کد خبر: 206319
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

در دنیا ساخت دیوارهای تعرفه‌ای یک روش منسوخ‌شده است و بسیاری از کشورهای صاحب تکنولوژی با تعرفه‌های تک‌رقمی به تعامل و تجارت با دیگر کشور‌ها می‌پردازند.

به گزارش اخبار خودرو ، مجید سروش دبیر کمیسیون معادن و صنایع معدنی در اتاق بازرگانی ایران با نقد افزایش بدون‌مطالعه تعرفه‌های وارداتی برای کالاهای مختلف ازجمله تایر به «دنیای خودرو» می‌گوید: با اینکه افزایش تعرفه‌ها با نگاه حمایتی از صنایع داخلی انجام می‌شود اما نباید از این موضوع غافل شد که باتوجه به عزم ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی چنین اقداماتی می‌تواند به‌عنوان ترمزی برای حضور ایران در این سازمان و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی عمل کند.

[caption id="attachment_206270" align="aligncenter" width="700"]پیشنهاد افزایش 8 درصدی تعرفه واردات تایر توسط سازمان توسعه و تجارت متاسفانه برخی تصمیمات لحظه‌ای و اعمال سلیقه‌های شخصی در فضای کسب‌و‌کار مشکلات بسیاری را پیش روی فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.[/caption]

وی با انتقاد از افزایش تعرفه کلیه تایرهای مورداستفاده در کشور به‌ویژه تایرهای باری، اتوبوسی و معدنی که تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر امکان یا علاقه به تولید آنها را در داخل از کشور ندارند، می‌گوید: برخی معتقدند دولت باهدف حمایت از تولیدات داخلی دست‌به افزایش تعرفه‌ها زده است، البته این موضوع به‌دلیل عدم تولید و تامین بسیاری از سایزهای تایر به‌ویژه در بخش اتوبوسی، باری و معدنی و راهسازی در کشور به نظر کاملا غلط است و بیشتر به گمان می رود دولت با هدف افزایش درآمد ناشی‌از بالا رفتن تعرفه واردات دست‌به این کار زده است که درنهایت باعث بالا رفتن هزینه‌های جاری تولید به ویژه در بخش معدنی و حتی راهسازی می‌شود.

سروش درخصوص تاثیر بسته شدن سایت ثبت‌سفارش و بلاتکلیفی واردکنندگان در تامین کالای موردنیاز ماه‌های پایانی سال نیز می‌گوید: متاسفانه برخی تصمیمات لحظه‌ای و اعمال سلیقه‌های شخصی در فضای کسب‌و‌کار مشکلات بسیاری را پیش روی فعالان اقتصادی قرار می‌دهد.

این اتفاق باعث می‌شود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یابد و سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری خرد و کلان در کشور نداشته باشند. این اتفاق علاوه‌بر تهدید سرمایه‌گذاری داخلی می‌تواند کشور را در آینده باکمبود تایرهای ضروری در بخش‌های راهسازی، معدنی، باری و حمل‌و‌نقل عمومی مواجه کند.

دبیر معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه برای پیشرفت در مسیر اقتصادی باید در راه کاهش تعرفه‌ها گام برداریم، می‌گوید: اگر قصد عضویت در سازمان تجارت جهانی را داریم، باید در مسیر کاهش تعرفه‌ها حرکت کنیم و نگاهمان به تعرفه‌ها را به‌سمتی ببریم که با اصلاح این زنجیره راه را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی و فراهم آوردن امکان صادرات کالاهای ایرانی باز کنیم.

سروش افزایش تعرفه‌ها را از این جهت که می‌تواند به گسترش بازارهای خاکستری منجر شود و قاچاق در عرصه‌های مختلف را افزایش دهد، کار چندان منطقی نمی‌داند و می‌گوید: این اقدام درنهایت می‌تواند انگیزه‌ای برای فعالیت‌های غیرشفاف و افزایش قاچاق در بازار شود.

در این بین نباید از ورود کالاهای تقلبی نیز غافل شد. او البته تعرفه‌های بالا را گامی در جهت رشد تولید و حمایت از تولید داخل نمی‌داند و با صراحت می‌گوید: در دنیا ساخت دیوارهای تعرفه‌ای یک روش منسوخ‌شده است و بسیاری از کشورهای صاحب تکنولوژی با تعرفه‌های تک‌رقمی به تعامل و تجارت با دیگر کشور‌ها می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =