کد خبر: 201128
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵

اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران قرار است تبدیل به یک هاب تولیدکننده خودرو در یک منطقه مشخص شود، قاعدتا باید شرح وظایفی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و خودروسازهای داخلی در نظر بگیریم

اکنون اگر در دوران پسابرجام هستیم و قراردادهای مختلف خودرویی شرایط بهتری را به این صنعت بازگردانده است ، اما این صنعت نیاز به یکسری سازوکار دارد تا بتواند دوباره جان بگیرد.

در همین زمینه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که در صنعت خودرو باید برخی ملاحظه‌کاری‌ها را کنار بگذاریم، گفت: «تمام کشورهای موفق در این صنعت، یک‌سری استراتژی‌ها را تدوین و بر اساس آن شروع به حرکت کرده‌اند.»

درباره قراردادهای خودرویی و ساز‌و‌کارهای مورد نیاز این صنعت سعید باستانی ، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس به «دنیای خودرو» می‌گوید:

[caption id="attachment_187261" align="alignleft" width="265"]سعید باستانی سعید باستانی[/caption]

کمیسیون صنایع درباره قراردادهای خودرویی تذکراتی داده است. آیا کمیسیون صنایع نسبت به قراردادهای خودرویی خوشبین نیست؟ هر زمان که قراردادها به‌گونه‌ای باشد که انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت بگیرد که از یک طرف بتوانیم صادرات محصول را تضمین و از طرف دیگر نیز سهم تولید داخل را در قراردادها لحاظ کنیم تا بازار قطعه‌سازان تحرک داشته باشد و به‌عنوان یک هاب تولید خودرو در منطقه قرار بگیریم، می‌توان گفت قراردادها مثبت هستند.

یعنی چه نظری در مورد قراردادها مورد بحث است؟ هر قراردادی که بیشتر کمک کند تا موضوعات مختلف لحاظ شوند و در فضای تولید کمک‌کننده باشند، قاعدتا موثرتر خواهد بود. بنابراین ما بررسی می‌کنیم قراردادها چقدر توانایی دارند تا حوزه‌های مختلف صنعت خودرو را به جریان بیندازند. همچنین قراردادهایی که در سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد می‌شوند، قاعدتا برای کشور مناسب هستند.

راهکار موفقیت این صنعت را در عرصه بین‌المللی چه می‌دانید؟ صنعت خودرو جزو سه صنعت بزرگ کشور است و گردش مالی بالایی دارد، بنابراین باید توجه ویژه و خاصی به‌ این صنعت داشته باشیم و این نگاه باید در همه مسئولان این حوزه وجود داشته باشد. اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران قرار است تبدیل به یک هاب تولیدکننده خودرو در یک منطقه مشخص شود، قاعدتا باید شرح وظایفی را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها و خودروسازهای داخلی در نظر بگیریم و هر جایی که مشکل قانونی داشته باشیم، نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

هرچند تاکنون بررسی کرده‌ایم و قوانین ما جامع هستند ولی باید در حوزه اجرا نظارت بیشتری وجود داشته باشد. باید در صنعت خودرو از جایی به بعد برخی ملاحظه‌کاری‌ها را کنار بگذاریم.

کشورهای موفق در این صنعت، یک‌سری استراتژی‌ها را تدوین و بر اساس آن حرکت کرده‌اند. یک خودرو در ایران وقتی تولید می‌شود، تقریبا ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه مالی دارد که باید بر طرف شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران دوست ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    بی خیال بابا! این چند شرکت انحصار طلب با حمایتی که مسولین دولتی ازشون می کنند غیر ممکنه بتونند حتی رضایت ایراتی های خودرو با کیفیت ندیده را جلب کنند چه برسه به هاب منطقه ای! از قدیم گفتند سنگ بزرگ علامت نزدنه. عجب سنگی هم وزارت صنعت برداشته!! هاب منطقه ای تولید خودرو.... !

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =