کد خبر: 206802
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴

رئیس پلیس راهور ناجا ، علت اصلی این مخالفت را عدم تدوین قوانین و مقررات خاص خودران‌ها در ایران و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم شهری و جاده‌ای برای تردد این دسته از خودروها دانست.

به گزارش اخبار خودرو ، خودران‌ها، توسط سیستم های پیشرفته کنترلی و بدون دخالت راننده حرکت می‌کنند و به مقصد می‌رسند و به دلیل برقی بودن، تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. با این حال، پلیس مخالف حرکت آنها در شهرها و جاده‌هاست. این مخالفت به دلیل نفی سیستم‌های تازه نفس و به روز نیست، بلکه در نگاه کلان، شرایط برای این ورود را مناسب نمی‌داند.

[caption id="attachment_206803" align="aligncenter" width="671"]سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا[/caption]

رئیس پلیس راهور ناجا ضمن مخالفت با ورود خودروهای خودران به کشور و تردد آنها در خیابان‌ها و جاده‌های برون‌شهری، علت اصلی این مخالفت را عدم تدوین قوانین و مقررات خاص خودران‌ها در ایران و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم شهری و جاده‌ای برای تردد این دسته از خودروها دانست.

سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با تعیین دو شرط اصلی برای ورود خودران‌ها به کشور گفت: «پلیس مجری مصوبات و قوانین است و تا زمانی‌که قانون خاصی برای استفاده از این خودروها توسط مجلس به تصویب نرسد، پلیس به‌هیچ‌عنوان اجازه شماره‌گذاری و تردد اینگونه خودروها را صادر نخواهد کرد.»

وی با تاکید بر اینکه تردد خودران‌ها در خیابان‌ها و جاده‌های برون‌شهری نیازمند تدوین قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مرتبط با آن است، گفت: «باید پیش‌از هر اقدامی اصلاحات لازم در قوانین راهنمایی و رانندگی انجام شده و حقوق شهروندان هنگام وقوع تصادفات رانندگی و سوانحی که یک طرف آن، این خودروها خواهند بود، حفظ شود.»

وی چالش اصلی پلیس با خودران‌ها را مجهز نبودن راه‌های شهری و برون‌شهری به زیرساخت‌های مورد‌نیاز برای تردد آنها دانست و گفت: «پیش از هر اقدامی باید دولت و مجلس برای ورود خودروهای هوشمند به کشور تصمیم‌گیری کنند و پس از تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های لازم، نهادهای مسئول از شهرداری‌ها تا وزارت راه‌و‌شهرسازی به‌عنوان متولیان اصلی، کار تجهیز معابر و جاده‌ها را به زیر‌ساخت‌های لازم برای تردد این خودروها انجام دهند.»

رئیس پلیس راهور ناجا ضمن تاکید بر اینکه تا زمان تصویب قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی آن توسط مجلس، پلیس اجازه تردد به خودران‌ها را نخواهد داد، گفت: «خودران‌ها برای تردد در معابر نیاز به زیرساخت‌های متنوعی مانند جی‌پی‌اس و حساسه‌های نصب‌شده در معابر هستند و تا زمانی‌که تمام این زیرساخت‌ها در کلیه راه‌ها و معابر شهری و برون‌شهری نصب نشوند، اجازه تردد این خودروها صادر نخواهد شد.»

صحبت‌های رئیس‌پلیس راهور در‌خصوص آینده خودروهای خودران درحالی مطرح می شود که کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در دنیا به سمت تولید خودروهای هوشمند حرکت کرده‌اند و حتی نمونه طراحی‌شده از این خودروهای هوشمند توسط شرکت گوگل، پس از یک‌و‌نیم‌میلیون کیلومتر در جاده‌های آمریکا تنها یک‌بار توسط پلیس این کشور و آن‌هم به‌دلیل سرعت پایین جریمه شده است.

تویوتا نخستین شرکتی است که در ۴ ژانویه ۲۰۱۳ اولین خودروی خودران را با قابلیت ارزیابی محیط اطراف و واکنش به تغییرات آن طراحی کرد. سیستم هوشمند این خودرو بیشتر نقش یک هشداردهنده برای راننده را بازی می‌کرد و اولین خودران تست شده توسط این کمپانی ژاپنی قابلیت برقراری ارتباط با دیگر وسایل نقلیه را نیز داشت.

خودران‌ها با بهره‌گیری از رادار، لیدار، جی‌پی‌اس و بینایی رایانه‌ای اطلاعات محیط را جمع‌آوری و با استفاده از سامانه‌های کنترل پیشرفته این اطلاعات را تفسیر می‌کنند تا درنهایت با استفاده از آن‌ها مسیرهای ناوبری مناسب، موانع، و علامت‌های مربوطه را شناسایی کنند.

وسایل نقلیه خودکار معمولا می‌توانند نقشه‌های خود را با استفاده از ورودی حسی خود به‌روزرسانی کنند، از این رو این وسایل می‌توانند حتی در محیط‌های کاملا ناشناس نیز به خوبی حرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =