کد خبر: 206109
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

مساله‌ای که باید مورد‌توجه قرار بگیرد این است که در توسعه تمام صنایع، چهار عامل اصلی تاثیرگذار وجود دارد و به وسیله ارزیابی این چهار عامل می‌توان به توازن یا عدم توازن در منظومه فعالیت‌های صنعتی رسید.

به گزارش اخبار خودرو ، توسعه صنعت خودروی ایران از مسیر صادرات‌محور بودن می‌گذرد. با توجه به این موضوع، برخی فعالان این صنعت معتقدند این اتفاق تنها در سایه مشارکت با طرف‌های خارجی امکان‌پذیر است.

در‌واقع گفته می‌شود خودروسازی در کشور زمانی می‌تواند توسعه یابد که قابلیت صدور محصول به بازارهای جهان را پیدا کند. آن زمان است که می‌توان سطح کیفیت و مطلوبیت خودروهای تولید داخل را بالا برد.

[caption id="attachment_186183" align="alignleft" width="275"]چگونه صنعت خودرو می‌تواند محرک باشد از چه راهی صنعت خودرو را توسعه دهیم؟[/caption]

مساله‌ای که باید مورد‌توجه قرار بگیرد این است که در توسعه تمام صنایع، چهار عامل اصلی تاثیرگذار شامل تقاضا، عرضه، صادرات و واردات وجود دارد و به وسیله ارزیابی این چهار عامل می‌توان به توازن یا عدم توازن در منظومه فعالیت‌های صنعتی رسید.

در واقع اگر این توازن و تعادل در میان این چهار عامل وجود نداشته باشد، صنعت زمین‌گیر می‌شود. به‌عبارت دیگر صنعتی که فقط بر‌اساس تامین نیاز بازارهای داخلی شکل گرفته باشد، توان رشد و رقابت نخواهند یافت و چرخ آن پس از دوره رشد کاذب کوتاه، از حرکت باز خواهد ایستاد.

به‌طور قطع لازمه ورود شرکت‌های خودروساز کشور به بازارهای رقابتی صادرات و افزایش میزان آن، تولید محصولات باکیفیت و رقابت‌پذیر است تا به وسیله این تولیدات، بازارهای بیشتری را برای صادرات خودرو جذب کنند.

اگر اصلاحات لازم در ساختار صنعتی و اقتصادی کشور انجام شود، ایران از مناطقی است که هم در زمینه توسعه محصول و هم توسعه بازار واجد شرایط است. این شرایط شامل اصلاحاتی است که منجر‌به بهبود فضای کسب‌وکار در ایران شود.

این اصلاحات می‌تواند شامل افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت و موارد مرتبط به قانون‌گذار و دخالت‌های دولت نیز باشد. خودروسازان می‌توانند در مسیر توسعه صادرات خود ضمن تجدیدنظر در سامانه‌های کیفی مدیریتی، برای عرضه مدل‌های جدید طراحی برای تولید خودرو اقدام کنند که این روند و دستیابی به اهداف صادراتی قوی در صنعت خودرو، نیازمند حمایت و تامین زیرساخت‌های لازم است.

در‌واقع ساخت داخل باید آن‌قدر منسجم باشد که بتواند در عرصه رقابت خارجی بیشتر تاثیر بگذارد. به این منظور مشکلاتی که در زمینه تولید داخل وجود دارد، باید به درستی بررسی شود.

ازجمله عوامل اصلی اثرگذار بر صادرات خودرو و کاهش رونق بازارهای صادراتی، قیمت تمام شده بالا و افت کیفیت محصولات به دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم‌هاست.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    بی خیال بابا!!! خسته شدیم از بس تکرار مکررات شنیدیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =