البته باید گفت این موضوع باعث نارضایتی تولیدکنندگان و انجمن صنفی تایر نیز شده است. حال باید دید در صورت درست بودن این موضوع، خودروسازان چه دلیلی برای این اقدام خود دارند؟

به گزارش اخبار خودرو ، با توجه به تولیدات روز افزون صنعت خودروی کشور باید انتظار داشت تولیدات قطعات و ملزومات خودرو نیز به همین نسبت افزایش یابد تا بتوانند نیاز خودروسازان را برای تولید تامین کنند.

در‌همین‌رابطه محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در مصاحبه‌ای میزان تولیدات خودرو در ۷ماه گذشته را حدود ۹۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد که بر طبق این آمار باید گفت تقریبا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

همچنین صالح‌نیا درباره میزان تولیدات تایر اتومبیل اعلام کرد این صنعت به‌نسبت دیگر صنایع کشور تولیدات بیشتری دارد و در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشد ۹درصدی را تجربه کرده است.

اما در این بین مهم‌ترین موضوعی که مورد بحث قرار می‌گیرد، این است آیا میزان تولیدات قطعات و همچنین تایر خودرو پاسخگوی میزان تولیدات خودروسازی کشور خواهد بود یا خیر؟

در این رابطه مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر بر این عقیده است خودروسازان در تولیدات ۷ ماه گذشته قانون را زیر پا گذاشته‌اند و به‌صورت کامل از تایرهای ایرانی استفاده نکرده‌اند.

همچنین وی معتقد است آمارهای به‌دست‌آمده از سوی گمرک‌های کشور خبر از وارداتی می‌دهد که به اسم خودروسازان تمام شده است. درواقع آن‌ها در این راه قدم‌هایی برداشته‌اند و به‌همین‌دلیل به‌صورت کامل از تایرهای ایرانی توسط خودروسازان استفاده نمی‌شود.

 

البته باید گفت این موضوع باعث نارضایتی تولیدکنندگان و انجمن صنفی تایر نیز شده است. حال باید دید در صورت درست بودن این موضوع، خودروسازان چه دلیلی برای این اقدام خود دارند؟ چرا این اتفاق با وجود قانون استفاده از تایرهای تولید داخل توسط خودروسازان رخ می‌دهد؟ مهم‌ترین بخش این بحث این است که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به شدت از صحبت‌های تایرسازان انتقاد می‌کند و می‌گوید: «چرا تایرسازان خود را از دیگر صنعتگران بالاتر می‌دانند؟ مگر تولیدکنندگان تایر در کشور چه کار مهمی را انجام می‌دهند که بیشتر از تولیدکنندگان دیگر قطعات در کشور از وزارت صنعت توقع دارند؟»

نعمت‌بخش در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نظر تایرسازان درباره واردات تایر توسط خودروسازان درست است یا خیر؟ می‌گوید: «انجام این کار توسط خودروسازان از طرف انجمن خودروسازان بررسی نمی‌شود اما باید گفت که در چند سال اخیر تایرسازان نتوانستند نیاز خودروسازان را برآورده کنند. هر زمان که خودروسازان نیاز مبرم به تایرهای ایرانی داشتند، این نیاز از طرف آن‌ها برآورده نشده است. با این حال باتوجه به آمار و ارقام رشد تولیدات خودرو نسبت به سال گذشته که ۲۰‌درصد اعلام شد ولی به‌گفته معاون وزیر صنعت تولیدات تایر نسبت به سال گذشته تنها ۹درصد رشد داشته است که این آمار ضعیف نشان از ناتوانی تایرسازان در تامین تایر مورد نیاز خودروسازان دارد و این امر می‌تواند مهم‌ترین دلیل خودروسازان برای واردات تایر از دیگر کشورها باشد. نعمت‌بخش در ادامه نارضایتی‌های خود از تایرسازان ادامه داد: « تایرسازان با لابی‌های بسیار توانسته‌اند تعرفه واردات را به ۳۲درصد برسانند. درواقع تایر را از دیگر قطعات خودرو جدا و تعرفه آن را ۳۰‌درصد اعلام کرده‌اند. یعنی زمانی که تولیدات خودروسازان از قطعات داخلی باشد، تعرفه آن قطعات پایین‌تر می‌آید، اما تولیدکنندگان تایر با لابی که در وزارت صنعت انجام داده‌اند، توانسته‌اند تایر را جزو استثنا در این قانون قرار دهند و آن را از دیگر قطعات جدا کنند.»

نعمت‌بخش در ادامه درباره این موضوع که آیا تایرسازان از لحاظ عددی نتوانسته‌اند نیاز خودروسازان را تامین کنند یا از لحاظ کیفی؟ گفت: «پاسخ به این سوال ممکن است برای تایرسازان گران تمام شود اما باید گفت علاوه‌بر تامین نشدن نیاز عددی خودروسازان توسط تولیدکنندگان تایر، شرکت‌های تولیدکننده تایر به‌جز یزد‌تایر نتوانسته‌اند استانداردهای ۲۴گانه را کامل بگذرانند و این امر از مهم‌ترین مشکلات خودروسازان با تایرسازان است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =