کد خبر: 206934
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۹

بابت ابهاماتی که در اذهان عمومی وجود دارد، سال گذشته رویه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد که در آن بحث ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های بازرسی مطرح بود

به گزارش اخبار خودرو ، تلاش مسئولان کشور برای عضویت ایران در اتحادیه‌های جهانی، می‌تواند گامی موثر در روند افزایش صادرات تلقی شود. چراکه به‌این ترتیب گواهی‌های استاندارد ما در کشورهای عضو، اعتبار خواهد یافت و کالاهای با نشان و گواهی استاندارد می‌توانند بدون معطلی در مرزها و گمرک‌ها، وارد بازار این کشورها شوند. اما این تنها مقدمه‌اى برای نزدیک شدن‌به اهداف صادراتی در صنعت و خصوصا خودروسازی است.

چون پس‌از عضویت ایران در اتحادیه‌های جهانی استاندارد، شرکت‌هاى بازرسى بزرگ و کوچک باید تائیدیه لازم را براى گزارش‌هاى ارزیابی، تست، آزمون و بازرسى خود کسب کنند تا نتایج تست‌ها اعتبار بین‌المللى بیابند.

[caption id="attachment_198850" align="aligncenter" width="700"]شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران[/caption]

پیروی ISQI از سیاست‌های دولتی

میزان آمادگی و چگونگی همکاری شرکت‌های بازرسی فعال در این زمینه، مساله مهمی است که دررابطه با پیوستن کشور به اتحادیه‌های بین‌المللی استاندارد مطرح است. در این رابطه مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با توضیح اینکه ISQI درزمینه نظارت، پیرو سیاست‌های تعریف شده توسط دولت است، گفت: «بخشی از این سیاست‌ها در سازمان ملی استاندارد ایران شکل می‌گیرد و بخشی از آن هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت که البته ارتباطی منطقی نیز میان این دو بخش برقرار است.»

اشکان گلپایگانی افزود: «شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور به‌عنوان بازوی اجرایی این دوبخش موظف به هماهنگی با الزامات مشخص شده در سیاستگذاری‌های نظارتی است و قرار است روش‌های ارزیابی را براساس الزامات و نیازهای جدید به‌روزرسانی کند.»

انتقادات درست و غلط از شرکت بازرسی

یکی از انتقاداتی که به شکل فعالیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد وارد است، سانسور گزارش کیفیت برخی خودروهای داخلی و اعمال نفوذ بعضی شرکت‌های کوچک مونتاژکننده خودرو در کشور بوده است.

اشکان گلپایگانی دررابطه با انتقاداتی که درمورد نحوه و چگونگی فعالیت ISQI مطرح است، توضیح داد: «بابت ابهاماتی که در اذهان عمومی وجود دارد، سال گذشته رویه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد شد که در آن بحث ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های بازرسی مطرح بود. آن زمان حدود ۱۹شرکت که مدعی بودند می‌توانند در زمینه بازرسی کیفیت و استاندارد ارائه خدمت داشته باشند، توسط کمیته‌ای بررسی شدند.»

وی با بیان اینکه در این کمیته نمایندگانی از وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، انجمن خودروسازان، سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور و مشاوران وزیر حضور داشتند، اظهار کرد: «در این کمیته یک روش اجرایی برای ارزیابی شرکت‌های بازرسی ایجاد شد. در این ارزیابی و رتبه‌بندی که دامنه امتیازی ۱۰۰۰ برای آن درنظر گرفته شده بود، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران موفق شد در گِرید A امتیازی حدود ۹۷۰ را دریافت کند و اولین شرکت پس‌از این رتبه، با بیش از ۵۰۰امتیاز در گِرید C قرار گرفت.»

وی با اشاره به اینکه براساس همین امتیازات، تقسیم کار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، تصریح کرد: «به این ترتیب مشخص شد که چه کارهایی را باید شرکت‌های بازرسی با گرید بالاتر انجام دهند که طبیعتا در خیلی از موارد گرید A فقط ISQI بود. بخش دیگری از کارها برای گرید B تعریف شده بود که چنین شرکتی وجود نداشت و بخشی از کارها هم برای گرید C تعریف شده بود که تنها یک شرکت در این رتبه قرار داشت و بخشی از کار ارزشیابی به این شرکت محول شد.»

کمیته تعیین استاندارد تولید خودروهای برقی

مدیرعامل ISQI دررابطه با ضرورت رعایت استانداردهای اجباری توسط خودروسازان تا یکم دی‌ماه ۹۷ نیز گفت: «مطابق با برنامه زمانی تعیین‌‌شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران، رعایت این استانداردها توسط خودروسازان درحال اجراست. همچنین درمورد خودروهای جدیدی که وارد کشور می‌شوند، باید تمامی رگولیشن‌های اجباری مورد ارزیابی قرار بگیرند.»

به گفته وی، این موضوع به شرکت‌های بازرسی ابلاغ شده، در دستور کار آن‌ها قرار گرفته و در حال انجام‌شدن است. همچنین سایر محصولات تولیدی نیز براساس همان طبقه‌بندی زمانی و میزان استانداردی که از رگولیشن‌ها تعریف شده تا این مقطع زمانی که به شرکت‌های بازرسی ابلاغ شده است، به‌طور کامل کنترل می‌شوند.

اشکان گلپایگانی در ادامه با اشاره‌به برنامه خودروسازان برای تولید خودروهای برقی طی سال‌های آینده در کشور، گفت: «در سازمان ملی استاندارد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و کمیته‌هایی نیز در این زمینه تعریف و ایجاد شده است، اما هنوز استانداردی نهایی نشده است که برای اجرا مورد بازرسی قرار بگیرد.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
    چه کسانی این دستورالعمل ارزیابی رو و با چه اصولی چیدند؟ کسایی که خودشون همه با هم هستند؟! وضعیت کیفی محصولات و نقش این شرکت ها رو همه دارند می بینند!!! وضعیت کیفیت در اکثر صنایع افتضاحه و این نشان از بی کفایتی این شرکت های بازرسی هست! حالا هی show برگزار کنید... بدانید که مردم آگاهند!!!
  • رضا ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    باسلام البته بنظر بنده ، شفاف سازی و ارائه اطلاعات و چگونگی تقسیم امتیازات بر عهده ی مدیرعامل محترم شرکت برتر نخواهد بود !!! ای کاش مسئولان امر برای شفاف سازی و ارائه اطلاعات بیشتر به مصرف کنندگان این صنعت ، خودشان پیش قدم بودند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =