کد خبر: 206182
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران روز گذشته با حضور رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، برخی دیگر از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از نمایندگان مجلس، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش اخبار خودرو ، در این دوره از نمایشگاه، بیش از یک‌هزارو۸۰ شرکت فعال در این حوزه، محصولات و تولیدات جدید خود را برای بازدیدکنندگان به‌نمایش گذاشته‌اند. ازمجموع شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، ۵۷۰‌شرکت ایرانی و ۵۱۰‌شرکت نیز از ۲۳‌کشور جهان ازجمله ترکیه، کره‌جنوبی، چین، فرانسه، اتریش، اسپانیا، دانمارک، بلژیک، هند، آرژانتین، ژاپن، استرالیا، امارات متحده عربی، سوئد و... حضور یافته‌اند. به این ترتیب فراهم کردن زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی، معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های داخلی، توسعه صادرات و بازارهای جدید صادراتی و... از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

[caption id="attachment_206183" align="aligncenter" width="700"] در تمام قراردادها خودروسازان داخل و شرکت‌های خارجی باید تولید را با ۴۰‌درصد تولید داخل آغاز کنند[/caption]

افزایش کیفیت همزمان با افزایش تولید رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور درحاشیه مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی تهران و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اجرای شرط ۴۰‌درصد داخلی‌سازی در‌مورد همه قراردادهای خودرویی ضروری است، گفت: «در تمام قراردادها خودروسازان داخل و شرکت‌های خارجی باید تولید را با ۴۰‌درصد تولید داخل آغاز کنند. این چیزی است که امضا شده و هم سیتروئن، هم رنو و هم ایران‌خودرو موظف هستند تولید مشارکتی را حتما بر‌اساس سهم ۴۰‌درصدی تولید داخل انجام دهند. بااین‌حال یک دوره زمانی برای اجرا وجود دارد که در این زمان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اجازه داده است با درصد کمتری از ساخت داخل وارد کار شویم. اما در عین حال سیاست وزارتخانه این است که خودروسازان حداقل ۴۰‌درصد ساخت داخل را رعایت کنند. در‌غیر‌این صورت اجازه ورود خودرو به بازار داده نمی‌شود.»

منصور معظمی با اشاره به اینکه صنعت خودرو بدون قطعه‌سازی بی‌معنی است و این بخش طی سال‌های فعالیت رشد خوبی داشته است، اظهار کرد: «البته در سال‌های اخیر صنعت خودرو نیز با پیشرفت‌های خوبی مواجه بوده است ضمن اینکه در این صنعت افزایش تولید هم داشته‌ایم. بر این اساس سال گذشته یک‌میلیون‌و‌۳۵۰‌هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. تلاش می‌شود تولید امسال به یک‌میلیون‌و‌۶۰۰‌هزار‌دستگاه برسد و طبق چشم‌انداز ۱۴۰۴ قرار است سه‌میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود.»

وی با بیان اینکه علاوه‌بر افزایش تولید باید افزایش کیفیت هم مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: «در این زمینه استانداردها تهیه و ابلاغ شده و اجرای آن‌ها پیگیری می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در اولین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو بر افزایش کیفیت در خودروها تاکید کرد و مردم امسال شاهد افزایش کیفیت در خودروهای تولید داخل خواهند بود.»

بحث طرح تجمیع قطعه‌سازان در وزارتخانه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با توضیح این مطلب که طبق یکی از بندهای قراردادهای سایپا، ایران‌خودرو و ایدرو با شرکای خارجی، قطعه‌سازان داخل باید در سطحی ارتقا یابند که بتوانند به شبکه جهانی پیوند بخورند، افزود: «در حال حاضر اقداماتی در این راستا در سایپا و ایران‌خودرو شروع شده است.»

معظمی با بیان اینکه اکنون تولیدات ۱۵‌قطعه‌ساز در کشور از قابلیت صادرات برخوردار است، گفت: «من همه قراردادهای خودرویی را مطالعه کردم و براین‌اساس می‌گویم جای نگرانی برای قطعه‌سازان وجود ندارد، زیرا خواست وزارتخانه از خودروسازان و سازمان گسترش این است که به قطعه‌سازان داخلی در قراردادها توجه ویژه شود. همچنین قرار است تعداد ۱۵‌قطعه‌سازی که محصولات آن‌ها قابلیت صادرات دارند به ۶۰‌قطعه‌ساز برسد.»

وی همچنین با اشاره به اینکه قطعه‌سازان برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری و صادرات باید تجمیع شوند، تاکید کرد: «وزارتخانه طرحی را در این زمینه شروع کرده است که در مراحل ابتدایی است. ضمن اینکه برای حضور در بازار جهانی باید کیفیت و قیمت تمام شده نیز قابل‌رقابت باشد.»

به گفته رئیس هیات عامل ایدرو، مشکل اصلی قطعه‌سازان درحال‌حاضر مساله پرداخته است. اگرچه تاکید شده است با وجود مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد، پرداخت‌ها به قطعه‌سازان صورت گیرد.

منصور معظمی با بیان اینکه در سال‌جاری باوجود همه مشکلاتی که در فضای کسب و کار وجود دارد، شاهد کاهش و تعدیل نیروی انسانی در قطعه‌سازی‌ها نبوده‌ایم، تصریح کرد: «قطعه‌سازان با وجود مشکلات موجود در فضای کسب و کار، کاهش نیروی انسانی نداشتند و حتی برخی قطعه‌سازان افزایش نیرو هم داشته‌اند که دلیل آن افزایش تولید در صنعت خودرو بوده است.»

وی با اشاره به اینکه نمایشگاهی که دایر شده فرصت مناسبی برای شناخت بهتر تولیدکنندگان و شرکت‌ها از بازار کشور است، گفت: «در این زمینه شرکت‌هایی که شناخت خوبی از بازار ایران دارند، در این نمایشگاه شرکت کردند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =