کد خبر: 206057
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰

مضرات آلودگی صوتی کمتر از آلودگی هوا نیست با این تفاوت که تاثیرات آن به صورت آنی دیده نمی‌شود.

به گزارش اخبار خودرو ،  کم‌خوابی، استرس، کم‌هوشی و عدم تمرکز در کودکان از نشانه‌های آلودگی صوتی است. بر‌اساس آخرین پایش‌های انجام‌شده آلودگی صوتی در شهر تهران ۵دسی‌بل بیشتر از حد استاندارد است که به‌گفته کارشناسان سیستم حمل‌ونقل بیشترین سهم را در این آلودگی دارد.

[caption id="attachment_206058" align="aligncenter" width="700"]آلودگی صوتی آلودگی صوتی[/caption]

در سال‌های اخیر مسئولان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشتند و جرایم و قوانین ویژه‌ای جهت کاهش آلودگی هوا وضع کردند اما هنوز سروصدای شهر بلند است و تاثیری در کاهش آلودگی صوتی حس نمی‌شود.

تهران بدون آرامش در این سال‌ها تهران در لیست پرسروصداترین شهرهای جهان بوده و همین رکوردزنی سبب شد که شورای چهارم طی مصوبه‌ای شهرداری را ملزم به تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری راهکارهای عملیاتی کاهش آلودگی صوتی کند.

ماموریت این کمیته شناسایی تراز صوتی در مناطق ۲۲گانه، شناسایی پهنه‌های با تراز صوتی غیرمجاز به همراه منبع و مولد آنها، تهیه نقشه‌های آلودگی صوتی و به‌روزرسانی آنها، نصب دیوار صوتی در پهنه‌های حساس، استفاده از آسفالت متخلخل به‌منظور کاهش صدای تردد وسایط نقلیه، نظارت برحسن اجرای مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان هنگام ساخت‌و‌سازها و جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم و پرصدا بود. براساس آخرین گزارش‌ها مناطق ۶ ،۱۲ و ۲۱ بیشتر از سایر نقاط شهر آلودگی صوتی دارند.

به‌گفته کارشناسان بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلان‌شهر تهران ناشی‌از سیستم حمل‌و نقل است به‌طوری که موتورسیکلت‌ها به میزان ۸۳دسی‌بل آلودگی صوتی تولید می‌کنند، در حالی که میزان حد مجاز آن ۷۷دسی‌بل است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت‌ها ۴۹‌درصد، خودروهای سواری ۳۰‌درصد، ماشین‌های سنگین ۲۰درصد و اتوبوس‌های شرکت واحد یک‌درصد اعلام شده است.

لوایح برای سکوت در فروردین ماه سال‌جاری نیز نمایندگان در ادامه بررسی لایحه هوای پاک، ماده ۲۹ این لایحه را تصویب کردند بر اساس آن قرار شد دارندگان وسایل‌نقلیه که آلودگی صوتی تولید می‌کنند، جریمه شوند همچنین آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط سازمان‌ و با همکاری دستگاه‌های مربوطه حداکثر در مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و به‌تصویب هیات وزیران برسد.

پلیس راهور نیز مکلف شد برابر مقررات با موتورسواران و رانندگان متخلف برخورد کند. به‌موجب این لایحه ایجاد هرگونه آلودگی صوتی توسط منابع ثابت و متحرک ممنوع است و منابع‌ ثابت متخلف باید بین یک‌صد تا دویست‌هزار تومان جریمه نقدی پرداخت کنند.

نیروی انتظامی هم مکلف است راننده وسایل نقلیه موتوری را برای بار اول ملزم به جریمه نقدی معادل یک میلیون(۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال، درصورت تکرار برای بار دوم دو برابر جریمه مذکور و درصورت تکرار بیش از دو بار به جریمه نقدی معادل سه‌میلیون(۳.۰۰۰.۰۰۰) ریال محکوم کند.

اجرای معاینه‌فنی صوتی در انتظار ابلاغ سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه‌فنی شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» در توضیح علت اجرایی نشدن معاینه‌فنی صوتی گفت: «معاینه‌فنی صوتی خودروها نیاز به دستورالعمل و آیین نامه دارد که دو مجموعه معاینه فنی، شهرداری و سازمان ملی استاندارد و سایر مسئولان در وزارت کشور در حال تدوین دستورالعمل آن هستند. مطالعات اولیه به‌یکی‌از دانشگاه‌ها سپرده شده و در حال انجام است اما هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است. اول باید دستورالعمل آن ثبت و اجرایی شود.»

وی درخصوص وجود تجهیزات معاینه‌فنی صوتی در مراکز معاینه‌فنی تهران و سایر شهرها اظهار کرد: «مراکز معاینه‌فنی تهران مجهز به تجهزات تست صوتی هستند اما چون هنوز دستورالعمل نداریم قادر به اجرای آن نیستیم و منتظر هستم دستورالعمل تدوین و توسط وزیر کشور ابلاغ شود. این طرح کشوری خواهد بود و عموم مراکز کشور تجهیزات لازم را دارند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =