کد خبر: 203758
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱

مدیر شرکت BHP اعلام کرد مهم‌ترین فلزی که در آینده زمین ایفای نقش خواهد کرد، مس است

مساله کاهش اتکای صنایع و به‌ویژه حمل‌ونقل به نفت در آینده‌ای نزدیک این روزها با شنیدن خبر روی آوردن اکثر خودروسازان به انرژی‌های پاک‌تر مانند برق به شدت مطرح شده اما در همان حال نگرانی‌هایی بابت امکان تامین مواد معدنی دیگر پیش آمده است.  این مساله عمدتا ناشی از اتکای پیشرانه و باتری خودروهای برقی به مواد معدنی خاص مانند نیکل، کبالت، لیتیوم و مس است.

[caption id="attachment_203768" align="aligncenter" width="508"]بزرگ‌ترین شرکت معدن‌کاری دنیا در مورد فرا رسیدن «سال انقلاب»  اتومبیل‌های الکتریکی هشدار داد بزرگ‌ترین شرکت معدن‌کاری دنیا در مورد فرا رسیدن «سال انقلاب» اتومبیل‌های الکتریکی هشدار داد[/caption]

به گزارش اخبار خودرو ، رویترز روز سه‌شنبه به نقل از آرنود بالوایزن، مدیر تجاری شرکت معدن‌کاری جهانی BHP که بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان به‌شمار می‌آید، نوشت که تولیدکنندگان مواد خام در سال جاری به هجوم خودروسازان برای تهیه مواد معدنی پی برده‌اند.

این مدیر کهنه‌کار عالم معدن که راهبردهای تجاری، تهیه مواد و بازاریابی شرکت BHP را تعیین می‌کند، در سنگاپور گفت: «در سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۹۵) ما در وبلاگ خود این سوال را مطرح کردیم که آیا ممکن است سال ۲۰۱۷ سال انقلاب خودروی الکتریکی باشد؟ پاسخ مثبت است ... ۲۰۱۷ همان سال انقلابی است که ما درباره آن صحبت کرده‌ایم و فلز آینده مس است.»

اروپا تغییر رویکردی چشمگیر از موتور درون‌سوز به سوی خودروی برقی را آغاز کرده، اما در حال حاضر در مجموع فقط یک‌میلیون دستگاه از ناوگان جهانی نزدیک به ۱٫۱ میلیارد دستگاه خودرو، الکتریکی هستند.

طبق پیش‌بینی BHP تعداد خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند به ۱۴۰ میلیون وسیله نقلیه برسد. مدیر این شرکت توضیح داد که پیش‌بینی وی البته مشروط به آن است که حداکثر اقدامات در سطح جان برای رسیدن به آینده‌ای «سبزتر» صورت بگیرد.

بالوازن در این مورد گفت: «واقعیت این است که یک خودروی الکتریکی میان‌سایز هنوز برای رقابت (با خودروی درون‎سوز) نیاز به یارانه دارد ... بنابراین بخش بزرگی از آنچه در این مورد می‌توان گفت به باتری‌ها، سیاست‌ها و زیرساخت‌ها بستگی دارد.»

از سوی دیگر انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی به‌زودی از لحاظ قیمت به خودروهای سنتی برسند. عده‌ای از کارشناسان صنعت خودرو حتی پیش‌بینی کرده‌اند که در سال آینده میلادی، یعنی سال ۲۰۱۸ این اتفاق بیفتد. در همین حال دولت‌ها نیز یارانه‌هایی برای کمک به توسعه خودروهای برقی که از نظر آنها حافظ محیط‌زیست هستند، پرداخت می‌کنند.

در این زمینه چین پیشرو بوده و بریتانیا نیز تازه‌ترین کشوری است که در تابستان امسال برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای رسیدن به هدف برقی شدن کامل خودروهایی که در این کشور تردد می‌کنند، ارائه کرده است.

در همین حال به گزارش اتونیوز، فعالان معدن اعلام کرده‌اند که در صورت رونق گرفتن تولید خودروهای برقی ممکن است ظرفیت فعلی معادن برای تامین قطعات حیاتی این فناوری، تکافو نکند.

این خبرگزاری نوشته است که پیشرفت فناوری خودروی برقی ممکن است به بروز کمبود ماده معدنی مس منجر شود.

رویترز در خبر دیگری از تلاش فولکس‌واگن برای دستیابی هر‌چه سریع‌تر به منابع کبالت برای باتری خودروهای برقی آینده‌اش پرده برداشت. تعدادی از افراد مطلع در حوزه معادن کبالت به رویترز گزارش داده‌اند که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده خودرو در جهان، از تولیدکنندگان ماده معدنی کبالت خواسته است تا پیشنهادات خود را برای تامین این ماده به مدت۱۰ سال، تا سال ۲۰۱۹ در اختیار شرکت فولکس‌واگن قرار دهند.

فولکس‌واگن با یک تغییر رویکرد استراتژیک پس از رسوایی «دیزل‌گیت» به سوی خودروهای تمام‌الکتریکی (EVs) قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ میلیارد یورو (۲۴ میلیارد دلار) در بازار خودروهای با آلایندگی صفر سرمایه‌گذاری کند. هدف این شرکت رسیدن به تولید سالانه سه میلیون خودروی برقی در سال ۲۰۲۵ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =