کد خبر: 205681
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

راه توسعه و ارتقای خودروسازی، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه از مسیر برقراری ارتباط سیستماتیک، منظم و حساب شده با دانشگاه می‌گذرد

به گزارش اخبار خودرو ، ضرورت ایجاد پیوند میان صنعت خودرو و دانشگاه از مسائلی است که کارشناسان مختلف بر آن تاکید دارند. تجربه کشورهای صنعتی و توسعه یافته نشان می‌دهد چنین پیوندی تاثیر غیر‌قابل‌انکار بر پیشرفت سریع صنعت دارد.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت راه توسعه و ارتقای خودروسازی، تقویت واحدهای تحقیق و توسعه از مسیر برقراری ارتباط سیستماتیک، منظم و حساب شده با دانشگاه می‌گذرد.

[caption id="attachment_205641" align="aligncenter" width="567"]از موضوعاتی که باید در دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار بگیرد، حرکت روی ریل فناوری است توسعه صنعت با ۲بال اجرایی و فکری-توسعه‌ای[/caption]

وقتی برای دانشگاه‌ها ارزش قائل شویم و به آن‌ها اجازه ورود و تاثیرگذاری در صنعت را بدهیم، قطعا به موفقیت‌های قابل‌توجهی در این زمینه دست خواهیم یافت. در این رابطه جعفر صفری از فعالان سابق صنعت خودرو و مدیرعامل سازه‌گستر سایپا در سال‌های ۷۷ تا ۸۱ به «دنیای خودرو» توضیح داد:

توسعه صنعت خودرو موضوعی است که در کشور ما با اما و اگرها و چالش‌های متعددی روبه‌رو است. این فرایند در اصل چگونه باید پیش برود؟ در کشورهای صنعتی به‌طور کلی امکان توسعه صنعت بدون ۲بال اجرایی و بال فکری-توسعه‌ای وجود ندارد. در کشور ما ممکن است در بخش‌های تولیدی یک بال توسعه‌ای در نظر بگیرند، اما واقعیت این است که اگر بخواهیم بحث توسعه به‌صورت عمیق و دراز مدت ادامه یابد، باید بال را به دانشگاه‌ها وصل کرد.

در کشورهای دیگر تعامل با دانشگاه‌ها برای توسعه صنعت خودرو به چه شکل صورت می‌گیرد؟ در کشورهای صنعتی یک سر پروژه‌های عمده تولید در بخش‌های مختلف، همیشه برای بهینه‌سازی و سازماندهی و تحقیقات و کارهای زیربنایی به دانشگاه‌ها وصل است. در‌واقع رابطه صنعت و دانشگاه باید برقرار شود و این موضوع بسیار ضروری است.

اما به‌نظر می‌رسد ارتباط دانشگاه با خودروسازان و به‌طور کلی صنعت بسیار کمرنگ است. البته باید گفت در کشور ما هم اقداماتی در این زمینه انجام می‌شود. اما روند فعلی بسیار کند و آهسته است. چون هنوز باور بعضی از صنعتگران ما این است که دانشگاه فقط ذخیره‌ای علمی دارد که در عمل به‌کار نمی‌آید، در مقابل بعضی از دانشگاهی‌ها هم معتقدند صنعت دارای پایه‌های علمی و تحقیقاتی نیست، پس نمی‌تواند توسعه یابد. درحالی که اگر این دو برای توسعه همکاری داشته باشند، قطعا شرایط تولید بسیار بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =