کد خبر: 202273
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۳

قطعه‌سازان برای دستیابی به شروط مورد‌نظر در قراردادهای جدید از توان کافی برخوردار نیستند، بنابراین برای حضور در چرخه تولید محصولات جدید خودرویی باید برای نوسازی و به‌روزرسانی خطوط تولید و ماشین‌آلات دوباره سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش اخبار خودرو ، امروز قطعه‌سازان باید خود را با جریانی که خودروسازان در پیش گرفتند، همراه کنند چراکه با طرح پیش‌فروشی که خودروسازان برای رشد فروش و حمایت از متقاضیان خرید اعلام کردند، قطعا لازم است قطعه‌سازان نیز با خودروسازان همراه باشند .

[caption id="attachment_200551" align="aligncenter" width="635"]بلاتکلیفی قطعه‌سازان در توسعه خودروسازی قطعه‌سازان[/caption]

در شرایطی که بخش زیادی از ماشین‌آلات قطعه‌سازان فرسوده شده است، هرگونه حضور و همکاری موفق قطعه‌سازان در قراردادهای خودرویی مستلزم اختصاص ۳ میلیارد یورو تسهیلات ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی برای نوسازی ماشین‌آلات به واحدهای قطعه‌سازی است تا آنها بر اساس قراردادهای امضا شده در حوزه خودروسازی بتوانند به سهم تعیین‌شده در داخلی‌سازی محصولات جدید دست یابند.

امروز برای توسعه صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید ۳ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای تسهیلات ارزی و ۱۰ هزار میلیارد از محل تسهیلات بانک‌ها به این صنایع اختصاص یابد البته در این راستا لازم است سرمایه بانک‌ها نیز افزایش یابد تا امکان نوسازی در این بخش ها فراهم شود . باید تسهیلات ویژه‌ای برای نوسازی قطعه‌سازی اختصاص یابد تا بر‌اساس قراردادهای جدید، ۴۰درصد داخلی‌سازی اولیه خودروها محقق شود و کیفیت قطعات تولیدی به‌نحوی باشد که امکان صادرات برای شرکای خارجی فراهم شود.

زیرا قطعا پژو، رنو و فولکس برای حفظ اعتبار برند خود حاضر به استفاده از هر قطعه‌ای در محصولاتشان نخواهند بود. از سوی دیگر در تمام دنیا دولت‌ها زمانی تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که هزینه‌هایی را به شرکت‌ها وارد می‌کند، بنابراین ملزم به جبران هزینه‌ها می‌شوند.

به‌عنوان مثال ایجاد دستوری سایت‌های خودروسازی در برخی کشورها و شهرهای داخلی و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، تمام هزینه‌هایی را که موجب افزایش مشکلات نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده است، باید از سوی دولت جبران شود.

* احمد نعمت‌بخش - دبیر انجمن خودروسازان ایران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =