کد خبر: 204227
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

بیشتر شکایت‌ها از قطعات بی‌کیفیت و قاچاق است. دررابطه با قطعات بی‌کیفیت مشتری سهم و نقشی ندارد. تعمیرکاران هم قطعات را از بازار و توزیع‌کنندگان دریافت می‌کنند.

به گزارش اخبار خودرو ، اوایل هفته جاری در آیین افتتاح ساختمان جدید اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران، از اپلیکیشن این اتحادیه نیز رونمایی شد. بر این اساس در حاشیه این مراسم، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای خودرو»، ضمن ارائه توضیحاتی از آخرین اقدامات انجام‌شده در مورد واحدهای بی‌جواز، به جزئیاتی در زمینه نحوه کارکرد اپلیکیشن، چگونگی و شرایط همکاری واحدهای تعمیرگاهی در آن، اشاره داشت.

به‌گفته علیرضا نیک‌آیین ، بحث آموزش برای اتحادیه در اولویت قرار دارد و بر این اساس توان و فعالیت زیادی در این راستا صورت می‌گیرد.

[caption id="attachment_202199" align="aligncenter" width="600"]علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران علیرضا نیک‌آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران[/caption]

یکی از مشکلاتی که اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران بر ضرورت حل آن تاکید دارد، مشکل تعمیرکاران بی‌جواز است. در مدت اخیر چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟ ما بر فعالیت قانونمند واحدها و تعمیرگاه‌های خودرو تاکید زیادی داریم. بنابراین برای حل این مشکل، تیم جدید بازرسی اتحادیه که تا یکی، دو ماه پیش ۴۰نفر بودند، در حال حاضر با ۸۰نفر آماده شده‌اند. در این زمینه منطقه‌بندی‌ها انجام شده و حکم‌ها هم آماده است تا در پایان مهرماه شرایط زمینه‌ای فراهم و کار به صورت جدی آغاز شود.

در حال‌حاضر چند واحد بدون مجوز وجود دارد؟ حدود ۴ تا ۵ هزار مورد واحدهای بدون مجوز در سطح شهر تهران وجود دارد.

برخی تعمیرگاه‌ها و مغازه‌ها توسط اتحادیه پلمب شده‌اند. آیا تنها دلیل پلمب این مغازه‌ها بدون مجوز بودن آنها بوده است؟ بیشترین پلمب‌ها به دلیل نبود جواز است. اما در بعضی موارد به دلیل برخی تخلفات چنین برخوردی می‌شود. آمار موجود نشان می‌دهد اتفاقا تخلف‌ها هم بیشتر از سوی مغازه‌های بی‌جواز صورت می‌گیرد. چون کسی که با جواز فعال است، باید به تعهدات خاصی پایبند باشد، بنابراین ضریب خطای آنها کمتر است و مشکلات و شکایات ما از جوازدارها بسیار محدود است که معمولا با توافق حل و فصل می‌شود.

در فرایند بازرسی چه مواردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مشکل این واحدها چگونه برطرف می‌شود؟ فعالیت تیم بازرسی منطقه‌بندی و نقشه‌های مناطق به آنها تحویل داده شده است. هر بازرس در منطقه تعیین‌شده خود فعالیت خواهد داشت و به تناسب شرایط، برخورد لازم با واحدها صورت می‌گیرد.

در این زمینه اتحادیه هماهنگی‌هایی را نیز با نیروی انتظامی داشته است که به دنبال آن بتوانیم این مشکل را به نحو احسن برطرف کنیم. انگشت‌نگاری و ارائه مدرک مبنی بر نداشتن سوءپیشینه از اقدامات مدنظر پلیس امنیت است و همچنین اتحادیه بر بحث آموزش نیز تاکید زیادی دارد چون در این زمینه نقاط ضعفی وجود دارد که باید برطرف شود.

تعرفه ارائه خدمات در واحدها و تعمیرگاه‌های مجوزدار چگونه مشخص می‌شود؟ آیا یک تعرفه ثابت برای ارائه خدمات در کل سطح شهر وجود دارد یا در هر منطقه تعرفه‌ها متفاوت است؟ پایه تعرفه‌ها در اتحادیه، بر اساس تعرفه خودروسازها تعیین می‌شود. چون ما باید به خودروساز مراجعه کنیم. با این حال به این دلیل که هزینه‌های یک تعمیرگاه با یک نمایندگی خدمات پس از فروش متفاوت است، ما کمی نرخ‌ها را تغییر داده‌ایم.

بنابراین نرخ و تعرفه در تعمیرگاه‌ها کمی پایین‌تر از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش تعیین می‌شود. این نرخ‌ها پس از تایید توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در تمام شهر تهران توزیع می‌شود و تعرفه در تمام تهران یکسان است.

به کمیته بازرسی اشاره کردید. در واقع هرروز شکایت‌هایی از واحدهای صنفی این حوزه می‌شود. موضوع این شکایت‌ها بیشتر مربوط به چه مواردی است؟ بیشتر شکایت‌ها از قطعات بی‌کیفیت و قاچاق است. در رابطه با قطعات بی‌کیفیت مشتری سهم و نقشی ندارد. تعمیرکاران هم قطعات را از بازار و توزیع‌کنندگان دریافت می‌کنند. اما متاسفانه امروز آنقدر کپی‌کاری دقیق شده که تشخیص قطعه اصل از غیراصل بسیار سخت است.

ابزارهای چاپ و بسته‌بندی به حدی پیشرفت کرده‌اند که نمی‌توان جعبه و بسته‌بندی لوازم یدکی اصل را از قاچاق و بی‌کیفیت تفکیک کرد. ما هم ضربه را از همین‌جا می‌خوریم. سایر شکایت‌ها هم به روغن‌ها و سوخت بی‌کیفیت و... است.

این نوع سوخت با این گوگرد و اکتان بالا بی‌شک عمر خودرو و موتور را کاهش می‌دهد. همچنین روغن‌های نامرغوب و تقلبی که در بسته‌بندی برندهای معروف داخلی و خارجی به بازار عرضه می‌شوند، برای ما معضل شده است.

در حال حاضر اپلیکشن اتحادیه رونمایی شده است. انگیزه ایجاد این اپلیکیشن چه بود؟ یکی از کارهایی که اتحادیه آن را پیگیری می‌کند، مربوط به بخش تعاونی است. حدود ۳ ماه است فعالیت این تعاونی آغاز شده اما در این تعاونی قرار نیست کالایی برای عرضه وجود داشته باشد، بلکه در آن اپلیکیشنی در رابطه با تعمیرگاه‌ها و خدمات‌دهی در سطح شهر تهران طراحی شده است.  درواقع تغییر شیوه ارائه خدمات با روش‌های به‌روز و نوین، از ضرورت‌های شکل‌گیری این اپلیکیشن بوده است.

در مورد ویژگی‌های این اپلیکیشن توضیح دهید. ما بررسی‌هایی را در تهران انجام دادیم و متوجه شدیم مشکلاتی در زمینه ارائه خدمات تعمیرات خودرو دیده می‌شود. معابر زیادی در شهر وجود دارند که وقتی خودرویی در آنجا خراب می‌شود، هم مسیر تردد را محدود یا مسدود می‌کند و هم فاصله و دسترسی از این نقاط به تعمیرگاه‌های مجاز بسیار دشوار و زیاد است.

بنابراین مشکلاتی مانند سردرگمی کاربران هنگام خرابی خودرو، عدم آشنایی با نشانی تعمیرگاه‌های ماهر و مجوزدار در نزدیکی محل خرابی خودرو، عدم اطلاع از قیمت‌های مصوب ارائه خدمات تعمیرگاهی، مشکل در تشخیص درست ایراد توسط تعمیرکاران فاقد مجوز، معطل شدن مشتری در تعمیرگاه و... همه مواردی هستند که انگیزه و ایده ایجاد اپلیکیشن تعمیرگاه، به نام « اتواَپ » را ایجاد کردند. از مهم‌ترین اهداف ایجاد این اپلیکیشن می‌توان به نظارت دقیق اتحادیه بر عملکرد تعمیرکاران، حل مشکلات مالکان هنگام خرابی خودرو جهت دریافت خدمات، ساماندهی امداد خودرو، ارتقای کیفیت قطعات مصرفی در همکاری با فروشگاه‌های معتبر، زمان‌بندی حضور مشتری در تعمیرگاه و افزایش تعداد مشتری و.... اشاره کرد.

این اپلیکیشن از چه زمانی برای کاربران قابل استفاده خواهد بود و چند واحد تعمیرگاهی قرار است در این زمینه همکاری داشته باشند؟ فعلا با ۲۵۰ واحد صنفی برای همکاری در این اپلیکیشن کار را آغاز کرده‌ایم و قرار است به مدت دو ماه استفاده از آن آزمایشی و تحت تست باشد. بعد از این مرحله اپلیکیشن برای استفاده عموم کاربران ارائه خواهد شد. غیر از واحدهایی که در حال حاضر با آنها همکاری داریم، بیش از ۱۵۰۰ واحد داوطلب هم برای همکاری و حضور در این اپلیکیشن اعلام آمادگی کرده‌اند که به نوبت به لیست همکاران اضافه خواهند شد.

گفته می‌شود در این اپلیکیشن امکانات کافی برای تعمیر انواع مدل خودروهای داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب آیا شرکت‌های مختلف عرضه‌کننده خودرو قرار است در فعالیت این اپلیکیشن همکاری داشته باشند یا خیر؟ تا به حال مذاکراتی را با شرکت‌های داخلی خودروساز داشته‌ایم. به خصوص در این زمینه جلسات و نشست‌هایی با دو خودروساز اصلی کشور، یعنی ایران‌خودرو و سایپا داشته‌ایم که آنها هم قول مساعد جهت همکاری در این زمینه را داده‌اند.

بر این اساس نمایندگی‌های رسمی ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای این دو شرکت هم برای همکاری و فعالیت در این اپلیکیشن، حضور خواهند داشت؟ نمایندگی‌های رسمی برای تامین قطعات ما را پشتیبانی خواهند کرد. اما در عمل تعمیرات را ما انجام خواهیم داد و امیدواریم در این زمینه بتوانیم پاسخگوی نیاز کاربران باشیم.

تعمیرگاه‌ها و واحدهای داوطلب برای همکاری در این اپلیکیشن باید واجد چه شرایطی باشند؟ تایید صلاحیت واحدهای داوطلب بر حسب این است که جواز داشته باشند و دوره‌های خاصی را که در این زمینه در نظر گرفته شده است، بگذرانند و آموزش‌های لازم را ببینند. در واقع داوطلبان باید آشنایی کافی با نرم‌افزار داشته باشند. همچنین تعمیرگاه‌ها باید از فضا، طراحی و مساحت مناسب برای پذیرش کاربران برخوردار باشند. به این ترتیب آن دسته از واحدهای صنفی که از چنین شرایطی برخوردارند، در اولویت همکاری و پیوستن به مجموعه اپلیکیشن قرار خواهند گرفت.

میزان، سقف مساحت یا استاندارد خاصی برای فضایی که به آن اشاره کردید، تعریف شده است؟ این موارد در حال حاضر در هیات‌مدیره اتحادیه مطرح است و جلسات متعددی برای تعیین این جزئیات برگزار می‌شود. هر زمان شرایط و استانداردهای دقیق مدنظر اتحادیه مشخص شوند، آن را اعلام خواهیم کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =