کد خبر: 204699
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲

امروز، برف‌پاک‌کن برای راننده شیشه جلوی اتومبیل را تمیز می‌کند، فردا ممکن است نیاز به تمیز کردن یک دوربین، رادار یا حسگر باشد. امروزه، نور برای چشم راننده لازم است، فردا باید این ویژگی را برای (هوش مصنوعی) خودران در نظر گرفت.

به گزارش اخبار خودرو ، گیوم دووشل تمام عمر خود را در صنعت خودرو گذرانده و اکنون سرپرست بخش نوآوری والئو ، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های قطعه‌سازی و فناوری خودرو در فرانسه است.

او در موقعیتی عالی قرار دارد که تغییرات زلزله‌واری را که در صنعت خودرو اتفاق می‌افتد، به‌خوبی احساس می‌کند و می‌تواند درباره‌شان صحبت کند. دووشل از « انقلاب سه‌گانه در محیطی بسیار ترسناک » سخن به میان می‌آورد.

[caption id="attachment_204702" align="aligncenter" width="600"]گیوم دووشل سرپرست بخش نوآوری والئو گیوم دووشل سرپرست بخش نوآوری والئو[/caption]

شما بر آنچه در خودروسازی امروز اتفاق می‌افتد، نام «انقلاب سه گانه» گذاشته‌اید. چرا؟ اول، چون ما یک تغییر بزرگ به سوی برقی شدن داریم. دوم، مساله خودران و اتصال اتومبیل‌ها مطرح است. سوم، ما راه حل‌های جدیدی برای تحرک (mobility) ارائه می‌دهیم که مدل‌های کسب و کار جدیدی را پدید آورده است. در این سناریوی جدید، هر یک از محصولات داخل خودرو باید تغییر کند.

امروز، برف‌پاک‌کن برای راننده شیشه جلوی اتومبیل را تمیز می‌کند، فردا ممکن است نیاز به تمیز کردن یک دوربین، رادار یا حسگر باشد. امروزه، نور برای چشم راننده لازم است، فردا باید این ویژگی را برای (هوش مصنوعی) خودران در نظر گرفت.

در حال حاضر، اگر یک عابر پیاده بخواهد عبور کند، تماس چشمی با راننده وجود دارد، در مورد یک خودران، نوری باید باشد که به عابر پیاده نشان دهد خیابان برای عبور، ایمن است.

آیا این تغییرات بر کل محصولات شما تاثیر می‌گذارد؟ بله ما بیش از ۱۰۰ محصول داریم و مراقب تک‌تک آن‌ها هستیم. بعید می‌دانیم محصولی را پیدا کنیم که تغییر نکند.

خودمختاری اتوموبیل‌ها تکامل است یا انقلاب؟ این یک انقلاب است، اما گام‌به‌گام است، زیرا فقط یک چیز اتفاق نمی‌افتد و ترکیبی از قابلیت‌های مهندسی، پذیرش مردم از فناوری و فرهنگ رانندگی است. پیشرفت سیستم‌های کمکی پارکینگ را در نظر بگیرید. ابتدا فقط یک بوق بود، سپس نیمه اتوماتیک و بعد اتوماتیک شد. آهسته آهسته برای رانندگی نیمه خودمختار در سرعت کم آماده می‌شوید اما هر مرحله، داستان متفاوتی دارد.

آیا تا سال ۲۰۲۱ رانندگی کاملا خودمختار در اتومبیل‌های تولیدی در دسترس خواهد بود؟ مطمئنا، اما دو مرحله دارد. اول، ما سطح ۵ شاتل‌های کاملا اتوماتیک بدون راننده را به‌طور عمده در شرایط محدود ارائه می‌دهیم. بعد خودروهای سواری را داریم که قادر به انجام پارک کاملا اتوماتیک، سیستم خودکار گریز از ترافیک و رانندگی خودمختار در بزرگراه‌ها و رانندگی نیمه خودمختار در بزرگراه‌های شهری و جاده‌های کمربندی خواهند بود. این رانندگی ۱۰۰ درصد خودمختار نخواهد بود، اما در شرایط خاصی به آن شبیه است.

شما در حال حاضر مشغول فروش سیستم‌هایی هستید که از رانندگی خودمختار پشتیبانی می‌کنند. میزان فروش فعلی چقدر است؟ ما بیش از ۱۰ میلیون خودروی مجهز به سیستم پارک نیمه‌اتوماتیک تحویل داده‌ایم. برای ما این یک کسب و کار آینده نیست، بلکه نان امروز محسوب می‌شود.

در نوآوری، اندازه بیشتر اهمیت دارد یا استعداد؟ استعداد مهم‌تر است. یک تیم پنج نفره می‌تواند خیلی بهتر از یک تیم ۱۰۰ نفره عمل کند. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگ مانند والئو باید فروتنی خود را حفظ کنند.

رقابت به راحتی می‌تواند از یک شرکت بسیار کوچک شکل بگیرد. ما همچنین سعی می‌کنیم که یک استارت‌آپ فکری در بخش‌های تحقیق و توسعه و کارخانه‌هایمان ایجاد کنیم. نوآوری فقط یک بخش درون شرکت نیست. این فرهنگی است که ما سعی می کنیم برای همه ارتقا دهیم.

هوش مصنوعی که یک فناوری ایجاد توانایی رانندگی خودمختار است، چه موقع در خودروها رواج خواهد یافت؟ بستگی به این دارد که در عمل چه کاربردی داشته باشد. ما سال‌ها از آن در حسگرها استفاده کرده‌ایم. چیزی که در حال شکل‌گیری است هوش مصنوعی دو حلقه‌ای است که ترکیبی از برنامه‌های جاسازی شده و ابر (کلود) است.

به همین دلیل والئو سال گذشته ۵۰ درصد از استارت‌آپ یادگیری و هوش مصنوعی CloudMade را خریداری کرد. والئو همچنین اولین مرکز تحقیقاتی جهانی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق اختصاص داده شده به برنامه‌های کاربردی خودرو را راه اندازی کرده است.

برای اطمینان از اینکه هوش مصنوعی ایمن است و مردم فناوری رانندگی خودمختار را می‌پذیرند، نیاز به چه چیزی دارید؟ اول از همه، مساله فیزیک و سپس تجزیه و تحلیل داده‌هاست. برای این کار نیاز به اندازه‌گیری دقیق توسط دوربین به همراه لیدار علاوه بر رادار است. ما آن را یک نارون سه‌گانه می‌نامیم و شاید چیزی شبیه به مادون قرمز را هم به آن اضافه کنیم که برای راننده، خودرو مانند یک کمک‌راننده رفتار کند، نه مثل ربات.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =