کد خبر: 200929
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

از یک سو قطعه‌سازان کشور بنا بر شرایطی که داشته و دارند، نگران فردای خویش هستند و دغدغه ماندن دارند. ماندنی که خبر توقف خودروهای پرتیراژ برعمق این نگرانی افزوده است

اخبار خودرو - با آنکه این روزها صنعت خودرو اعم از تولید‌کننده، قطعه‌ساز و وارد‌کننده به‌رغم گشایش‌هایی که صورت‌گرفته است، همچنان درگیر مشکلات به‌جا مانده از قدیم و همچنین برخی مسائل جدید هستند، به‌نظر می‌رسد در سطح دیگر همچنان حاشیه بر متن غلبه دارد.

[caption id="attachment_187061" align="aligncenter" width="599"]دست‌اندازهای جذب سرمایه‌ خارجی در صنعت خودرو صنعت[/caption]

از یک سو قطعه‌سازان کشور بنا بر شرایطی که داشته و دارند، نگران فردای خویش هستند و دغدغه ماندن دارند. ماندنی که خبر توقف خودروهای پرتیراژ برعمق این نگرانی افزوده است و از همین حالا با مشکلاتی جدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

از طرف دیگر این بخش مهم از صنعت خودرو منتظر جانشین پراید و مشخص شدن تکلیف خود است و همچنین برای تغییر قالب‌ها و حرکت به سمت ساخت قطعات خودروی جدید، نیاز به تامین سرمایه‌ کلان دارند و در این فکر هستند که از کدام منبع و چگونه آنها را تامین کنند.

این در حالی است که به‌دلیل عدم برخورداری از استانداردهای مدنظر شرکای جدید خودروسازان چندان در جریان داخلی‌سازی قرار نگرفته‌اند و همچنان درگیر دریافت تسهیلات بانکی معوق و مطالبات خود از خودروسازان هستند.

با این حال قطعه‌سازان با معضلات دیگری نظیر قاچاق قطعه اعم‌از باکیفیت و بی‌کیفیت هستند که در کنار آن با حجم انبوه واردات نیز مواجه شده‌اند.

این موارد تنها بخش کوچکی از مشکلات صنعت خودروی کشور است. بخشی که اگر قرار باشد مشکلات آن برطرف شود، در کنار فرهنگ‌سازی‌های متنوع از قبیل یادگیری ادغام، چگونگی کار با کاهش هزینه و بهره‌وری بالا و در یک کلام تمرین فهم توسعه، نیاز به زمان و هزینه بسیار دارد.

حال در این گیر‌ودار توقف یا عدم توقف تولید خودرویی مانند پراید تبدیل به موضوعی می‌شود که از یک سو نشان‌دهنده این است که چرا تا‌کنون ارائه راه‌حل برای رفع مشکلات صنعت خودروی ایران زمان‌بر شده است.

از سوی دیگر سطح نگرش کارشناسان این حوزه درباره چنین موضوعاتی را نشان می‌دهد. در حال‌حاضر هم مدیران گروه خودروسازی سایپا و هم مصرف‌کنندگان این خودرو می‌دانند که خواه‌ناخواه با توجه به سطح کیفی این خودرو، تولید آن تا پایان سال متوقف خواهد شد.

در همین زمینه مهدی جمالی، مدیر ارشد این گروه خودروساز پراید را خودروی مطلوب فقرا دانسته و بر توقف تولید آن تاکید کرده است. در این میان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به این مصاحبه گفته است سایپا با پراید باید یک تابوت هم به مستضعفان بدهد.

موضوع اصلی ازاین گفته، برداشت و قضاوت درباره آن نیست، بلکه بحث اصلی نوع نگاهی است که در این میان وجود دارد. در واقع توجه به وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور بوده که دچار آن است. چرا نمایندگان یا مسولان ذی‌ربط گران شدن خودرو وکاهش توان خرید همان قشر مستضعف مد‌نظرشان نیست و برایشان اهمیتی ندارد.

درواقع مهم نیست مسدود شدن واردات خودرو و تاثیر آن بر کسب‌و‌کار قشر عظیمی از فعالان این بخش چه تاثیری دارد و چه آینده‌ای را پیش روی آنان خواهد گذاشت و آنان را به کدام سمت‌وسو را خواهد برد. مهم نیست چرا باید حجم عظیمی از قطعات بی‌کیفیت وارد بازارمی‌شود.

اهمیت ندارد چرا قطعه سازان در افزایش سطح استاندارد، کیفیت و به‌روز کردن تکنولوژی خود نا‌توان مانده‌اند. برای آنان درس گرفتن از گذشته همان زمان که سیل واردات مثل آوار بر صنعت خودروی کشور فرو ریخت، مهم نیست.

در واقع اهمیتی ندارد راه و‌ برنامه‌ای را ارائه بدهند که نه‌تنها دولت دوزادهم بلکه دولت‌های آینده با تکیه بر منافع ملی، خود را ملزم به اجرای و رعایت مفاد آن کنند. از سوی دیگر حرف‌های جمالی به نوعی تصحیح مسیر این شرکت است.

چرا‌که وی پیش‌تر‌ها از قانون عرضه وتقاضا گفته بود و بر اساس آن ادامه تولید را موجه می‌دانست. ولی سخنان اخیر وی نشان می‌دهد قرار است سایپا در این زمینه حرکت در مسیر دیگری را آغاز کند.

مسیری که باز بر‌اساس همان قانون عرضه وتقاضا یا رقابت اگر پیموده نشود، با خسران زیادی مواجه خواهد شد. به‌نظر می‌رسد در این مواقع باید به این اندیشید چرا خودرویی مانند پراید، سال‌ها تولید شود.

گذشته از مواردی ذکر شد، شاید بد نباشد بدانند یکی از دلایل مطلوب بودن خرید این خودرو به‌خصوص در سال‌های اخیر، کاهش توان خرید مردم است.

بنابراین به جای مطایبه و طنازی راه‌حلی را نشان دهند که بر اساس آن قدرت انتخاب اقشار کم‌درآمد بیشتر شود. آنگاه خواهند دید آیا خودروهایی در این رده مشتری‌خواهند داشت یا خیر؟

  * علی طجوزی - دبیر گروه خبر

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مدافع جان ملت ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    راهکار بسیار ساده است. الان بالای بیست ساله که پراید و پژو و خانواده انها درخال تولید هستند، از این دوران تولید قطعا با توجه به دوبرابر و گاها سه برابر بودن قیمت خودرو در ایران و هزینه های بسیار پایین برای تامین انرژی و نیروی کار، سود بسیار بسیار زیادی را قطعه سازان و خودرو مونتاژ کن ها به جیب زده اند. ثروتی غیر قابل تصور خوب در ان دوران باید تولید کننده به فکر سرمایه گذاری برای فردای خود نیز باشد حالا نشده اند قرار نیست من مصرف کننده در این بازار انحصاری هزینه بی تدبیری این شرکتها را بدهم. و اما راه حل الان در هر سال شرکت های خودروساز حتی اونهایی که بسیار کوچک و نوپا هستند چند مدل جدید و فیس لیفت به بازار ارایه می دهند خوب ببینیم اونها چیکار می کنند. مسئولین صنعتی ما که خلاقیت ندارند خوب چه لزومی دارد شروع کنیم به صغری کبری چیدن و تحمیل مجدد این ارابه ها به ملت به چند برابر قیمت و تشدید انحصار در بازار. قبلا بهانه بی کیفیتی تحریم بود حالا چی؟ دلیل فقط و فقط عف مدیریت است و لاغیر. افرادی با ژنیک مرغوب را ما در پستهای مدیریتی نمی خوایم، هزینه این ژنتیک با کیفیت را بهتره پدر و مادرهای همین افراد تقبل کنند و از استعدادشون فک و فامیلشون استفاده کنند. یاحق
  • رضا ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۱
    برادر مردم هر کشوری باید پای خود را قدگلیم خودشان دراز کنند.در کشورما درامد سرانه مردم ۵۰۰۰ دلار است که به نرخ ثابت از در امد سرانه سال ۱۳۵۵ کمتر است و به گفته دکتر لیلاز ۵۰ سال دیگر طول می کشد که به درامد سرانه سال ۱۳۵۵ یعنی ۴۰ سال قبل برگردیم .پس باید قبول کنیم که کشور فقیری هستیم لذا در صنعت خودرو یا باید تولید کننده تعداد زیادی خودروهای کم کیفیت و قدیمی مثل پراید برای عموم مردم فقیرمان باشیم و یا اینکه به تعداد محدودی خودروی مدرن امروزی که قطعا با توجه به ارز بری بالا قیمت بسیار بالای خواهد داشت برای قشر مرفه جامعه تولید کنیم.لذا تجربه گذشته سیستم پوپولیستی دولت های ما مبین آن است که هیچ راهی جز ادامه تولید امثال پراید و پژو ۴۰۵ وجود ندارد و فقط اسم،ظاهر و رنگ و لعاب آنها تغییر خواهد کرد.و صنعت قطعه سازی فرسوده ما هم تولید کننده قطعات آن ها خواهد بود درست مثل گذشته
  • دلسوز ملت ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    فقط کار مسئولان شده انتقاد همین. پس کی قراره واسه این صنعت کاری بکنه ای مسئولان از خواب زمستانی پاشید بسه دگه
  • محمد ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    عجیب آدمهایی هستند اینها دارند خودرو بی کیفیت سی سال پیش را به مردم قالب میکنند بهترین سود نصیبشان میشود کاری هم به مستضعفان ندارند دیگه دارند منت هم سرشون میگذارند که بخاطر مستضعفان تولید پراید را متوقف نمیکنیم /شما به فکر جیب خود هستین که پر شود اگر راست میگویین که تو فکر مستضعفان هستین این خودرو های بی کیفیت را درست نکنید هر جا میرسند دارند مستضعفان را سپر خود مکنند واقعا اگر خیلی دلت برای مردم میسوزه مردم را راحت بزارین این خودرو های بی کیفیت را درست نکنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =