کد خبر: 205537
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

هم‌اکنون در تهران و کلان‌شهرها یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر آلودگی هوا به‌حساب آمده و یکی از راه‌های مبارزه با آن تولید خودورهایی با کم‌ترین آلایندگی است

اخبار خودرو - فصول طبیعت چنان که قانون جهان است از پی هم می‌آیند و می‌روند و هر فصلی هم مشخصات خاص خودش را دارد، اما حدود ۲دهه است همین که فصل پاییز به نیمه می‌رسد با توجه به وارونگی هوا، بزرگ‌ترین مشخصه آن در تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران پراکنش آلاینده‌ها و در یک جمله آلودگی هواست که ساکنان این شهرها را با مشکلات عدیده روبه‌رو می‌سازد.

البته هر یک از این مشکلات راه‌حل‌های خاص خود را دارند. تردیدی نیست که در کاهش پراکنش آلاینده‌ها و به‌تبع آن کم شدن آلودگی هوا، گام اصلی و اساسی این است که کیفیت سوخت خودروهایی که داخل کشور تولید می‌شوند، چه انواع بنزین و چه انواع گازوئیل منطبق با استانداردهای جهانی شده و یا حداقل با این استانداردها فاصله کم‌تری داشته باشد.

متاسفانه چنین نیست زیرا میزان اکتان موجود در بنزین تولید داخلی و نیز میزان گوگرد گازوئیل تولید ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و یا اقدامات دیگری مانند گازسوز کردن خودروهای کاروتجاری، خصوصا اتوبوس‌ها و یا برقی کردن آن‌ها را می‌طلبد که هرچند گازسوز کردن اتوبوس‌ها تکنولوژی پیشرفته‌ای نمی‌خواهد و امکان عملی کردن این پروژه در داخل کشور فراهم است، از سویی دیگر با این‌که حدود نیم‌قرن در عرصه خودروهای کاروتجاری فعالیت داریم، پیوسته آسان‌ترین راه را برگزیده‌ایم این راه آسان خرید CKD و یا حتی SKD از خارج و مونتاژ آن در واحدهای خودروساز و عرضه این محصولات به بازار بوده است.

اما در ۳،۲ هفته اخیر خبرهای امیدوار کننده‌ای در عرصه تولید خودروهای کاروتجاری و عرضه کم‌آلاینده‌ترین آن‌ها در ایران منتشر شد که یکی امضا و مبادله قرارداد سایپا دیزل با شرکت «ولووتراکس» بود که برمبنای آن تا ۵۰درصد خودروهای مذکور ساخت داخل خواهد شد و دیگری تولید اتوبوس‌های گازسوز اسکانیا همزمان با اروپا در ایران توسط شرکت عقاب‌افشان بود.

قرار است اتوبوس‌های گازسوز اسکانیا با استاندارد یورو۶، گشتاور بالا و حجم موتور ۹لیتر توسط شرکت عقاب‌افشان تولید و عرضه شود. با اجرای این پروژه صنعت اتوبوس‌سازی ایران تکانی خواهد خورد و گامی به سوی توسعه برمی‌دارد، خصوصا آن‌که طراحی و ساخت اتاق این اتوبوس‌ها توسط شرکت داخلی انجام می‌گیرد.

چنانچه این پروژه مورد حمایت قرار گیرد و فرجامش به تولید انبوه این‌گونه اتوبوس‌ها بینجامد، می‌تواند علاوه‌بر نیاز شهر بزرگ تهران، نیاز سایر کلان‌شهرها را هم برآورده سازد که خود گامی مهم و اساسی در کاهش آلودگی هوا خواهد بود.

فرجام سخن اینکه آلودگی هوا در ایران از مرز هشدار فراتر رفته و به خطر جدی تبدیل شده است. هم‌اکنون در تهران و کلان‌شهرها یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر به‌حساب آمده و یکی از راه‌های مبارزه با آن تولید خودورهایی با کم‌ترین آلایندگی است. پس باید به این موضوع بیشتر اهمیت بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =