کد خبر: 201608
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۹

امری که در میزان انتشار گازهای آلاینده تاثیر مستقیم دارد و متاسفانه اکثر راکبان موتورسیکلت‌های کاربراتوری برای افزایش سرعت و توان موتور خود، سوخت‌رسانی به کاربرات را بیشتر می‌کنند

به گزارش اخبار خودرو ، آلودگی برخی موتورسیکلت‌های کاربراتوری به چند برابر(بین ۴ تا ۱۵ برابر)، خودروهای سواری می‌رسد. هرچند سازمان‌های گوناگونی در تلاش می‌کنند تا با اجرای طرح‌های ترافیکی، تردد و آلایندگی موتورسیکلت‌ها را کاهش دهند اما به‌نظر نمی‌رسد بتوانند به‌راحتی به هدف خود دست یابند.

[caption id="attachment_201609" align="aligncenter" width="700"]موتورسیکلت‌ها زیر بار استاندارد آلایندگی نمی‌روند موتورسیکلت‌ها زیر بار استاندارد آلایندگی نمی‌روند[/caption]

به‌گفته رئیس مرکز ستاد معاینه‌فنی تهران حدود ۹۵درصد از موتورسیکلت‌های شماره‌گذاری شده در کشور کابراتوری هستند و الزام این دسته از موتورها برای رعایت استانداردهای آلایندگی عملا بی‌فایده استف چراکه راکبان می‌توانند با یک سکه میزان سوخت رسانی به موتور را کم و زیاد کنند.

امری که در میزان انتشار گازهای آلاینده تاثیر مستقیم دارد و متاسفانه اکثر راکبان موتورسیکلت‌های کاربراتوری برای افزایش سرعت و توان موتور خود، سوخت‌رسانی به کاربرات را بیشتر می‌کنند، البته بعد از دریافت تائیدیه مراکز معاینه‌فنی. بنابراین دور از ذهن نیست با اجرایی شدن طرح‌ترافیک موتورسیکلت‌ها، موتورهای آلاینده با داشتن برگه معاینه‌فنی در محدوده طرح تردد کنند.

سه آیتم معاینه‌فنی موتور سیدنواب حسینی‌منش، رئیس مرکز ستاد معاینه‌فنی تهران در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» درباره موراد تست موتورسیکلت‌ها در مراکز معاینه‌فنی توضیح داد: «آلایندگی، عیوب ظاهری و تست ترمز سه موردی هستند که بررسی می‌شوند.

حدود مجاز آلایندگی که به‌تازگی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام شده، شامل خودروها و موتورسیکلت‌هاست و هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

یعنی همان حدود مجازی که برای خودروهای انژکتوری اعلام شده است، شامل موتورسیکلت‌های انژکتوری نیز می‌شود و همان حدودی که برای خودروهای کاربراتوری ایجاد شده است درباره خودروهای کاربراتوری نیز صدق می‌کند.»

عدم استقبال موتورسواران از معاینه‌فنی در تهران در ۵ مرکز معاینه‌فنی ۱۰ خط مکانیزه موتورسیکلت‌ وجود دارد. حسینی‌منش در مورد میزان مراجعه موتورسواران به مراکز معاینه‌فنی گفت: « در حال‌حاضر با توجه به طرح‌ترافیک موتورسیکلت‌ها که شهرداری تهران در حال پیش‌ثبت‌نام آن است و مراحل قانونی را طی می‎کند، داشتن معاینه‌فنی جزو ضروریات است و ما آمادگی داریم تا اگر مراجعاتی صورت بگیرند، سریعا درخواست مراجعان را انجام دهیم. در حالی‌که میزان مراجعه نسبت به حجم موتورسیکلت‌هایی که در تهران در حال تردد هستند، نزدیک به صفر است. یعنی اگر حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ موتورسیکلتی را که سال گذشته به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کرده‌اند، با ۲ میلیون موتورسیکلتی که در تهران تردد می‌کنند مقایسه کنیم، رقم به یک‌دهم درصد هم نخواهد رسید. این یعنی صفر.»

سهم ۹۵درصدی کاربراتوری‌ها حدود ۹۵درصد از موتورسیکلت‌هایی که در کشور شماره‌گذاری شده‌اند، کاربراتوری هستند. حسینی‌منش با تاکید بر این‌که موتورسیکلت‌ کاربراتوری، موتوری نیست که اصلاح شود، اذعان کرد: «موتورهای کاربراتوری این قابلیت را دارند که با یک سکه از تنظیم خارج و دوباره به تنظیم اولیه برگردانده شوند. درواقع شیر کاربراتور این موتورسیکلت‌ها با یک سکه کم و زیاد می‌شود. موتورسوار قبل از ورود به مرکز معاینه‌فنی تا جایی که می‌تواند شیرکاربراتور را کم می‌کند تا به حالت استاندارد برسد. در این شرایط میزان گاز خروجی کاهش می‌یابد و در نتیجه برگه تایید معاینه‌فنی را دریافت می کند ولی پس از خروج از مرکز، دوباره شیر را باز و میزان گاز خروجی افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل نمی‌توان موتورهای کاربراتوری را تا زمانی که این دسته از موتورها به طورکلی حذف شوند، به درستی مدیریت کرد.»

به‌گفته حسینی‌منش شاید معاینه‌فنی برای موتورسیکلت‌های انژکتوری مفید و قابل‌کنترل باشد، چراکه به‌سادگی قابل تغییر نیستند و لازم است حتما توسط دیاگ برنامه‌ریزی شوند اما موتورهای کاربراتوری به‌راحتی قابل‌تغییر هستند تا زمانی که مسئولیت اجتماعی راکب او را از تغییر در موتور باز دارد.

آنچه ما شاهد آن هستیم، این است که موتورسواران تلاش می‌کنند تا بنزین زیادی به کاربراتور برسانند، زیرا تصور می‌کنند با این کار سرعت و توان موتور بیشتر می‌شود ولی توجهی به آلایندگی موتورسیکلت نمی‌کنند. موتورسیکلت‌ها به‌معنای واقعی قابل‌اصلاح نیستند، هرچند قوانین سختگیرانه‌ای در مورد آنها اجرایی شود.

پوشش بر پلاک موتورسیکلت‌ها وی در ادامه به نظارت موتورسیکلت‌ها توسط دوربین‌های شهری اشاره کرد و گفت: «دوربین‌های شهر تهران قابلیت خواندن پلاک موتورسیکلت را نیز دارند، زیرا برای دوربین‌ها هیچ تفاوتی میان موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد البته در صورتی که راکبان موتورسیکلت پلاک‌های خود نپوشانند. در خیابان‌ها بسیار دیده می‌شود راکبان از زنجیر، کابل و کلاه ایمنی برای پوشاندن پلاک خودروهای خود استفاده می‌کنند.»

فرسودگی ۶۰درصد از موتورسیکلت‌های تهران نکته مهم در این میان آمار دقیق از وضعیت موتورسیکلت‌هاست. حسینی‌منش درباره وضعیت موتورسیکلت‌ها توضیح داد: «بر اساس مصوبات قانونی سن فرسودگی موتورسیکلت‌ها در کلان‌شهرها ۸ سال تعیین شده است. در حالی که تعداد زیادی از موتورسیکلت‌هایی که اکنون در تهران تردد می‌کنند، عمری بیش از ۷ سال دارند. یعنی در حدود ۷۰‌درصد موتورسیکلت‌هایی که در تهران و حتی در کشور تردد دارند، مرز ۷ سال را رد کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت ۶۰درصد موتورسیکلت‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند و بر اساس قانون جدید لایحه هوای پاک که مصوب مجلس شورای اسلامی شده است، اجازه نداریم برای خودروها و موتورسیکلت‌هایی که از سن فرسودگی عبور کرده‌اند، معاینه‌فنی، بیمه شخص‌ثالث و خدمات دیگر صادر کنیم زیرا عملا موتورسیکلت‌های بالای ۷ سال از رده خارج هستند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =