کد خبر: 205443
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

چینی‌ها به خوبی از ضعف در طراحی و حتی کیفیت خودروهای ساخت داخل استفاده‌ کردند و در سال‌های اخیر برندهای مختلف خود را به‌خوبی در بازار کشورمان جا انداختند.

به گزارش اخبار خودرو ، بازار خودروی کشورمان در سال‌های اخیر محلی برای حضور برند‌های مختلف آسیایی و اروپایی بوده است. حضور خودروسازان از ژاپنی، کره‌ای و چینی تا خودروسازانی از فرانسه، بازار خودروی ایران را دارای تنوع بسیار در مدل، طراحی، قیمت و کلاس خودرویی کرده است.

اما در این بین حضور خودروسازان چینی در کشور ما و فروش خوبی که در سال‌های اخیر داشته‌اند، این سوال را مطرح می‌کند که چرا با وجود انتقادات مردم از خودروهای چینی، این خودروها همچنان با فروش بالایی در کشورمان همراه هستند؟

چینی‌ها برای موفقیت در بازار ما چه استراتژی در پیش گرفته‌اند که با وجود رفع تحریم‌های خودرویی و سرازیر شدن خودروسازان مطرح‌تر نسبت به چینی‌ها، از اروپا تا آسیا، نه تنها فروش آ‌ن‌ها کمتر نشده بلکه استقبال از برخی مدل‌های خودروسازان چینی روبه افزایش است؟

[caption id="attachment_205444" align="aligncenter" width="700"]چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما استفاده کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در اختیار گرفتند چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما استفاده کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در اختیار گرفتند[/caption]

چینی‌ها به خوبی از ضعف در طراحی و حتی کیفیت خودروهای ساخت داخل استفاده‌ کردند و در سال‌های اخیر برندهای مختلف خود را به‌خوبی در بازار کشورمان جا انداختند.

خودروهای چینی به‌رغم این‌که ظاهری مناسب و قیمتی ارزان دارند، از سطح کیفی و ایمنی بالایی برخوردار نیستند. در حال حاضر خودروهای تولیدشده در چین به ۳ دسته تقسیم می‌شوند؛ « خودروهایی با طراحی چین »، « خودروهایی که از مدل‌های خارجی الگوبرداری شده‌اند » و « خودروهایی که طراحی خارجی دارند ».

گروه اول؛ یعنی خودروهایی که در چین طراحی می‌شوند، اصولا رتبه موردقبولی در ظاهر و همچنین کیفیت به‌دست نمی‌آورند و این در حالی است که بدنه آن‌ها نیز بدون هیچ احساسی طراحی می‌شود.همچنین خودروهای این گروه از نظر فناوری ضعیف هستند.

دسته دوم که از روی خودروهای خارجی کپی می‌شوند، هر چند که از ظاهری زیبا برخوردارند اما مانند گروه اول درزمینه کیفیت حرفی برای گفتن ندارند.

چینی‌ها تنها در گروه سوم یعنی خودروهایی که طراحی خارجی دارند، می‌توانند برای خود اعتبار کسب کنند. خودروهای چینی با بیشترین کیفیت که در ایران تولید می‌شوند، در زمینه طراحی بدنه و موتور، چینی محسوب نمی‌شوند.

در واقع چین طراحی این خودروها را کپی هم نکرده و هیچ خلاقیتی برای طراحی آن‌ها به‌کار نگرفته است، بلکه به منظور طراحی این خودروها به شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه طراحی خودرو سفارش می‌دهد و برای طراحی و ساخت موتور، گیربکس و دیگر اجزای اصلی، به شرکای خارجی خود درخواست می‌دهد.

با وجود پیشرفت خارق‌العاده صنعت خودرو در سال‌های اخیر، همچنان فاصله بسیاری بین خودروسازی چین و سطح جهانی این صنعت وجود دارد.

این صنعت باید به‌منظور توسعه محصولات جدید و تولید قطعات یدکی تقویت شود. صنعت خودرو در باتلاق پراکندگی، بی‌نظمی و بی‌قدرتی به دام افتاده است و وابستگی بسیاری به برندهای خارجی دارد.

یکی از دلایلی که باعث شده است چینی‌ها در سطح دنیا زبانزد شوند، بحث فرصت‌طلبی آن‌هاست. چینی‌ها به‌خوبی از بحث تحریم‌ها در کشور ما استفاده کردند و به‌راحتی بخشی از بازار ایران را در اختیار گرفتند. آن‌ها با ایجاد تنوع در محصولات خود، توانستند به‌خوبی در سگمنت‌ها و کلاس‌های مختلف خودرویی، جای خالی خودروسازان داخلی و حتی واردکنندگان خودرو را پر کنند.

در حال حاضر هرچند خودروسازان داخلی باجدیت به توسعه و تنوع محصول روی آورده‌اند و در رقابت با خودروسازان چینی عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده‌اند، اما بازهم فروش خودروهای چین در ایران رونق بسیاری دارد.

یکی دیگر از دلایل مطرح در بحث فروش مناسب خودروسازان چینی، ارائه تسهیلات آسان برای مشتریان داخلی است. در فروش برخی از خودروها دیده می‌شود که پیش‌پرداخت اندک و اقساط بلند‌مدت در نظر گرفته شده که همین، عاملی بر پرفروش بودن خودروهای این کشور پهناور آسیایی در ایران است.

گفته‌ می‌شد با ورود خودروسازان مطرح خارجی به کشورمان پس از لغو تحریم‌ها، شرایط برای خودروسازان چینی و عرضه محصولاتشان، سخت خواهد شد اما به نظر نمی‌رسد این خودروسازان حتی با این شرایط هم پاپس بکشند و از ایران خارج شوند. چینی‌ها نشان داده‌اند کارشان را به‌طور کامل بلد هستند و در این زمینه دارای انعطاف بوده و شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند.

در سال‌های اخیر کشور ما به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده خودرو از چین شناخته شده است. در سال‌۲۰۱۴ بیش‌از ۸۷‌درصد کل صادرات خودروی چین، به کشورهای درحال توسعه آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین بوده است. در این سال سهم ایران با افزایش ۱۱۳درصدی نسبت به سال‌۲۰۱۳ همراه بوده و پس از کنار گذاشتن الجزایر، مقام نخست واردات از چین در اختیار ما قرار دارد.

چینی‌های فرصت‌شناس به‌خوبی بازار خودروی کشورمان را تحلیل کرده‌اند. بخش بزرگی از طبقه متوسط ایران خواهان خرید خودروهای خارجی باکیفیت است، اما توانایی خرید آن‌را ندارد. بهترین گزینه برای این بخش، خرید خودرویی چینی با قیمت مناسب است. چینی‌ها همواره در قیمت‌گذاری خودروهایشان دقت داشته‌اند و توانسته‌اند رضایت این بخش از جامعه را به‌دست آورند.

نکته دیگر بحث انتقال تکنولوژی و همچنین اعمال دوباره تحریم‌های جهانی است که مسئولین را برآن داشته موقعیت خودروسازان چینی در کشورمان را حفظ کنند. در دوره تحریم‌ها، چینی‌ها کشور را ترک نکردند و همین باعث شد تا اعتماد مسئولین ما را به خود جلب کنند.

استراتژی دیگر چینی‌ها برای حضور مداوم در ایران، به بحث مشارکت با خودروسازان بزرگ ختم می‌شود. آن‌ها به دور از هیاهوی خودروسازان غربی و به‌راحتی، اقدام به سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با خودروسازان داخلی می‌کنند و همین عاملی برای جذاب شدن چینی‌ها و انجام همکاری مشترک با آن‌ها شده است.

این‌ها در واقع عواملی هستند که موجب شده‌اند جای پای خودروسازان چینی در کشورمان محکم شود و با‌وجود باز بودن درهای صنعت خودروی کشورمان به روی خودروسازان برتر جهانی، همچنان چینی‌ها در ایران حضور داشته باشند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    یه کمی منصفانه نگاه کنیم چرا بی خود به سر ماشین های چینی می کوبید اگه چینی ها تو این سالها نبودن که صنعت خودروی ایران خوابیده بود ، از بحث ایمنی هم در جایگاه قابل قبولی هستن لااقل از تولیدات داخل مهندسی و تر و ایمنی تر هستن ، کدوم یک از محصولاتی که در ایران تولید میشه تصت تصادف داره ، توی نت یه سرچی بکنید برخورد ام وی ام ۱۱۰ با رنو تالسمان ، یا برخورد ام وی ام ایکس ۳۳ با رنو سفران ، تست تصادف نیستن شرایط واقعی تصادف هستن ببینید چه به روز ماشین های روز اروپایی اومده ، وقت اون رسیده تعصب بی جا رو کنار بذاریم و واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم ، صنعت خودرو چین در حال حاضر داره با دنیا رقابت می کنه ، شاید در کشور های دیگه طرف بجای موتور بره ماشین چینی بخره ولی باز این حال داره رقابت می کنه خودرو های چینی تو کشورهایی فروخته میشه که هیچ کدوم قانون گمرک ایران رو ندارن و مردمشون دستشون برا انتخاب خودرو بازتر ، انشالله تا کمتر از ۱۰ ساله دیگه میبینید ما به کجا خواهیم رسید و چینی ها به کجا
  • احمد ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۱
    جالبه تو وقایع اخیر برجانی و حماقتهای پشت سر هم ترامپ چینی ها روزه سکوت گرفته اند!!!!!!!! ولی بازهم مسولین ما تمایل عجیبی برای واردات آشغال از چین دارند! دلیل این پارادوکس چیه؟!!
  • فرزاد ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    چقدر چین چین میکنید .اونایی که میگن چین بد بد بد .یه سربزنن به چین خودشون میفهمن که چه جوری پیشرفت کردن ..ایران شده روستای افغانستان .ایران که شمال .تهران.چند شهر دیگش خوبه .بقیه به فنا رفته ..حداقل ما تا حالا نشنیدیم بگن بعد از چند سال از حضور این چینیها .بگن ماشیناشون روغن کم میکنن ....بی خودی تبلیغات نا حق نکنید .که ملت دیگه فهمیدن ..حناتون خیلی کمرنگ شده ..حتی یه بچه دو ماهه هم میدونه .
  • فرزاد ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    خود چین محصولات با کیفیت زیاد داره .از مسئولین بخواید که خوباشو وارد کنن .گرچه این کار به نفع ما نیست چون قدرت مبارزه با محصولات با کیفت خود چین رو ندارین ..متاسفانه فقط اشغالهای چین رو وارد میکنن .ولی در مورد خودرو فرق میکنه ..مشکل ماشینهای چینی تو ایران اینه که قطعات بسیار گران وخدمات ضعیف .اگر قطعات ارزان .و خدمات قوی ارائه میدادند .مردم بهتر به سوی این محصو لات میرفتند ..۱۰ سال دیگه اونه تو اسمونها رفتند ما هنوز سه چرخه .دامپر .بدونه پلاک تو خیابونا میفرستیم .اینه وضع ماست .دامپر و سه چرخه ندیدی .یه سر به کردستان بزنید تو خیابوناشون میبینید
  • کامبیز ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    تحلیل های شما چندان درست به نظر نمیرسد زیرا بر این پیش فرض استوار است که چینی ها توانایی تولید خودروی خوب به طور مستقل را ندارند. واقعیات مشاهده شده می گویند چینی ها دومین اقتصاد دنیا را دارند و به لحاظ تولید کالا رتبه اول جهان را دارند و سالانه ۲۴ میلیون خودرو تولید می کنند و تقریبا نزدیک به یک میلیون خودرو صادر می کنند. در فرصت طلبی چینی ها حرفی نیست اما اگر آنان به لحاظ سیاسی و اقتصادی وزنی نداشتند با یک توپ و تشر آمریکا میدان را خالی می کردند. خودرو سازان چین برای بزرگان خودرویازی قطعی میزنند و سهام برخی برندهای معتبر را خریده اند. علت اینکه برخی خودرهای چینی بی کیفیت هستند نیز ارتباطی با ناتوانی تکنولوژی آنان ندارد بلکه به این ضرب المثل ساده بر می گردد که هرچقدر پول بدی آش میخوری. وقتی یک خودروی چینی با تمام تعرفه ها و سودجویی های داخلی درمیاد ۵۰ میلیون یعنی قیمت واقعی اون بسیار کمتر بوده شاید ۴ الی ۵ هزار دلار بعد ما اون رو با یک خودروی ۲۰ الی ۳۰ هزار دلاری اروپایی یا ژاپنی مقایسه می کنین و میگیم خودروی چینی خیلی بد بود. برجام یا هر چیز دیگه ای گرهی از مشکلات ما باز نخواهد کرد. لازم است خودروسازهای ما به توان داخلی تکیه کنند اما به شکل واقعی و نه نمایشی. واقعا استعدادهای برتر طراحی رو جذب کنند و به سمت دانش روز حرکت کنند نه اینکه کلی پول خرج کنند تا با کمک خارجی ها سمند تبدیل به دنا کنن و پراید تبدیل به تیبا و ساینا. هرچی بنالیم بگیم چینی آشغالی بی فایده است. طبیعی هست تویوتا و لکسوس و بنز و بی ام و بهتر از چینی ها باشند اما آیا سمند بهتر از جک جی ۵ هست آیا ۲۰۶ از آریزو ۵ توربو بهتره؟ آبشن و کیفیت پارس در حد بسترن هست؟ مسلما اگه سوار این خودروها شده باشیم جوابمان مثبت نیست
  • فرزاد ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    مردم دوست دارن وحق دارن از همه محصولات با کیفیت استفاده کنند..تو قدیم سالهای ۶۰ .۷۰٫۸۰ .همه چی با کیفیت بو از وسایل الکترونیکی و آشپزخانه و خودرو .همه مردم حداقل چند تا محصول خوب تو خونهاشون پیدا میشد مثلا یه خودروی معمولی مثل رنو ۵ .وقتی میخریدن تا چند سال بدونه نقص کار میکرد .خیالشون راحت بود .همه جی اصالت داشت .الان چی .همه چی شده پوچ .پوچ پوچ .فقط عده ای خاص میتونن از محصولات با کیفیت استفاده کنند ..دلیلش هر چی که هست ..همه میدونن ...مثال رنو مگان مدل ۲۰۰۷ در حد نو اوتومات ۵۰ هزار کارکرد تو کشور سوئد ۱۴ هزار کرون قیمت داره یعنی ۵ ملیون .با سایت بلو کت . مراجعه بفرمایی .قیمت تمام ماشینهای صفر ودست دوم هستش ...در صورتی که درامد یک نفر کارگر معمولی ۲۰ هزار کرون هستش ..۶هزار کرون اجاره خونه ۲ هزار کرون واسه اب برق .وماهی ۳ هزار کرون واسه غذا .تازه یک شیفت کار .اگه دوشیفت کار کنند ۳۵ هزار کرون درامد دارن .یعنی هر ماه میتونن دو تا ماشین معمولی بخرن.اگه بخوان بنز سوار بشن با درامد یک سال میتونن بنز مدل بالا بخرند ..فرق زیاده داداش ..?پس ما مجبوریم با وام با بدبختی با این وضعیت .همین اشغالهای ایرانی وچینی سوارشیم اون هم با قیمت بنز. گرچه از بدو بدتر باید بد رو انتخاب کنیم مردم که نمیگن ماشینهای چینی خوبن .ولی از ایرانی یه کم بهتره ..یه کم ..

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =