کد خبر: 204106
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱

با تسریع روند پیوستن ایران به این سازمان بسیاری از مسائل، همچون مذاکرات به سرانجام نرسیده تجاری یا تعلیق سایت ثبتارش به شکل بالادستی تعیین تکلیف خواهد شد.

به گزارش اخبار خودرو ، از هنگامی که رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی بی‌اساس ایران را متهم به نقض برجام کرده است، هرازچندگاهی شاهد بروز نوساناتی در بورس تهران هستیم، که به مثابه آینه اقتصاد ماست.

از سوی دیگر شاهد هستیم که به رغم تاکیدها و ادامه‌داربودن مذاکرات با برخی تولید‌کنندگان مطرح خودروی دنیا، هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است. این در حالی است که به عنوان مثال خودروسازی مانند فیات که از توانایی بالایی در تولید خودروهای ارزان‌قیمت برخوردار است، در شرایط فعلی می‌تواند بخش عمده‌ای از دغدغه تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را برطرف کند.

این یک سوی قضیه است و روی دیگر آن به نحوه عملکرد برخی مسئولان مرتبط می‌شود که در این میان می‌توان به بسته ماندن سایت ثبتارش و یا توقف شماره‌گذاری برخی خودروها به دلیل برخی الزامات قوانین؛که همگی در کنار هم یا به صورت تکی نیز قادر خواهند بود تا صنعت و بازارخودروی کشور را دچار نوسان و آشفتگی کنند، اشاره کرد.

صنعت خودرو، در حال گذار است و در شرایط فعلی بیش از هرچیز به ثبات و آرامش نیاز دارد تا بتواند مسیر خود را به درستی پیدا کند و بپیماید. اما رسیدن به ثبات با در نظر داشتن ضرورت پیوستن به جمع بزرگان این صنعت الزامات بسیاری دارد که در میان آن‌ها برخی اولویت بیشتری دارند.

اولویت‌هایی که برخی به امور داخلی و برخی نیز به وجه بیرونی این صنعت تکیه دارند. به‌عنوان مثال قراردادهای اخیر خودرویی با شرکای خارجی مبتنی بر تولید مشارکتی را می‌توان یک راه‌حل بسیار مناسب برای افزایش توان تولید داخل دانست .ضمن اینکه با تمام نقدها(مثبت و منفی) الزام به صادرات هم یکی دیگر از راهکارهای داخلی برای رسیدن به سطح تولید‌کنندگان جهانی تلقی می‌شود.

باید توجه داشت که صنعت هم مانند سیاست خارجی به بخشی نیاز دارد که بر‌اساس توانایی آن، اقدام به تسهیل امور اقتصادی بین کشورها و شرکت‌ها کند. بخشی از این امر در چارچوب سیاست‌های خارجی کشورها وجود دارد و در عرصه بین‌الملل انعقاد پیمان‌های تجاری- بازرگانی نشانه‌ای از عادی و دوستانه بودن روابط کشورها محسوب می‌شود.

در این میان یک نهاد اقتصادی جهانی هم وجود دارد که می‌تواند پیوندهای تجاری را محکم‌تر کند و از سوی دیگر خود به عنوان یک عامل انگیزشی بسیار قوی روند افزایش توان رقابتی کشورها را بیشتر کند؛ و آن سازمان بین‌المللی تجارت جهانی است.

سازمانی که به عنوان یک کشور بدون مرز در زمینه اقتصاد شناخته‌می‌شود و اساس کار آن بر رقابت استوار است، رقابتی که می‌تواند باعث نفوذ بیشتر اقتصادی ایران در عرصه سیاسی بین‌المللی شود.

با تسریع روند پیوستن ایران به این سازمان بسیاری از مسائل، همچون مذاکرات به سرانجام نرسیده تجاری یا تعلیق سایت ثبتارش به شکل بالادستی تعیین تکلیف خواهد شد.

در عین حال هر چند که در حال حاضر صنعت خودروی ایران توانمندی لازم برای پیوستن به این سازمان را ندارد، هدف‌گذاری برای تحقق این موضوع در کنار سیاست های دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز می‌تواند علاوه‌بر افزایش سرعت به‌روز شدن، دقت لازم در تصمیم‌گیری را نیز به همراه بیاورد.

به‌ویژه آن‌که ایران نیز می‌تواند همچون دیگر اعضای سازمان تجارت جهانی، دو تا سه صنعت استراتژیک خود را از قاعده حذف تعرفه مستثنی کرده و با این استمهال به شکلی جدی‌تر برای رقابت‌پذیر کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

سازمان تجارت جهانی جایی است که در آن مناسبات اقتصادی میان کشورها باعث می‌شود هر تصمیمی در مورد ایران به راحتی اتخاذ نشود و از سوی دیگر تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران خارجی با فراغ‌بال و بدون واهمه از دشمنان سیاسی جمهوری اسلامی بتوانند در اقتصاد و صنعت ایران به خصوص مناسب‌ترین وآماده‌ترین بخش آن؛ صنعت خودرو، به راحتی وارد شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =