کد خبر: 203883
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳

ئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : هم‌اکنون حدود ۷۵درصد نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و این میزان تا سال آینده به حدود ۸۵درصد خواهد رسید.

به گزارش اخبار خودرو ، محمدرضا گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت این صنعت در افزایش تولید داخلی و ارتقای سهم صادرات این محصول به سایر کشورها اعلام کرد در صورت حمایت دولت این صنف می‌تواند تا پنج سال آینده سهم صادرات این محصول را به دو برابر رقم فعلی برساند.

[caption id="attachment_201175" align="aligncenter" width="700"]لاستیک خودرو لاستیک خودرو[/caption]

وی در عین حال ورود تایرهای قاچاق بی‌کیفیت را مهم‌ترین معضل صنعت تولید تایر در کشور عنوان کرد و افزود: «هم‌اکنون حدود ۷۵درصد نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و این میزان تا سال آینده به حدود ۸۵درصد خواهد رسید.»

از سوی دیگر در حال‌حاضر بیش از ۲۵درصد باقیمانده نیاز کشور به تایر توسط تجاری که پروانه واردات دارند، انجام می‌شود اما متاسفانه این واردات بیش از نیاز کشور است، زیرا به‌جای اینکه واردات در سایزهایی از تایر صورت بگیرد که در کشور تولید نمی‌شود، دقیقا قسمت عمده واردات مربوط به سایزهای پرمصرفی است که در ایران تولید می‌شوند و در واقع به نوعی واردات به‌عنوان رقیب تولید داخلی فعالیت می‌کند و نه جبران کمبود بازار.

صادرات تایر حدود ۵درصد کل تولید داخلی را تشکیل می‌دهد و هر روز رو به افزایش بوده ولی باید توجه داشت صادرات امری است که با روال و آهنگ آهسته انجام می‌شود و بازاریابی صادراتی در شرایط فعلی فعالیتی بسیار دشوار است.

همچنین بازار صادرات بسیار شکننده است که ما امیدواریم در صورت حمایت دولت از صنعت تایر تولید داخل، این صنعت بتواند در مدت پنج سال آینده این رقم را به دو برابر افزایش دهد.»

گنجی همچنین در خصوص چشم‌انداز صنعت تایر برای مقاطع زمانی افزود: «صنعت تایر کشور، در دو سال گذشته توانسته است در سایزهای پرمصرف مانند پراید، پژو و سمند خود را به خودکفایی برساند و در صورتی که وارداتی هم روی این سایزها صورت نگیرد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

در مقطع میان‌مدت هم با اجرای طرح‌های گسترش کارخانجات تایرسازی ظرفیت تولید تایر کشور از ۲۳۵ هزار تن تولید به حدود ۳۲۰ هزار تن در دو سال آینده خواهد رسید. در بلندمدت هم با اجرای چهار طرح که در دست اقدام است ظرفیت تولید تایر کشور به ۵۵۰ هزار تن خواهد رسید که قطعا بیش از نیاز کشور است و باید اقدامات لازم برای صادرات این محصول اندیشیده شود.»

وی در ادامه عنوان کرد: «حدود ۳۰درصد تایرهای وارداتی از مرزهای غیرمجاز و پورت قاچاق وارد می‌شود. ورود کالاهای قاچاق دو معضل عمده به همراه دارد، اول عدم نظارت دولت بر سایز تایرهایی است که وارد می‌شود و دوم چون برای واردات کالای قاچاق تعرفه‌های گمرکی پرداخت نمی‌شود پس به‌دلیل قیمت ارزان‌تر تایرهای قاچاق، قدرت رقابت از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌شود.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hamed ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    البته قاچاق امر ناپسندی هست ولی چگونه است که تایرهای قاچاق با وجود هزینه سنگین نقل و انتقال (شیپینگ) و نیز هزینه خود قاچاق باز هم ارزانتر از کالای تولید داخل میشود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =