کد خبر: 202195
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲

عمر خودروها برای صاحبان خودرو بسیار مهم است. البته این موضوع برای برخی بسیار مهم و برای گروهی دیگر کم‌ اهمیت‌تر است.

به گزارش اخبار خودرو ، برای افرادی که سرمایه‌دار هستند و به‌راحتی می‌توانند خودروی باکیفیت و گران‌‌قیمت خود را با خودرویی باکیفیت‌تر و گران‌قیمت‌تر تعویض کنند، طول عمر خودرو اهمیت چندانی ندارد و این گروه از افراد بیشتر به دنبال تغییر و تنوع در خودروهای خود هستند.

اما موضوع برای اقشار متوسط و پایین جامعه به شکل دیگری است و آن‌ها به دنبال خودرویی هستند که بتواند چند سال نیازهای آن‌ها را برطرف کند، قطعات ارزان داشته باشد و احتمالا تا زمانی که اقساط خودرویش تمام می‌شود، سالم و بدون نقص بماند.

[caption id="attachment_202209" align="aligncenter" width="600"]خودروهای یک‌بار مصرف برای آینده خودروهای یک‌بار مصرف برای آینده[/caption]

در گذشته سیاست خودروسازان بر این بود خودرویی تولید کنند که حداقل ۲۰ سال به‌طور مداوم کار کند و بعد از آن از رده خارج شود. حتما این موضوع را شنید‌ه‌ایم که گفته می‌شد بدنه و قطعات فلان خودروی قدیمی قابل‌قیاس با خودروهای جدید نیست.

اما سیاست جدید خودروسازان جهانی تولید خودروهایی است که حداقل ۱۰ سال با کیفیت کار کند و در این ۱۰ سال نیازی به هزینه سنگین برای تعمیر نداشته باشد.

در حال‌حاضر متوسط عمر خودروها که از سوی بسیاری از شرکت‌های خودرویی مدنظر قرار گرفته است چیزی در حدود ۲۵۰هزار مایل یا در حدود ۴۰۲ هزار کیلومتر است.

شرکت‌های مطرح رقابت سنگینی در کمتر خراب شدن خودروهایشان دارند. طراحی پیچیده خودروهای امروزی به‌سمتی رفته است که اجزای بزرگ‌تر به سختی آسیب ببینند یا خراب شوند و تعمیر و تعویض قطعات برای قطعه‌های کوچک‌تر در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه رقابت دیگری که بین خودروسازان وجود دارد، بحث گارانتی خودروهاست که روز‌به‌روز در حال افزایش است. خودروها منظم و با برنامه تولید می‌شوند که خودروسازان با اطمینان خاطر نسبت به افزایش کیلومترهای گارانتی اقدام می‌کنند.

نمونه این عملکرد را در خودروسازی تویوتا مشاهده می‌کنیم مسئولان این شرکت ادعا دارند خودروهایشان به‌گونه‌ای طراحی و تولید کرده‌اند که حتی در ۱۰ هزار کیلومتر ابتدایی نیز هیچ نیازی به سرویس پیدا نمی‌کنند. در حال‌حاضر دلایل افراد برای توجه به طول عمر خودروها می‌تواند متفاوت باشد. سیاست اقتصادی جدیدی که در عرصه بین‌المللی مطرح است اصطلاح «خرید به جای تعمیر» را باب کرده است. هر چند عوامل دیگری نیز مانند کلاسیک بودن خودرو یا اقتصاد خالص بیش از حد بزرگ نیز می‌تواند در این امر دخیل باشد. به‌طور معمول افزایش طول عمر برای رانندگان از اهمیت برخوردار است. در نهایت سیاست خودروسازان دنیا به سمت تولید خودروهایی پیش می‌رود که تعمیرات کمتری را طلب کند.

این سیاست به‌ویژه با افزایش میزان تولید خودروهای برقی که دارای عمر طولانی هستند، بیشتر نمود پیدا می‌کند. خودروهای مدرن به دلیل تکنولوژی پیشرفته و گران، سخت‌تر تعمیرپذیر هستند و اصولا هزینه تعمیر خودرو بالاتر از ارزش فروش مجدد خواهد بود. این روند باعث شده است تا خودروهای مدرن به عنوان نخستین ماشین‌های «یکبار مصرف» برچسب‌گذاری شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =