کد خبر: 201492
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

جوک یکی از مدل‌های نیسان بوده که با چهره خاص و متفاوتش توانسته است بخش عمده‌ای از سلیقه‌ها را به خود جذب کند، ابعاد کوچک و مصرف سوخت کم، جوک را به گزینه‌ای ایده‌آل برای شهرهای بزرگ تبدیل کرده است.

به گزارش اخبار خودرو ، وقتی صحبت از خودروهای تازه‌وارد به خیابان‌های کشور به میان می‌آید، ناخودآگاه نگاه‌ها به سمت برند تازه‌وارد نیسان جلب می‌شود که با مدل‌های جوک و ایکس‌تریل برای سهم‌خواهی از بازار کراس‌اوور و شاسی‌بلندها پا به میدان رقابت گذاشته است.

[caption id="attachment_201499" align="aligncenter" width="661"]نیسان جوک اسپرت نیسان جوک اسپرت[/caption]

البته باید اذعان کرد شرکت جهان‌نوین‌آریا در مدتی کوتاه توانست به موفقیت چشم‌گیری دست یابد. نیسان جوک اولین مدل ارائه‌شده از سوی این شرکت بوده که توانسته است با ایجاد یک فضای رقابتی در سگمنت کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت، سایر برندهای موجود در بازار را به حضور در این رده وادار کند. بر همین اساس تعداد قابل توجهی از این خودروی خاص و البته متفاوت، راهی خیابان‌های کشور شده‌اند.

جوک یکی از مدل‌های نیسان بوده که با چهره خاص و متفاوتش توانسته است بخش عمده‌ای از سلیقه‌ها را به خود جذب کند، ابعاد کوچک و مصرف سوخت کم، جوک را به گزینه‌ای ایده‌آل برای شهرهای بزرگ تبدیل کرده است.

نیسان جوک برای ایرانی‌ها غریبه نبوده و پیش از اخذ مجوز پلاک ملی، در مناطق آزاد کشور تردد می‌کرده و به خودرویی محبوب و پرفروش مشهور است.

شرکت جهان‌نوین‌آریا نیسان جوک را با سه تیپ اسکای‌پک، پلاتینیوم و اسپرت عرضه و همین موضوع گستره انتخاب مشتریان را وسیع‌تر می‌کند.

به‌عبارت دیگر احترام به حقوق مشتری یکی از اهداف اصلی شرکت جهان‌نوین‌آریاست که البته می‌توان در همین راستا، «تحویل ناب» نیسان را به آن اضافه کرد.

در واقع این شرکت برای تحویل خودروهای خریداری شده به مشتریان، مراسمی تشریفاتی را ترتیب می‌دهد تا خریداران با خاطره‌ای به‌یادماندنی شرکت را ترک کنند.

کابین فانتزی با فضای نسبتا کافی

نیسان جوک علاوه‌بر ظاهر خاص و متفاوتی که دارد، از یک کابین فانتزی نیز بهره‌ می‌گیرد که در واقع آن را می‌توان نقطه‌عطفی برای جوک دانست. در همان ابتدای کار، فضای فانتزی و مدرن کابین، سرنشینان را مجذوب خود می‌کند.

[caption id="attachment_201493" align="alignleft" width="306"]نیسان جوک اسپرت نیسان جوک اسپرت[/caption]

رنگ‌بندی داشبورد و ادوات جانبی کابین همگی‌ در تضاد چشم‌نوازی با یکدیگر قرار دارند که همین موضوع باعث می‌شود حس تازگی در این خودرو جاری شود.

کیفیت قطعات و متریال مصرفی در جوک، با توجه به کلاس و جایگاهی که در آن قرار دارد در سطح خوبی است و البته از این برند ژاپنی چیزی غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

کنسول برآمده که از رنگی متمایز با رنگ بدنه بهره می‌برد نیز در دل خود صفحه نمایش لمسی ۸/۵ اینچی و همچنین سیستم تهویه مطبوع هوا را جای داده است.

این قسمت در مقابل بخش‌های رنگی کابین اعم از تودری‌ها و کنسول، هماهنگی زیبایی خاصی را به‌وجود آورده‌اند. صندلی‌ها از راحتی قابل قبولی برخوردارند که بالشتک‌های جانبی نیز در این راستا بی‌تاثیر نیستند.

طراحی ارگونومیک صندلی‌ها نیز هنگامی‌که رانندگی اسپرت را تجربه می‌کنید، به خوبی بدن را دربرمی‌گیرد و آسایش را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد. اما فضای سر برای صندلی‌های عقب کم است که همین موضوع سبب می‌شود، فضای عقب جوک بیشتر برای افراد کوتاه‌قد یا خردسالان مناسب باشد. فضای بار پشت صندلی‌های عقب نیز ۲۸/۰ مترمکعب است که چنانچه صندلی‌ها خوابانده شوند، این عدد به ۰۲/۱ افزایش پیدا می‌کند.

طراحی متمایز با ظاهری هیجان‌انگیز

نیسان جوک یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که از گل‌گیرها و حتی ارتفاع بلندتر خط پنجره‌ها (beltline) به‌‌عنوان نشانی برای صاحب ‌سبک بودن خود استفاده می‌کند.

[caption id="attachment_201498" align="aligncenter" width="553"]نیسان جوک اسپرت نیسان جوک اسپرت[/caption]

در همین حال، این موضوع با طرح‌ درهای عقب مبهم و عجیب حبابی‌شکل و لنز خمیده چراغ‌های جلو و عقب که به سمت بالا اوج گرفته و از سطح بدنه جدا شده است، بیشتر به چشم می‌آید. ابعاد و اندازه این خودرو بین هاچ‌بک و کراس‌اوور است که در نوبه خود کلاسی جدید و نوآورانه‌ به‌شمار می‌رود، البته رتبه اعتباری که این خودروی کوچک و جمع‌جور توانسته است در این‌ سال‌ها برای خود کسب کند، به ظاهر و توانایی‌های فنی‌اش بازمی‌گردد.

همچنین طرح کلی برآمدگی بدنه چهره‌ای فانتزی و جذاب را برای جوک به‌ارمغان آورده است، چراغ‌های جدیدی که در نمونه فیس‌لیفت شده به‌کار رفته، یادآور محصولات جدید نیسان و به‌خصوص مدل معروف ۳۷۰Z است.

از سوی دیگر شکستگی‌‌های خطوط بدنه سبب شده است در کنار ظاهر ملایم و آرامی که دارد، روح اسپرت بودنش نیز زنده و پویا باشد زیرا نوع پیشرانه، جعبه دنده و سیستم تعلیقی که در ساخت این خودروی ژاپنی به‌ کار گرفته شده، همگی دارای خصوصیات اسپرت و جوان‌پسند هستند.

در نمای جانبی خطوط منحنی گل‌گیرها بیشتر از هرچیزی توجه را به ‌سوی خود جلب می‌کنند، همچنین دستگیره در عقب، یکی از نکات جالب در مورد آن است که به طرز متمایزی طراحی و ساخته شده است.

سپرهای برجسته و حجیم در جلو و عقب جوک نیز باعث شده‌اند این خودروی نه‌چندان بزرگ ظاهری باابهت پیدا کند. اگرچه این خودرو مدرن و فانتزی است اما می‌توان رگه‌هایی از اصالت را در آن به‌خوبی یافت.

شما در جوک، با یک طراحی متفاوت رو‌به‌‌رو خواهید بود؛ جایی که در اکثر خودروها چراغ راهنما نصب می‌شود، در جوک چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند، چراغ‌های مه‌شکن جوک در محل نصب چراغ‌های جلوی خودروهای عادی واقع شده‌اند و عرض جلو پنجره‌ای به اندازه سپر جلو است.

تجربه رانندگی و مشخصات فنی

جوک اسپرت به موتور ۶/۱ لیتری توربوی ۱۹۰ اسب‌بخاری مجهز است و پیشرانه‌ای مشابه رنو تلیسمان دارد ولی گیربکس این خودرو متفاوت از برادر ناتنی سواری خود بوده و به‌جای گیربکس ۷ دنده دو‌کلاچه، یک گیربکس CVT ایکس‌ترونیک روی آن نصب شده است. این گیربکس عملکرد به نسبت خوبی را برای انتقال قدرت به چهارچرخ خودرو دارد.

[gallery link="file" ids="201495,201494,201496"]

یکی از ویژگی‌های جوک اسپرت، قابلیت انتقال قدرت به چهارچرخ خودرو است و شما به‌عنوان راننده می‌توانید با توجه به شرایط نوع انتقال قدرت را تنظیم کنیم. این عملکرد باعث می‌شود رانندگی مناسب‌تری را در شرایط مختلف تجربه کنید.

ابتدا سعی کردیم رانندگی آرامی را با جوک اسپرت تجربه کنیم ولی واقعیت این است که اگر اهل رانندگی آرام باشید، هیچ‌وقت نسخه اسپرت ۱۹۰ اسب‌بخاری جوک را انتخاب نمی‌کنید.

برای همین خودرو را از حالت اکونومی و نرمال خارج و با شرایط اسپرت رانندگی را دوباره شروع کردیم. به‌خاطر گیربکس CVT حدود دو ثانیه اول شتاب خاصی از پیشرانه ۱۹۰ اسب‌بخاری تجربه نمی‌کنید. ولی وقتی وارد ثانیه سوم می‌شوید، فریاد موتور توربو به گوش می‌رسد و مجبور خواهید شد فرمان را دو دستی نگه دارید.

شتاب فوق‌العاده برای یک کراس‌اوور ۱۸۲ میلیون تومانی را می‌توان تنها با جوک اسپرت تجربه کرد. همچنین امکانات خوب این خودرو می‌تواند برای آپشن‌پسندها مورد قبول واقع شود.

با بوست بالای توربو و گشتاور حداکثری وارد پیچ‌های تند شدیم و به‌اصطلاح فرمان را تغییر جهت می‌دادیم. واقعیت مساله این است که با حداکثر قدرت کنترل این کراس‌اوور ژاپنی تا حدی سخت است و دیگر یک خودروی آرام و مطیع نیست.

فریادهای جوک اسپرت که از موتور،لاستیک و اگزوز شنیده می‌شود، به شما گوشزد می‌کند حتما مراقب هندلینگ این خودرو باشید. بعضی وقت‌ها هنگام چرخش سریع فرمان احساس می‌کنید که شاید ۱۹۰ اسب‌بخار نیرو برای این هیکل کمی زیاد است.

هر‌چه هم که سیستم‌های کنترل پایداری خود را به شما نشان دهند، بهتر است که روی تبحر رانندگی خود حساب باز کنید. شاید سیستم‌های ایمنی برای نسخه اسکای‌پک و پلاتینیوم قابل قبول و موفق ظاهر شوند ولی باید باز هم احتیاط کرد.

برای انجام کمی شیطنت، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کردیم و با حالت‌های مختلف دو‌دیفرانسیل اتوماتیک و تک‌دیفرانسیل جلو، تست‌های مختلف هندلینگ را از جوک اسپرت گرفتیم. برای چند حرکت نمایشی، چند بار با دستی کشیدن وارد پیچ شدیم.

باید اعتراف کنیم با تمام اضطرابی که برای کنترل ۱۹۰ اسب‌بخار نیرو داشتیم، ولی مانورهای نمایشی هیجان‌انگیزی را با جوک تجربه کردیم. گیربکس CVT ایکس‌ترونیک به سختی خود را با شرایط هماهنگ می‌کند.

ولی باید گفت که عملکرد این گیربکس در حالت تخت‌گاز و تیپ‌ترونیک مانند یک گیربکس اتوماتیک عادی باهوش است که با اشاره‌ای دنده را تعویض می‌کند.

تفاوت میان نسخه‌های جوک

اصلی‌ترین تفاوت میان نسخه‌های اسکای‌پک، پلاتینیوم و اسپرت، نوع پیشرانه آن‌ها بوده که در نسخه اسپرت از یک موتور توربوشارژ که در بالا به‌طور مفصل به بررسی عملکرد آن پرداختیم، استفاده شده است.

[caption id="attachment_201497" align="alignleft" width="307"]نیسان جوک اسپرت نیسان جوک اسپرت[/caption]

اما دو نسخه ارزان‌تر جوک از یک موتور چهارسیلندر ۶/۱ لیتری تنفس طبیعی بهره‌ می‌گیرند که توانایی تولید ۱۱۷ اسب‌بخار نیرو را دارند. ازطرفی امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتر، تفاوت بین نسخه‌های عرضه شده جوک را نمایان می‌سازند.

به‌عنوان مثال سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نقطه‌کور، سیستم شناسایی اشیای متحرک، کیسه هوای راننده و سرنشین، کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای، سیستم هشدار فشار باد لاستیک TPMS، سیستم استارت/استاپ، صفحه نمایش ۸/۵اینچی لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه و سقف پانوراما، ازجمله امکانات نسخه اسپرت است.

جوک اسپرت در واقع از نظر آپشن، فول‌ترین نسخه به حساب می‌آید. از نظر ظاهری نیز تفاوتی میان این سه نسخه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به شیشه‌های معمولی نسخه اسکای‌پک و شیشه‌های دودی پلاتینیوم و اسپرت اشاره کرد.

با نگاهی به رینگ‌های جوک متوجه قدرت بالای آن‌ها و تناسب‌شان با بدنه خواهید شد. در هر سه تیپ از جوک طراحی متفاوتی از رینگ را خواهید دید. در مدل اسپرت رینگ‌های آلومینیومی با اندازه ۱۸ اینچ و در مدل‌های اسکای‌پک و پلاتینیوم رینگ‌های ۱۷اینچ خودنمایی می‌کنند.

جمع‌بندی

درنهایت می‌توان گفت که اگر با ظاهر خاص جوک کنار می‌آیید و فضای کابینش برای شما کافی است، نسخه اسپرت هیجانی عالی را برای شما به ارمغان می‌آورد اما اگر به دنبال رانندگی آرام و خودرویی با امکانات رفاهی متوسط هستید، می‌توانید نسخه اسکای‌پک یا پلاتینیوم جوک را انتخاب کنید.

از طرفی سرویس و خدمات مطمئن شرکت جهان‌نوین‌آریا، این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که با خیالی آسوده اقدام به خرید خودروی مورد علاقه خود کنند

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    1
    حاجی دمه سازندش گرم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =