کد خبر: 203199
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳

ما حتی با تاسیس جوینت ونچر با شرکت های مطرح خودروسازی خارجی تنها فناوری های اخیر ان شرکت ها را می توانیم جذب نماییم درحالی که فناوری های به روز تنها در مراکز تحقیقاتی با استانداردهای بین المللی بوجود می اید.

به گزارش اخبار خودرو ، یکی از مهم ترین رمز و راز های بقای هر شرکت در حال رقابت این می باشد که در طول زمان حیات خود بر روی خلاقیت و نواوری سرمایه گذاری نماید.

یعنی با توجه به رقابت شدید که در سطح جهان برای ارائه کالای باکیفیت وجود دارد این وظیفه هر شرکتی خواهد بود که بر روی خلاقیت و نواوری بیشتر در محصول خود سرمایه گذاری نماید و کیفیت و هزینه تولید را کاهش بدهد.

[caption id="attachment_203200" align="aligncenter" width="700"]واحدهای R&D واحدهای R&D[/caption]

صنعت خودرو سازی نیز از آن چه گفته شد بی نیاز نیست و به فراخور رشد و توسعه فیزیکی هر شرکت باید بر روی توسعه نرم افزاری و تکنولوژیکی نیز سرمایه گذاری نماید.

از همین روی تقریبا تمام خودروسازان جهانی تلاش می کنند با احداث واحدهای R&D به صورت مستمر تکنولوژی و کیفیت محصول تولیدی خود را افزایش بدهند.

خودروسازان جهانی به طور متوسط سه درصد از درامد کل سالیانه خود را صرف تحقیق و توسعه می نمایند.

نکته مهمی که در این قضیه وجود دارد صرف کردن سه درصد سالیانه درامد نیست بلکه این نکته مهم می باشد که خودروسازان جهانی با ایجاد پایگاه های مختلف تحقیقاتی در کشور های پیشرفته از فکر و توان مهندسان بین المللی استفاده می نمایند.

به عنوان نمونه شرکت خودروسازی هیوندای کره در کشورهای امریکا، المان، ژاپن، چین و هندوستان مراکز تحقیق و توسعه دایر نموده است و وظیفه مشخصی به هرکدام از مرکز ها محول نموده است.

یک مرکز مخصوص توسعه موتور است و مرکز تخصصی دیگر مختص توسعه فناوری های خودروهای برقی و هیبریدی می باشد. شرکت هیوندای با تاسیس مراکز تحقیقاتی در کشورهای توسعه یافته از اخرین پیشرفت های نرم افزای و تکنولوژیکی این کشور ها بهره مند می گردد.

یکی از مهم ترین نکات که در فرایند تحقیق و توسعه در ایران فراموش می شود ایجاد موقعیت می باشد که صنعت خودرو ما بتواند از توان مهندسان بین المللی به صورت هدف مند و گسترده استفاده نماید.

در واقع در گام اول با ایجاد مراکز تحقیق توسعه با استاندارد های جهانی در داخل کشور و جذب مهندسان و کارشناسان بین المللی در ایران می توان خلا تکنولوژیکی موجود در صنعت خودروسازی ایران را برطرف نمود.

درگام دوم می توان با ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در کشورهای پیشرفته اروپایی خود را به زنجیره تکنولوژی به روز جهانی متصل نمود.

نباید فراموش کرد فرایند توسعه محصول بی وقفه ادامه دارد و ما حتی با تاسیس جوینت ونچر با شرکت های مطرح خودروسازی خارجی تنها فناوری های اخیر ان شرکت ها را می توانیم جذب نماییم درحالی که فناوری های به روز تنها در مراکز تحقیقاتی با استانداردهای بین المللی بوجود می اید.

صنعت خودرو سازی ایران تا ابد نمیتواند با تاسیس جوینت ونچر های متوالی از نواوری جهانی استفاده نماید بلکه این نواوری باید در مراکز تحقیقاتی بین المللی تحت نظر مهندسان درجه یک متولد گردد.

پس در نهایت می توان این گونه نتیجه گرفت با کمک از پارک های علم و فناوری داخلی می توان مراکز استاندارد تحقیقاتی با استفاده از نیرو زبده خارجی تاسیس نمود و خلا تکنولوژیکی را برطرف نمود.

  *داود گودرزیان دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =