کد خبر: 206252
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

حرکت اول فرایندی است که در‌نهایت باید به ایجاد نقشه راه‌و‌سیاست‌گذاری ختم شود و حرکت دوم این است که به‌جای تمرکز و پرداختن‌به محصول نهایی، باید فناوری تولید خودروهای برقی شناسایی و در کشور ایجاد شود

سومین نشست شورای راهبری برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری در صنعت خودرو با موضوع تخصصی « خودروهای برقی و تحولات پیش‌رو » روز گذشته در محل سازمان گسترش و نوسازی ایران برگزار شد.

به گزارش اخبار خودرو ، در این نشست رئیس هیات‌عامل ایدرو، رئیس و دبیر شورای ملی آینده‌نگاری صنعت خودرو، نمایندگانی از وزارت نیرو، نمایندگانی از شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و دیگر شرکت‌های خودرویی و نمایندگانی از سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دولتی و خصوصی حضور یافتند.

ضمن اینکه نمایندگانی از شرکت موبیکار، ساپکو و معاونت فناوری‌های پیشرفته خودرویی مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا درزمینه «شرایط بازار و مزایای استفاده‌از خودروهای برقی در جهان»، «روندهای آتی جهان در تکنولوژی خودروهای برقی، چالش‌ها و توانمندی‌های کشور» و «استراتژی گروه خودروسازی سایپا در توسعه خودروهای برقی» به‌صورت تخصصی سخنرانی کردند.

[caption id="attachment_206253" align="aligncenter" width="700"]سومین نشست شورای راهبری برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری در صنعت خودرو سومین نشست شورای راهبری برنامه ملی آینده‌نگاری علم و فناوری در صنعت خودرو[/caption]
۸۰هزارمیلیارد تومان گردش مالی خودروسازی و قطعه‌سازی در کشور
معظمی: در بحث خودروهای برقی یک پیشنهاد اولیه به دولت ارائه شده است. اما با شرایطی که دولت دارد به‌نظر نمی‌رسد توان سرمایه‌گذاری در این بخش وجود داشته باشد و نیاز به راهکار دیگری فراتر از دولت است منطقی: باید طی ۵ تا ۱۰‌سالی که زمان داریم، عمده زنجیره ارزش خودروهای آینده را در کشور درست کنیم. در‌غیر‌این‌صورت این بخش هم به سمت تولید CKD می‌رود

حرکت صنعت خودرو به‌سمت نظام رگولاتوری

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران در این نشست با تاکید‌بر اینکه در صنعت خودرو باید به‌سمت نظام «رگولاتوری» برویم، گفت: «گردش مالی صنعت خودرو و قطعه‌سازی در کشور حدود ۸۰‌هزار‌میلیارد‌تومان است. به این جهت فعالیت در این صنعت باید منسجم‌تر پیش برود. ضمن اینکه حمایت‌های دولت از صنعت خودرو باید منطقی شود.»

منصور معظمی با بیان اینکه در‌مورد بحث خودروهای برقی در کشور، بالاخره باید تصمیم‌گیری جدی صورت گیرد، اظهار کرد: «در بحث خودروهای برقی یک پیشنهاد اولیه به دولت ارائه شده است. اما با شرایطی که دولت دارد به‌نظر نمی‌رسد توان سرمایه‌گذاری در این بخش وجود داشته باشد و نیاز به راهکار دیگری فراتر از دولت است.»

به‌گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایدرو درحال انجام مطالعاتی در این زمینه است و برای اجرای این کار باید کمک کافی وجود داشته باشد.

سه حرکت برای پیشبرد کار

در پایان این نشست رئیس شورای آینده‌نگاری صنعت خودرو با بیان اینکه تمرکز خودروسازان و وزارتخانه‌ها در‌مورد این برنامه و ارائه طرح و توضیح درمورد آن جای امیدواری دارد، گفت: «این مساله نشان می‌دهد حرکت اولیه به‌خوبی شروع شده است و باید سعی کنیم طی ۵ تا ۱۰‌سالی که زمان داریم، عمده زنجیره ارزش خودروهای آینده را در کشور درست کنیم. در‌غیر‌این‌صورت این بخش هم به سمت تولید CKD می‌رود که به دنبال آن قیمت تمام‌شده بالا خواهد بود و رضایت مشتری تامین نخواهد شد.»

منوچهر منطقی با اشاره‌به اینکه در شرایط فعلی چند حرکت باید به موازات یکدیگر پیش برود، اظهار کرد: «حرکت اول فرایندی است که در‌نهایت باید به ایجاد نقشه راه‌و‌سیاست‌گذاری ختم شود و حرکت دوم این است که به‌جای تمرکز و پرداختن‌به محصول نهایی، فناوری تولید خودروهای برقی شناسایی و در کشور ایجاد شود. این حرکت اجزای حساسی دارد که اگر روی سیستم‌های تضمین مرغوبیت آن کار کنیم، محصولی تولید می‌شود که با نمونه‌های خارجی قابل رقابت باشد.»

به گفته وی، باید بخش فناوری ایجاد شود و فرایند توسعه به این بخش واگذار شود. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی و... هم حضور داشته باشند تا بتوانیم با کمک یکدیگر این کار را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    به نظر من شرکت های تولید کننده خودروهای داخلی باید تغییر کاربری بدهند و سرمایه ملی را به هدر ندهند باکشاورزی و کار بر روی مزرعه قارچ سود بیشتری کسب میکنند نمی خوام خدای نکرده نا امیدشان کنم ولی باور کنید با کار روی زمین شاید استعداد بهتری داشته باشند خداوند هرکس را بحر کاری آفریده باید در راستای استعداد تلاش کرد و سرمایه ملی را هدر نداد تغییر هیچوقت دیر نیست بگذارید مردم در خودروهای روز دنیا حق انتخاب داشته باشند و با صادرات قارچ و پول حاصل از آن می توان در واردات خودرو سود بیشتری از شرایطی که اکنون وجود دارد کسب کنیم و دست از واردات خودروهای بنجول کشورهای جهان سوم برداریم و برای رفاه مردم به سمت خودروهای روز دنیا با قیمتی جهانی برویم در اینصورت برای مردم قدم برداشتیم و دست های منفعت طلبان که البته بیشتر آنها دولتی ها هستند کوتاه می کنیم ما اگر می خواستیم خوب عمل کنیم از کره با هیوندا و کیا اش جلو می زدیم البته با این وضعیت نشان دادیم تفکر آنها و قانع بودن آنها و توجه به کیفیت با سود کم و اتحاد و دلسوزی و عدم سود جویی زیاد و دزدی نکردن از کار و سرمایه ملی باعث موفقیت و پیشترفت آنان شده است تا زمانی که از جیب و دارایی های ملت منفعت می بریم به جایی نمی رسیم تازه دلمان را خوش کرده ایم که مسَلمانیم شما مسلمان نباش ولی مال مردم را نخور خدا را با دل و جان ناظر کارهایت ببین ودست تو جیب مردم نکن این روش مقطعی برای یک عده خاص منفعت دارد ولی بدانید سود و منفعت با این روش خیلی زود تبدیل به خاکستر می شود پس تلاش کنید برای رضای خدا کار کنید سیاست کل دولت باید اینگونه باشد و باید تغییر روش داد به فکر ارتقا منزلت ایرانی در دنیا باشید این روشی که پیش گرفتید روش جهان سومی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =