کد خبر: 203938
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴

افزایش کیفی خودروی داخلی نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است، در حالی که انحصاری بودن خودرو مانعی برای کیفی‌سازی در صنعت مولد خودرو است.

به گزارش اخبار خودرو ، تجربه چند دهه فعالیت صنعت خودروی ایران نشان می‌دهد با وجود پیشرفت‌های انجام‌شده، وضعیت این صنعت همچنان رضایت‌بخش نیست، به‌طوری‌که اوضاع کنونی نشان می‌دهد سیاست‌های دنبال شده در صنعت خودرو، هنوز نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

[caption id="attachment_187061" align="aligncenter" width="700"]دست‌اندازهای جذب سرمایه‌ خارجی در صنعت خودرو انحصار؛ کلید‌واژه افت صنعت خودرو[/caption]

در این شرایط همکاری با خودروسازان جهانی و نشان‌های موفق تجاری در حوزه تولید، فناوری و رقابتی کردن، کمک زیادی به صنعت خودروی ایران خواهد کرد. بنابراین می‌توان مشارکت‌های ایجادشده خودروسازان داخلی با نشان‌های معتبر خارجی را گام مثبت و موثری در راستای تحول خودروسازی ایران دانست.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که بازار انحصاری در اختیار خودروسازان باشد، نمی‌توانیم شاهد تلاشی در حوزه کیفیت و نرخ از سوی شرکت‌ها باشیم. حال باید پرسید مفهوم انحصار در این صنعت چیست؟

عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس، در این زمینه می‌گوید: «افزایش کیفی خودروی داخلی نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است، در حالی که انحصاری بودن خودرو مانعی برای کیفی‌سازی در صنعت مولد خودرو است.»

درباره مفهوم انحصار در صنعت خودرو چه نظری دارید و انحصار چه اثری بر این صنعت دارد؟ انحصاری بودن صنعت خودرو مانعی برای کیفی سازی خودروسازی است، در حالی که انحصار به‌طور مستقیم،کاهش راندمان کاری در خودروسازی را درپی دارد. موضوعی که بنده به عنوان یکی از وکلای مردم بر آن پافشاری می‌کنم، بحث حذف انحصار در صنعت و بازارخودرو است.

برای حل این مشکل چه باید کرد؟ ما باید برحسب ذائقه مشتری تولید خودرو را به جریان بیندازیم تا درحقیقت مشتری‌مداری در خودروسازی در اولویت قرار بگیرد و خودرو برحسب سلایق مشتری بر مدار تولید کیفی‌سازی شود. بازار خودرو نباید در اختیار چند خودروساز باشد، بلکه نیاز مصرف کننده خودرو در مسیر ورود به بازار است که باید در اولویت قرار بگیرد، اما در نهایت شهروندان را مجبور می‌کنیم از خودروهای خاصی استفاده کنند.

واقعیت این است که افزایش کیفی خودروی داخلی نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است، این موضوع چقدر تحقق یافته است؟ افزایش کیفی خودروی داخلی دقیقا نیازمند ارتقاء رقابت میان خودروسازان بومی است در حالی که اکنون می‌بینیم انحصاری بودن خودرو مانعی برای کیفی‌سازی در صنعت مولد خودرو شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =