کد خبر: 205430
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خودرو به کاهش هزینه‌های تولید، هزینه‌های نگهداری و افزایش دقت در روند تولید منجر می‌شود

به گزارش اخبار خودرو ، بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان حوزه صنعت و تکنولوژی معتقدند نسل امروز، نسل تحول دیجیتال (Digital Transformation) است. تحولی که ناخودآگاه در تمام کشورها و در اکثر کسب‌وکارها، رقابت‌ها، محصولات و تولیدات حس می‌شود. به این ترتیب یکی از بزرگ‌ترین پیشران‌های تحول دیجیتال، بحث اینترنت اشیا (IOT) است.

[caption id="attachment_205432" align="aligncenter" width="700"]اینترنت اشیا (IOT) استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خودرو به کاهش هزینه‌های تولید، هزینه‌های نگهداری و افزایش دقت در روند تولید منجر می‌شود[/caption]

به‌نظر می‌رسد این فناوری توانسته همه بخش‌ها ازجمله بخش‌های سخت‌افزاری شامل سنسورها، حسگرها و... ، بخش شبکه، بخش هوش مصنوعی، تمام بخش‌های آنالیز دیتا و... را تحت تاثیر خود قرار دهد و در اپلیکیشن‌های کاربردی مانند موبایل و تبلت و... تاثیرگذار باشد، نکته مهم این است که اینترنت اشیا طی ۱ تا ۳ سال آینده در صنعت و به‌خصوص در خودروسازی، نقش قابل‌توجهی را ایفا خواهد کرد.

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیای ایران، طی اظهارنظر خود در این زمینه با بیان اینکه اینترنت اشیا منجربه تولید نمی‌شود، بلکه صرفا باعث اتصال بخش‌های مختلف تکنولوژی به یکدیگر است، گفت: «براین‌اساس ما در تلاش هستیم فاصله‌ای که میان کشور ما و جهان وجود دارد را در نسل چهارم صنعت به کمک دانش خود جبران کنیم.»

محمد قیصری با اشاره به اینکه طبق آمار و پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال ۲۰۱۸، ۱۶‌درصد از افرادی که به دنیا می‌آیند با پیش‌زمینه درک اینترنت اشیا رشد می‌کنند، اظهار کرد: «۲۴‌درصد شرکت‌ها در دنیا تحولات وابسته به اینترنت اشیا را درک می‌کنند. ۳۳‌درصد شرکت‌های بزرگ دنیا که رویکرد سنتی دارند، شکست خواهند خورد و از بازار حذف می‌شوند و استراتژی ۵۸‌درصد شرکت‌ها نیز براساس اینترنت اشیا شکل خواهد گرفت.»

به‌گفته وی، آمار دیگری وجود دارد که طبق آن در دنیا تا سال‌۲۰۱۸ اینترنت اشیا ۸‌تریلیون دلار ارزش مالی ایجاد خواهد کرد که ۶٫۴ دهم از کل این میزان متعلق به صنعت است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، در دنیا ۵۰‌میلیارد دستگاه هوشمند وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا با توضیح اینکه نتایج استفاده‌از اینترنت اشیا در صنعت، این است که باعث کاهش هزینه‌های نگهداری تجهیزات، کاهش زمان تولید محصول، افزایش دقت در روند تولید و کاهش زمان عرضه محصول به بازار می‌شود، تاکید کرد: «بزرگ‌ترین تاثیر اینترنت اشیا در صنعت خودرو در ۲ بخش دیده می‌شود: اول در بخش خودروهای متصل و بعد در بخش زنجیره تامین خودرو.»

قیصری در ادامه افزود: «در نگاه جزئی‌تر در بخش زنجیره تامین خودرو با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان مشخص کرد کیفیت قطعات خریداری شده از هر تامین‌کننده چقدر است. همچنین می‌توان قطعات را ردیابی و اشکال‌زدایی کرد. ضمنا این قطعات ممکن است در طول خط خراب شوند و حجم ضایعات زیاد شود و ازطریق ارتباط در اینترنت اشیا می‌توان آن‌ها را به مناقصه یا مزایده گذاشت. این‌ها مواردی خواهند بود که میان تامین‌کنندگان برای خرید ضایعات، رقابت ایجاد می‌کنند.»

وی با اشاره به بخش دوم که مربوط به تولید است، گفت: «این بخش شامل طراحی تولید و منجربه تولید خودروهای متصل می‌شود که می‌توان تراشه‌هایی را در قطعات مورد استفاده قرار داد. همچنین در بحث هوشمندسازی خط تولید، ردگیری قطعات در خط تولید، اتصال آن‌ها به یکدیگر و کنترل محصول نهایی در یک فرایند ترکیبی بهینه، خروجی کاملا مثبتی را به همراه خواهد داشت.»

محمد قیصری با اشاره به تاثیر اینترنت اشیا در کنترل انبارها توضیح داد: «یکی از مشکلات بزرگ در صنعت خودرو مدیریت انبار، دارایی و اموال است. براین‌اساس در سال‌۹۲ پروژه‌ای برای ایران‌خودرو اجرا شد که بنابه آن می‌خواستند تعداد خودرویی را که در انبار دارند، کنترل کنند. آن زمان مشکل با نوعی از تکنولوژی به اسم RFRB حل شد که تاحدودی به اینترنت اشیا نزدیک بود. براین‌اساس در نسل جدید نیازی به آن نوع بارکدگذاری نیست و خود به خود این فرایند انجام می‌شود.»

به گفته قیصری، درنهایت کاربرد وسیع اینترنت اشیا، درزمینه خدمات‌پس‌از‌فروش در صنعت خودرو است. این تکنولوژی در این بخش کمک می‌کند حدود میزان خرید مشتریان براساس تعداد نوع خودرو در مناطق مختلف مشخص شود. همچنین کیفیت خدمات نیز تضمین خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =