کد خبر: 206462
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱

اگر قرارداد تجارت آزاد آمریکای‌شمالی موسوم به نفتا لغو شود، هر خودرویی که در جنوب مرزهای آمریکا تولید شود، شامل یک مالیات سنگین خواهند بود.

به گزارش اخبار خودرو ، به‌رغم تعریف و تمجید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از شرکت تویوتا به‌دلیل ادامه سرمایه‌گذاری این کمپانی در آمریکا، ادامه تولید سری پیکاپ‌های تویوتا به ادامه نفتا (قرارداد تجارت آزاد آمریکای‌شمالی میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک) بستگی دارد، قراردادی که ترامپ از زمان سوگند ریاست‌جمهوری خود با آن مخالف است.

کارخانه ۱٫۶ میلیارددلاری تویوتا سالانه ۱۵۰هزار دستگاه ظرفیت تولید خواهد داشت و همین موضوع خطوط تولید کمپانی در مکزیک را خالی خواهد کرد تا به‌طور خاص روی تاکوما پیکاپ تمرکز کنند.

[caption id="attachment_206463" align="aligncenter" width="468"]پیکاپ‌های تویوتا پیکاپ‌های تویوتا[/caption]

هرچند اگر قرارداد تجارت آزاد آمریکای‌شمالی موسوم به نفتا لغو شود، هر خودرویی که در جنوب مرزهای آمریکا تولید شود، شامل یک مالیات سنگین خواهند بود. بدین‌ترتیب تویوتا دچار بحران شدیدی می‌شود و مالیاتی سنگین روی خودروها و پیکاپ‌هایی که قصد صادرات آن‌ها را به آمریکا دارد، اعمال خواهد شد.

تویوتا هم‌اکنون در حال گسترش خطوط تولید تاکوما در تیخوانای مکزیک است. تا سال ۲۰۱۹ و با سرمایه‌گذاری حدودا یک‌میلیارد دلاری، ظرفیت تولید انواع مدل‌های پیکاپ کارخانه‌های کمپانی در مکزیک به ۲۶۰هزار دستگاه در سال خواهد رسید و اگر نفتا لغو شود، هر یک از این ۲۶۰هزار دستگاهی که قصد ورود به آمریکای‌شمالی را داشته باشد، با یک تعرفه واردات ۲۵ درصدی مواجه خواهد شد.

دانکن وود، مدیر موسسه مکزیک در واشنگتن در مصاحبه‌ای با وب‌سایت اتونیوز گفته این یک استراتژی پرریسک است.

وی در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «من فکر می‌کنم به احتمال بسیار زیاد گفت‌وگوهای نفتا شکست خواهند خورد، زیرا هم‌اکنون بدبینی‌های بسیار زیادی در این مورد در واشنگتن وجود دارد.»

به گزارش خبرخودرو، جیم لنتز، مدیرعامل تویوتای آمریکای‌شمالی، نگرانی کمتری در این مورد دارد، به اعتقاد او این تعرفه ۲۵درصدی تا حدی می‌تواند برای تولید خودروی آمریکای‌شمالی مضر باشد و این بستگی میزان حمایت آمریکا از اجرای آن در مکزیک دارد. اما شرکت‌های دیگر در این حد مطمئن نیستند. ازجمله فیات‌کرایسلر که است گفته در صورت لغو نفتا قطعا خط تولید رام را از مکزیک به میشیگان انتقال خواهد داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =