌ها را بر آن داشت تا شش ماه دیگر به تولیدکنندگان مهلت دهند تا در این فرصت شش‌ماهه تمام قطعات موجود در انبارهایشان را راهی خط تولید کرده و آخرین گروه از موتورسیکلت‌های کاربراتوری را تا پایان سال ۹۵ تولید و شماره‌گذاری کنند.

با آغاز سال ۹۶ و پایان مهلت شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری، نوبت به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با میزان آلایندگی به‌مراتب پایین‌تر رسید اما موتورسیکلت‌های انبار شده در کارخانه‌های تولید و فروشگاه‌های موتورسیکلت، راه را بر تازه‌واردهای بازار بست و سبب شد مشتریان اقبال چندانی برای خرید موتورسیکلت‌های انژکتوری نداشته باشند.

حال اما در پنجمین ماه سال، رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت از تعطیلی بیش‌از ۷۵درصدی واحدهای تولیدی موتورسیکلت در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «تا پایان شهریور‌ماه بالغ بر ۹۰درصد از کارخانه‌ها و خطوط تولید تعطیل خواهند شد.»

ابوالفضل حجازی، رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درگفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» از تعطیلی بیش‌از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی تا پایان شهریورماه خبر می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه با وجود بیکاری بیش‌از ۱۱هزار سرپرست خانوار و تعطیلی بخش عمده‌ای از خطوط تولید موتورسیکلت در کشور، هیچ دستگاه و مسئولی تا امروز در این‌باره اظهار‌نظر نکرده است.»

کاهش ۱۷۰هزار دستگاهی میزان تولید در ۴ ماهه اول سال حجازی با اشاره به تولید ۲۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت در چهار ماهه نخست سال ۹۵ از کاهش چشمگیر کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در مدت مشابه امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: «متاسفانه تولید موتورسیکلت در چهار ماه نخست سال ۹۶ به ۳۰هزار دستگاه رسیده است و بر همین اساس آمار ثبت سفارش قطعات نیز به‌شدت کاهش نشان می‌دهد. به نحوی که شرکت‌های تولیدکننده نسبت به سال گذشته ۷۰درصد کمتر قطعه ثبت سفارش کرده‌اند.» وی در تشریح مشکلات تولید‌کننده‌ها به برخی موارد مانند فروش نرفتن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و عدم برگشت سرمایه شرکت‌ها در این حوزه اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: «سال گذشته شماره‌گذاری‌ها به مدت ۵ ماه متوقف و همین موضوع سبب شد گردش مالی کارخانه‌ها به شدت کاهش یابد. در همین راستا اکنون حدود ۲۵۰هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری در فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها وجود دارد و فروشندگان تا زمانی‌که موفق به فروش موتورسیکلت‌های کاربراتوری‌ موجود در انبارهایشان نشوند، برای موتورهای انژکتوری تبلیغ نخواهند کرد.»

سال بد برای صنعت موتورسیکلت وضعیت رکود حاکم بر بازار از یک سو و پر بودن انبارها از موتورسیکلت‌های کاربراتوری باعث شده سال ۹۶ به‌عنوان سال سیاه صنعت موتورسیکلت لقب گیرد هرچند حجازی امیدوار است تا پایان سال، پرونده موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز مختومه شود و شرکت‌های تولیدکننده توان بازگشت به بازار و تولید را به‌دست آورند.» وی در حالی از شماره‌گذاری ۳۰هزار موتورسیکلت انژکتوری خبر می‌دهد که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این موتورسیکلت‌ها به‌دست مصرف‌کننده رسیده و چه تعداد، تنها از انبار کارخانه‌ها به فروشگاه‌ها رفته است.

دغدغه‌ای برای صنعت موتورسیکلت وجود ندارد خبر تعطیلی ۷۰درصدی خطوط تولید موتورسیکلت آن‌قدر پر اهمیت بود که تصور می‌رفت مسئولان دولتی واکنش سریع نسبت به آن نشان دهند اما به‌گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت نه‌تنها واکنشی نشان ندادند بلکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت حتی سراغی از فعالان این صنف نگرفته‌اند. حجازی تاکید می‌کند «فعالان این صنف به جای کمک مالی نیازمند تسهیل قوانین و کارهای فرهنگی برای توجه بیشتر مردم نسبت به خرید موتورهای انژکتوری هستند.»

خریدهای دولتی؛ بلای جان تولید داخلی حجازی با تاکید بر اینکه ۲۰درصد از سهم بازار موتورسیکلت در اختیار خریدهای دولتی است و متاسفانه آنها چندان تمایلی به استفاده از تولیدات داخل ندارند، می‌گوید: «نمونه این اتفاق در وزارت بهداشت افتاد و واردات ۲۰۰دستگاه موتور آمبولانس از خارج کشور در حالی صورت گرفت که این وزارتخانه می‌توانست نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کند اما برخلاف قوانین به سمت واردات رفت.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    بهتر‌! به نظرتون بس نیست این روند کشوندن شرکت‌های قدیمی و هزینه ی اشتباه دادن برای زنده موندن این شرکت‌های فسیل، تنها به خاطر اینکه کارگر دارند ؟ هزینه‌ی بیکار شدن کارگران رو می‌بینید، اما هزینه ی صوتی، بهداشتی (آلودگی هوا و ...) و جانی جامعه که چندین برابر بالاتر است را نمی‌بینید ؟ این بنگاه درست باید نو آوری کنه! نه اینکه انقدر نوآوری نکنه که قانون‌گذار بالاخره تکنولوژی ۱۰ سال پیش رو اجباری کنه، با اون هم خودش رو نتونه وفق بده و ورشکست شه! این بنگاه نبودش بهتره.
  • رضا ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
    خدا کند ریشه این صنعت نفرت انگیز بکلی کنده شود تا هر روز شاهد کشته شدن مردم و راکبین در حین ویراژدادن های احمقانه نباشیم.به واقع این وسیله زندگی مردم را به کلی تلخ کرده و هم باید آلایندگی آن را تحمل کنیم و هم خطر تصادف با موتورسیکلت هایی را که با مفهومی به نام قانون رانندگی بیگانه اند.
  • hamed ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    منظور؟ نکند منظورتان این هست که موتوری که قاتل مردم و محیط زیست است باید حتما تولید بشود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =