کد خبر: 204116
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹

در تولید همه خودروها باید موارد استاندارد رعایت شود تا بتوان گفت یک خودرو استاندارد است. اما خودرویی که در سطح بالاتر از استانداردسازی تولید قرار داشته باشد، دیگر تنها استانداردها را رعایت نکرده است، بلکه برای به‌دست آوردن رضایت مشتری و پاسخ دادن به نیاز آن تلاش کرده است

به گزارش اخبار خودرو ، از ابتدای دی‌ماه سال گذشته استانداردهای تولید خودرو در کشور که ۵۵ مورد بود، به ۸۵ مورد استاندارد اجباری برای خودروهای تولیدی داخل افزایش یافت و مشخص شد خودروسازان در مهلتی دو ساله ملزم به رعایت این استانداردها در تولید محصول و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی در سطح این استانداردها هستند.

[caption id="attachment_204118" align="aligncenter" width="700"]رعایت استانداردهای 85گانه باید دید در نهایت به کدام سمت و سو حرکت می‌کند و آیا به مرحله اجرایی خواهد رسید؟ رعایت استانداردهای ۸۵گانه باید دید در نهایت به کدام سمت و سو حرکت می‌کند و آیا به مرحله اجرایی خواهد رسید؟[/caption]

به این ترتیب آنطور که از گزارش‌های کیفیت ماهیانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) مشخص است، هر ماه یک یا چند خودرو در جدول خودروهای سواری تولید داخل مشاهده می‌شوند که تعداد ستاره‌های کیفیتشان نسبت به ماه‌های قبل افزایش می‌یابد.

اگرچه تعداد تک ستاره‌ها در این جدول‌ها همچنان بر تعداد خودروهای چند ستاره غالب است. با این حال مدیران این شرکت معتقدند خودروهای تک‌ستاره از نظر سطح استاندارد و ایمنی محکوم به از رده خارج شدن نیستند.

بلاتکلیفی رعایت استانداردهای ۸۵ گانه بر‌این‌اساس در رابطه با چگونگی رعایت استانداردهای جدید در تولید خودرو و مهلت مشخص شده برای اجرای این قانون، یک کارشناس رسمی استاندارد در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» با تاکید بر اینکه چگونگی اجرا و رعایت ۸۵ مورد استاندارد جدید در تولید خودرو هنوز روشن نیست، گفت: «شفاف نبودن چگونگی رعایت این استانداردها در حالی است که مهلت‌های تاریخی دقیقی برای اجرای آن مشخص شده است، اما برخی از موارد استانداردهایی که درحال حاضر مطرح است، به گونه‌ای در محاق است و هنوز به درستی به آن‌ها پرداخته نشده است و جزئیات آن‌ها معلوم نیست.»

غلامرضا تمیمی با بیان اینکه ممکن است ما بعضی از استانداردها را به صورت رگولیشن و برخی را به شکل دایرکتیو داشته باشیم، اظهار کرد: «به این ترتیب زمینه اجرای بعضی از استانداردها می‌تواند باعث حذف بعضی از خودروها شود. بر‌این‌اساس در شرایط فعلی نمی‌توان به درستی درباره اجرای استانداردها صحبت کرد.»

وی با اشاره به اینکه استانداردها در کشور ما بر اساس استانداردهای اروپایی تدوین شده است، تصریح کرد: «الزامات استانداردهای UNECE موسوم به رگولیشن‌ها هستند که در واقع استانداردهای سازمان ملل متحد محسوب می‌شوند. همچنین استانداردهای EEC دایرکتیوها هستند که استانداردهای اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. البته مدت‌هاست تلاش می‌شود به شیوه‌ای این استانداردها به یکدیگر نزدیک شده و تاحدی یکسان شوند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا این توضیحات به این معنی است که آیین‌نامه اجرایی مشخصی برای لحاظ کردن این استانداردها در تولید خودرو وجود ندارد، افزود: «اساسا در این زمینه نیازی به وجود آیین‌نامه اجرایی نیست. چراکه درمورد رعایت استانداردها، مساله باید و نباید مطرح است. وقتی مجموعه‌ای از بایدها و نبایدها مطرح است، یعنی چیزی به عنوان آیین‌نامه اجرایی وجود نخواهد داشت.»

به گفته تمیمی، آیین‌نامه اجرایی در مورد استانداردها، محلی از اعراب ندارد. این‌ها مباحث رگولیشنی و دایرکتیوی هستند.

رویه و ابزارهای سنجش ISQI این کارشناس رسمی استاندارد همچنین با توضیح این مطلب که آنچه در ISQI مطرح است با استانداردهای سازمان استاندارد ارتباط مستقیم ندارد، گفت: «هر دوی این‌ها ابزاری برای سنجش استاندارد دارند. اما برای مشخص شدن اعتبار این ابزارها نیاز به یافتن رابطه و نسبت موجود میان آن‌ها داریم. آنچه ISQI با روش و رویه خود ارزیابی و محاسبه می‌کند و بر‌اساس آن خودروها را گرِید‌بندی می‌کند، به این مفهوم نیست که مثلا در تولید خودرویی که ستاره کیفیت بیشتری دارد الزاما موارد استاندارد بیشتری رعایت شده است و برعکس.»

غلامرضا تمیمی همچنین با تاکید بر اینکه میان سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تعامل مشترک وجود دارد اما تعاریف آن‌ها کمی متفاوت است، تصریح کرد: «این شرکت مانند همه شرکت‌های بازرسی دیگر از سازمان ملی استاندارد گواهی گرفته و مثل تمام شرکت‌های بازرسی عمل می‌کند و رویه مشخص خود را دارد.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه رعایت استانداردهای ۵۵ گانه گذشته و ۸۵ گانه فعلی که سازمان ملی استاندارد برای تولید خودرو مقرر کرده برای خودروسازان الزامی است، افزود: «اما رویه‌هایی هم وجود دارد که وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایدرو در گذشته و در حال حاضر متولی آن هستند که ISQI این رویه‌ها را تقریبا انحصاری در ارزیابی‌های خود مد‌نظر دارد. مانند رویه‌ایی که در بازرسی کیفیت خدمات پس از فروش دارد.»

به گفته این کارشناس رسمی استاندارد، این شرکت براساس رویه‌ای که دارد، تست‌هایی را انجام می‌دهد که پاسخ مشخصی هم دارد.

تمیمی با بیان اینکه ما استانداردها را یک سطح در نظر می‌گیریم، اظهار کرد: «پیش فرض این است که در تولید همه خودروها باید همه موارد استاندارد رعایت شود. وقتی الزامات سطح مورد نظر برآورده شود، می‌توان گفت یک خودرو استاندارد است. اما خودرویی که در سطح بالاتر از استانداردسازی تولید قرار داشته باشد، دیگر تنها استانداردها را رعایت نکرده است، بلکه برای به‌دست آوردن رضایت مشتری و پاسخ دادن به نیاز آن تلاش کرده است.»

به گفته وی، بخشی از امکانات و آپشن‌ها که ممکن است حتی مورد نیاز مصرف‌کننده هم نباشد، اگر در یک خودرو وجود داشته باشد، می‌تواند باعث شود این مدل خودرو نیاز بازار را تغییر دهد و مصرف‌کننده را به سمت خود جذب کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =