کد خبر: 201274
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

خودروسازان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این خصوص داشته‌اند اما وجود این الزام باعث شده است نه‌تنها جنب‌و‌جوش بیشتری برای ارتقای محصولات داشته باشند، بلکه از خارج کردن خودروهای قدیمی از خط تولید هم استقبال کنند. البته این افزایش استانداردها با استقبال برخی از کارشناسان و همچنین با انتقاد ضمنی برخی دیگر همراه بوده است.

به گزارش اخبار خودرو ،با افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۵ مورد فعلی به ۸۳ مورد از دی‌ماه، امسال، شاهد تغییرات و جنب‌و‌جوش خودروسازان داخلی بوده‌ایم. در این راستا در آخرین گزارش از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) شاهد افزایش کیفی خودروی تک‌ستاره تیبا به دو ستاره و همچنین خودروی سمند به دو ستاره بودیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان دلیل این افزایش ستاره‌ها الزاماتی هستند که در جهت افزایش استانداردها برای خودروسازان در نظر گرفته شده است. هرچند خودروسازان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این خصوص داشته‌اند اما وجود این الزام باعث شده است نه‌تنها جنب‌و‌جوش بیشتری برای ارتقای محصولات داشته باشند، بلکه از خارج کردن خودروهای قدیمی از خط تولید هم استقبال کنند. البته این افزایش استانداردها با استقبال برخی از کارشناسان و همچنین با انتقاد ضمنی برخی دیگر همراه بوده است. گروه اول معتقد هستند افزایش استانداردها باعث خواهد شد و خودروسازان دست از پلت‌فرم‌های قدیمی بردارند و به‌سوی تولید خودرو و پلت‌فرم‌های روز که تمام استانداردهای ممکن را پاس می‌کنند، بروند اما برخی معتقد هستند با توجه به شرایط اقتصادی کشور، افزایش استانداردها تنها موجب گرانی خودرو و آسیب اقشار کم‌درآمدتر جامعه می‌شود. در همین زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است صنعت خودرو نیازمند اصلاحات اساسی و جایگزینی پلت‌فرم‌های قدیمی با پلت‌فرم‌های جدید و همچنین جایگزینی محصولات به‌روز با خودروهای قدیمی است. وی می‌گوید: «به‌دلیل عدم پاسخگویی پلت‌فرم‌های قدیمی در روند ارتقای کیفی تولیدات شرکت‌ها این تغییرات باید انجام شوند.» این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مقیاس جهانی تغییر در پلت‌فرم خودروها با توجه به افزایش استانداردهای خودرویی جدیدی که اعمال می‌شود، می‌گوید: «در دنیا زمانی‌که استانداردهای تولید خودرو ارتقا پیدا می‌کنند و پلت‌فرم‌های قبلی توان پاسخگویی به خواسته استانداردهای جدید را ندارند، این خودروها از مرحله تولید خارج می‌شوند.» بحث چرایی اعمال برخی از این استانداردها و هزینه‌بر بودن آن‌ها مورد انتقاد بعضی کارشناسان صنعت خودرو است. در این زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه افزایش استانداردها باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «با استانداردهای جدید اگر خودرویی ۲۲ استاندارد را پاس نکند و از سال ۹۸ توقف تولید داشته باشد، خودروی جایگزین با قیمتی بیش‌از ۳۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد، زیرا این استانداردها هزینه‌بر هستند.» وی در توضیح این مطلب تاکید می‌کند: «۲۲ استاندارد از دی ماه ۹۷ اجرایی می‌شوند و خودروهای قدیمی توانایی پاس کردن آن را ندارند. همین باعث خواهد شد خودروهای ارزان قیمت از رده خارج شوند. در واقع خودروسازان می‌خواهند استانداردهای به‌روز اروپا اجرایی شوند اما در نظر نمی‌گیرند قدرت خرید مردم ما کجا و قدرت خرید اروپایی‌ها کجا. زیرا سرانه کشور ما با سرانه اروپا قابل‌مقایسه نیست.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دلسوز ملت ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    اگر با این فکر بریم جلو تا ۲۰ سال آینده هم باید سوار پراید و پژو بشیم متاسفم برای این مسئولین خودرویی که به فکر منافع خودشون هستن
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۸
    متعجبم اجرای استانداردهای روز اروپا برای خودروهای شخصی مهم تر است یا اعمال قانون برای موتورسیکلت سوارها ، وانت بارها و کامیونها .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =