کد خبر: 205415
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲

در‌صورتی‌که شرکت‌های خودروساز از قیمت‌های مصوب عدول کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند، از مصوبه شورای رقابت تخلف کرده‌اند و شورا موظف به برخورد لازم با این اقدام شرکت‌هاست.

به گزارش اخبار خودرو ، در ماه‌های اخیر، بحث افزایش قیمت خودروها و به‌وجود آمدن حاشیه قیمت برای آن‌ها بسیار داغ شده است. اینکه حاشیه قیمت چرا به‌وجود می‌آید و نقش خودروسازان در این ماجرا چیست را با ولی ملکی عضو ناظر شورای رقابت درمیان گذاشتیم.

[caption id="attachment_187253" align="alignleft" width="168"]ولی ملکی ولی ملکی[/caption]

در حال حاضر شاهد ایجاد حاشیه قیمت برای خودروها هستیم. نقش شورای رقابت در این خصوص چیست؟ امروز شاهد افزایش دلالی و ایجاد حاشیه قیمت در بازار برخی از خودروها هستیم اما این موضوع ارتباطی به وظایف شورای رقابت نداشته و ناشی‌از برهم خوردن تعادل بازار است.

شورای رقابت در‌راستای رقابت‌پذیری در بازار به وظایف خود عمل کرده و با نظارت درست‌، میزان افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده است.

در‌صورتی‌که شرکت‌های خودروساز از قیمت‌های مصوب عدول کنند و قیمت‌ها را افزایش دهند، از مصوبه شورای رقابت تخلف کرده‌اند و شورا موظف به برخورد لازم با این اقدام شرکت‌هاست.

علت ایجاد این حاشیه قیمت در بازار را چه می‌دانید؟ افزایش حاشیه قیمت در بازار برخی از خودروهای داخلی به وجود برخی دلال‌بازی‌ها در بازار بازمی‌گردد. البته گاها این جریان به کاهش تولید در برخی خطوط تولید خودروسازان نیز ارتباط دارد که به جهت کاهش عرضه و برهم‌خوردن تعادل شاهد افزایش حاشیه قیمت در بازار هستیم.

البته نظارت‌بر قیمت خودروهای زیر ۴۵‌میلیون‌تومان باید وجود داشته باشد اما خودروهایی با بیش از این قیمت، تابع بازار خودروهای خارجی می‌شوند.

افزایش قیمت مواد اولیه در سطح جهانی چقدر در این خصوص تاثیرگذار است؟ بخشی از تغییرات قیمتی در خودروها ناشی‌از افزایش نرخ جهانی برخی مواد اولیه اساسی است. در شرایطی که نرخ فولاد در بازار جهانی به ازای هر تن، ۱۵۰‌دلار افزایش قیمت داشته است و در ایران نیز استفاده می‌شود و گاها قطعات برخی از خودروها به‌صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شود، طبیعتا بر قیمت خودرو در بازار نیز تاثیر می‌گذارد.

مدیریت عرضه توسط خودروسازان چقدر بر ایجاد حاشیه قیمت در بازار تاثیر دارد؟ اینکه عنوان می‌شود خودروسازان با عرضه کم به بازار تلاش می‌کنند قیمت را مدیریت کنند، صحت ندارد چراکه خودروسازان به جهت فشار نقدینگی خواستار انباشت خودرو در پارکینگ‌ها نیستند و تلاش می‌کنند با عرضه بیشتر، نقدینگی مورد نیاز را تامین کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =