کد خبر: 205173
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

محمود نادی: در تمام دنیا عرضه خودروهای روز و جدید باعث می‌شود قیمت خودروهای قدیمی کم شود، اما در ایران متاسفانه اینطور نیست

به گزارش اخبار خودرو ، کیفیت نه‌چندان مناسب برخی خودروهای تولید داخل در مقابل قیمت بالای آن‌ها، یکی از مشکلاتی است که بازار و مصرف‌کننده را با پرسش و چالش‌های فراوان مواجه می‌کند.

این مساله به خصوص در پسابرجام و پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، و با توجه به عقد قراردادهای جدید خودرویی و تاکید بر رعایت استانداردهای تدوین شده در تولید خودرو، بیش از گذشته مورد توجه قرار دارد.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اساسا قیمت خودرو نباید به شکل دستوری و از سوی دولت تعیین شود، بلکه این فرایند باید در بازار آزاد و به صورت رقابتی اتفاق بیفتد.

[caption id="attachment_205174" align="alignleft" width="345"]روند معکوس تغییر قیمت خودرو در ایران روند معکوس تغییر قیمت خودرو در ایران[/caption]

در این رابطه یک کارشناس و فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «دنیای خودرو»، با اشاره به اینکه نقاط ضعف صنعت خودرو در کشور بسیار واضح و روشن است و این‌ها مسائلی بدیهی هستند، گفت: «مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو قبل از مساله تعیین قیمت در بازار، این است که مدیران دو خودروساز اصلی کشور که ظاهرا تا حدی خصوصی‌سازی در آن‌ها صورت گرفته، دولتی هستند. این مساله از آن جهت حائز اهمیت است که به جرات می‌توان گفت حدود ۹۰‌درصد بازار خودرو در اختیار محصولات این شرکت‌ها و به گفته دیگر، در انحصار تولیدات این دو خودروساز قرار دارد.»

محمود نادی در ادامه افزود: «با توجه به اینکه صنعت خودرو برای دولت درآمدزا و سودآور است، به نظر نمی‌رسد هیچگاه مساله به این شکل باشد که تعیین قیمت خودروها در بازار ما مثل کشورهای صنعتی مانند آلمان و یا کشورهای نیمه پیشرفته مانند کره جنوبی شود، بر این اساس غیر از دو خودروساز اصلی، حتی شرکت‌های خصوصی هم که می‌خواهند وارد بحث تولید و عرضه خودرو شوند، طبعا با فشارهایی مواجه می‌شوند و با چارچوب و خطوط قرمزی که مشخص می‌کنند، اجازه نمی‌دهند قیمت تا حدی پایین بیاید که بازار رقابتی شود. چون در این صورت به بدنه تولیدات دولتی آسیب می‌خورد. بنابراین به هیچ عنوان بحث تعیین قیمت در بازار ما رقابتی نخواهد بود.»

وی در ادامه با نگاهی به روند ۴۰ ساله توسعه صنعت خودرو در کره‌جنوبی و مقایسه آن با خودروسازان ایرانی، اظهار کرد: «توسعه صنعتی در کره‌جنوبی همزمان با ایران آغاز شد، اما الان جایگاه این کشور خصوصا در حوزه خودروسازی در سطح بین‌المللی با جایگاه ایران بسیار متفاوت است.»

این کارشناس و فعال بازار خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه خودروهای جدید در بازار، آیا قیمت خودروهای قدیمی باید کاهش یابد، توضیح داد: «طبیعتا باید این‌طور باشد، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و انگار موضوع برعکس است. در تمام دنیا عرضه خودروهای روز و جدید باعث می‌شود قیمت خودروهای قدیمی کم شود، اما در ایران متاسفانه این‌طور نیست. چه بسا خودروهایی هستند که از دهه هفتاد در کشور تولید می‌شوند و امروز بدون تغییر قابل توجه، با همان قیمت به بازار عرضه و فروخته می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    بابا بالاخره ی لوتی پیدا شد درد دل ملت رو بگه ،اما حیف که گوش شنوا یی نیست ،چپاولگران همچون گرگ در حال غارتند ،باشه آسوده باشید گرگهای انسان نما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =