کد خبر: 205675
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

اصولا از نظر اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در زمینه عرضه، خودروسازان چیزی کم نگذاشته‌اند و سال گذشته افزایش ۴۰‌درصدی را در بحث تولید خودرو داشتیم.

به گزارش اخبار خودرو ، قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان و قیمت‌گذاری خودروهای بالاتر از این قیمت، چندسالی است که در صنعت خودروی کشور وجود دارد و میان خودروسازان، شورای رقابت و خریداران این چالش به‌چشم می‌خورد.

افزایش قیمت برخی خودروهای بالای ۴۵ میلیون‌تومان و به وجود آمدن حاشیه قیمت ۵ تا ۷میلیون‌تومانی برای برخی خودروها، مسئولان را برآن داشت تا با ارائه طرح‌های مختلف، نسبت‌به کنترل این اختلاف قیمت بازار و کارخانه اقدام کنند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان معتقد است باید کمیته‌ای به ‌منظور بررسی حاشیه قیمت بازار تشکیل شود. در همین زمینه با احمد‌نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

[caption id="attachment_205676" align="alignleft" width="345"]احمد‌نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان احمد‌نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان[/caption]

وی معتقد است با تشکیل این کمیته و فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار توسط کارخانه، بحث دلالی و آنچه او تقاضای کاذب می‌خواند، رفع خواهد شد.

قرار است کمیته‌ای به‌منظور بررسی حاشیه قیمت بازار و افزایش قیمت خودروهای بالاتر از ۴۵میلیون‌تومان ایجاد شود. تحلیل و نظر شما در این خصوص چیست؟

در گذشته و در سال‌های ۷۱ و ۷۳ مصوباتی از سوی شورای اقتصاد داشتیم مبنی‌بر اینکه خودروها باید در حاشیه بازار به فروش برسند. در مصوبه سال ۷۱ سازمان حمایت، مسئول کمیته‌خودرویی بود که در آن سال تشکیل شد.

در کمیته خودرو سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، نماینده وزارت بازرگانی و مدیرعامل شرکت‌های خودرویی و انجمن خودروسازان و همچنین مدیرکل خودرو و نیرو محرکه عضویت داشتند.

در‌واقع کار این کمیته این بود در مواقع مختلف تشکیل جلسه می‌داد و قیمت خودرو را در حاشیه بازار تعیین می‌کرد. یعنی کمیته خودرو به کارخانه می‌گفت بر اساس این قیمت خودرو را به فروش برسان.

یعنی قیمت خودرو توسط این کمیته تعیین می‌شد؟

بله. به‌عنوان مثال وقتی ایران‌خودرو، خودرویی را پیش‌فروش می‌کرد، ۶ ماه بعد جلسه‌ای در این کمیته برگزار می‌شد، قیمت حاشیه بازار را به‌دست می‌آوردند و به شرکت ایران‌خودرو که می‌خواست دعوتنامه‌ صادر کند، اعلام می‌شد با این قیمت خودروها را تحویل دهید و به‌فروش برسانید.

با این روش، آخر سال حساب شرکت‌ها رسیدگی می‌شد و بر‌اساس فرمول سازمان حمایت تا ۱۵درصد از سود متعلق به شرکت‌های خودروسازی بود و مابقی به دولت و سازمان حمایت پرداخت می‌شد.

اجرای این روش چه تاثیری بر بازار خودروها می‌گذاشت؟ با اجرای این روش در آن سال‌ها، خودروها حداقل افزایش قیمت را داشتند. یعنی با این روش دلال‌کاری انجام نمی‌شد، زیرا وقتی خودرو پیش‌فروش می‌شد، کسی برای کسب سود و اینکه از این دست بگیرد و به‌آن دست بدهد، خودرو را خریداری نمی‌کرد.

چون خریداران می‌دانستند وقتی نوبت تحویلشان باشد، قیمت بازار از آن‌ها دریافت می‌شود. بر‌اساس صحبت‌های رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قرار است همین روش برای خودروهای بالای ۴۵ میلیون‌تومان اعمال شود.

آنچه رئیس سازمان حمایت باتوجه به حرف‌و‌حدیث‌های بسیاری‌که در‌خصوص خودروهای بالای ۴۵میلیون‌تومان وجود دارد، گفت، این بود که دوباره این کمیته راه‌اندازی شود و خودروسازان در حاشیه بازار، خودرو را به فروش برسانند و اگر هزینه‌ای مازاد‌‌بر مبلغ اولیه کسب کردند، به حساب دولت واریز کنند.

یعنی با اجرای این طرح و راه‌اندازی این کمیته بحث دلالی کنترل می‌شود؟

بله، بحث دلالی کنترل خواهد شد. اصولا از نظر اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. در زمینه عرضه، خودروسازان چیزی کم نگذاشته‌اند و سال گذشته افزایش ۴۰‌درصدی را در بحث تولید خودرو داشتیم.

امسال هم ۲۰درصد افزایش تولید داشته‌ایم. پس عرضه افزایش پیدا کرده و خودروسازان میزان عرضه را کم نکرده‌اند که قیمت خودرو بالا برود. تنها راهی که برای تعادل بازار وجود دارد همین بحث فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار است.

وقتی خودروهایی مانند ساندرو و ۲۰۰۸ به فروش می‌رسند، از آنجایی‌که پول سرگردان بسیاری نزد مردم وجود دارد و سود سپرده‌‌های بانکی هم کاهش پیدا کرده، مشتری به‌دنبال بازارهایی است که سود بسیاری در آن‌جا وجود داشته باشد بنابراین دنبال خرید خودرو می‌رود. به‌عنوان‌مثال وقتی اعلام می‌شود دو روز دیگر سایت برای پیش‌خرید خودرو باز می‌شود، مردم برای خرید اقدام می‌کنند.

در این بخش ممکن است اصلا تخلفی روی ندهد و به هر شماره ملی یک خودرو فروخته شود. حالا اگر به خریدار بگوییم خودرو زمان تحویل با قیمت حاشیه بازار به شما تحویل خواهد شد، دیگر کسی برای کسب سود اقدام به خریداری نمی‌کند و خریدار واقعی دست به خرید خودرو می‌زند.

یعنی اگر مثلا قیمت کارخانه‌ای ساندرو ۴۷میلیون‌تومان و قیمت حاشیه بازار آن ۵۳میلیون‌تومان است، شرکت عرضه‌کننده اعلام کند زمان تحویل، خودرو را با قیمت بازار به مشتری می‌دهد.

حالا اگر قیمت آن در زمان تحویل ۵۲ یا ۵۳ میلیون‌تومان بود، به همان قیمت عرضه و فروخته خواهد شد. اگر کارخانه اعلام کند خودرو با قیمت حاشیه بازار فروخته می‌شود، چیزی که من اسم آن را تقاضای کاذب گذاشته‌ام، کنار می‌رود و خریدار واقعی خودرو را خریداری می‌کند. درنتیجه وقتی تقاضا کم شود، قیمت ناخودآگاه متعادل خواهد شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    1
    رو رو برم!! گیرم فرمایش این مسول خودرویی که بازنشستگی هم ماشالله براش بی مفهومه درست میگه. فردا ۲۰۰۸ رو فرقون مونتاژ کن دنیا فروخت به ۱۲۰ میلیون تعرفه سی صد درصدی هم که ببای وهرداتی ها وضعه چه اتفاقی می افته این فرقون مونتاژ کن باز آشغالهای خودش رو بیرون.نمی ده عرضه و تقاضا بهم می خوره حاشیه میشه ۱۵۰ قص علی هذا. فقط باید بشینیم و از خدا بخواهیم خدایا چرا صدامون رو نمی شنوی؟!! خواهشا ما را از شر این دو شرکت و بازار انحصاری چینی شده نجات بده.
  • رامين ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    این اقا واقعا استاد هستند ...تولید را باید افزایش داد ...صنعت خودرو را باید رقابتی کرد ... این نظر شما دور باطل است وبرای سود بیشتر دو خودروساز رانتی ودولتی خوب کار خواهد کرد ...
    • رضا ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
      دقیقاً ... این کاری است که آقایان در آن استاد هستند . . .
  • ناشناس ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    جالبه بخدا ملت را چقدر ساده فرض کردن میخواهند نان دلال را آجر کنند جالب تر از این است خودشان مستقیم دلال بازی کنند و افزایش قیمت ها را توجیه کنند اقایان اگه میخواهید بحث دلال بازی جمع شود اگه واقعا راست میگید راهش افزایش عرضه بر اساس تقاضا بازار هست هر عقل سلیمی میداند وقتی ک عرضه کم شود و تقاضا زیاد این حاشیه کاذب هست در ضمن اینا هم اضافه کنم همین تعداد محدودی ک عرضه میشود دست مصرف کنندها نمی رسند بخاطر این حاشیه بازار را خود خودرو سازها بوجود میاورند فقط بخاطر سود بیشتر ولی متاسفانه هیچ نهادی نیست ک از مردم ک همون مصرف کنندها هستند حمایت کند یک روزی میاید انشالله این خودرو های بنجل و از رده خارج را هیچ کس سوار نمیشود واقعا خودرو سازان ب شعور ملت شریف ایران توهین میکنند خدا از اینا هرگز نمیگذرد
  • ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    1
    وقتی یکی مثل آقای نعمت بخش که تز میده و به فکر بالا بردن قیمته مطمئنا هیچ چیز درست نخواهد شد خودرو ساز خودش عاشق حاشیه بازاره ماشین بیرون نمیدن که قیمت بره بالا حاشیه بازار رو .... درست میکنن که سود بیشتری ببرید. مردم میفهمن خیلی خوب هم میدونن تو که سهلی گنده تر از تو هم نمیتونه حاشیه بازار رو کنترل کنه لطف کردن به مشتری هنگام تحویل میگیم ماشین رو به قیمت حاشیه بازار تحویل میدیم که کسی نتونه ببره بیرون بفروشه مردم مدیرای ما چه کسایی هستن پس تکلیف مصرف کننده واقعی چی میشه بچه هم میفهمه که تو دنبال چی هستی اونوقت دلالا مردن اونام قیمت رو میبرن بالا تو هدفت دامن زدن به قیمت پس نمیخواد فکر بسوزونی قندتون میافته شما به فکر حقوق و دستمزدت باش که خودرو سازا اینارم نگی بهت میرسونه
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    باسلام
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    باهوش،اگرشما تولید و عرضه را براساس تقاضا تنظیم کنید مشکل حل میشود . حاشیه بازار که به علت تولید کم بوجود می آید یعنی یک خودرو را بیشتر از ارزش واقعی خود بایست خرید و این ظلم در حق مصرف کننده است .
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    آقای نعمت بخش وکیل مدافع خودرو سازان هستند و متاسفانه و افسوس به حال مردمی که تصمیم گیرانشان البته با توجه به حدود اختیار ایشان اینگواند بزرگوار این طریق تلقی و پیشنهاد جنابعالی فقط پاک کردن صورت مسئله و فرار از اصل موضوعه شما زحمت بکشید به خودرو ساز بفرمایید اگر ظرفیت تولید مشخص دارید اقدام به ثبت نام کنید نه اینکه پول مردم رو بلوکه کنید و نهایتا بگید داریم سودش رو میدیم پس این اولین دلیل بی کفایتیتان دوم رابطه عرضه و تقاظا کاملا متقابل است شما خودرو قطره چکانی تزریق میکنید بعد انتظار بازار سیاه ندارید . امتحال این موضوع که پراید بی کیفیت رو هم با این سیاست پیش بروید شاهد همین وضعیت خواهید بود این فقط و فقط به ضرر مصرف کننده واقعی است
  • مسعود IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
    0 0
    جدی من هر وقت در هر دولتی نگاه کردم این آقا مسئول خودرو بوده! تنها راه بهبود اوضاع این هستش که آدمای قدیمی از کار کنار برید و جوانهای با استعداد بیان جای شما. برای قطع دست دلالها یک راه ساده هست که همه جا اجرا شده اونم اینه که خودرو را با این شرط بفروشید که اگر مالک خواست دوباره خودرو را بفروشه باید 90 درصد تفاوت قیمت کارخانه و بازار را مالیات بده، اونوقت دیگه سودی در خرید خودرو برای دلال نمیمونه. نمیدونم چرا این کار را در بازار سکه و طلا و خودرو و ... که دلالها هجوم بردند انجام نمیدهند شاید دلالها از خودشون هستند!!
  • مهدی خانیان RO ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    عزیزم پراید رو بکنید صد ملیون.این مردمی که ما داریم هنوز جا دارن.چون سنجش ایرانخودرو نشون داد این موضوع رو.به نظر من پراید پراید تا ظهور آقا در ایران تولید و عرضه میشه.چون دیگه آخر تکنولوژیه.به نظر من اسم ایران برای کشورمون برازنده نیست.اسمشو بزاریم کشور ایران بهتر نیست عزیزانم؟
  • مهدی خانیان RO ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    عزیزم پراید رو بکنید صد ملیون.این مردمی که ما داریم هنوز جا دارن.چون سنجش ایرانخودرو نشون داد این موضوع رو.به نظر من پراید پراید تا ظهور آقا در ایران تولید و عرضه میشه.چون دیگه آخر تکنولوژیه.به نظر من اسم ایران برای کشورمون برازنده نیست.اسمشو بزاریم کشور پراید بهتر نیست عزیزانم؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =