کد خبر: 206995
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

بسته شدن سایت ثبت‌سفارش برای تایر فقط برای دو هفته کافی بود تا قیمت انواع تایرهای وارداتی رشدی کمتر از ۱۰درصدی داشته باشند.

به گزارش اخبار خودرو ،  در شرایطی که واردکنندگان اصلی این کالا هیچ تغییری در قیمت‌های فروش اعمال نکردند اما بازار و خرده‌فروشان با واکنش احساسی به این موضوع نظم بازار را برهم زدند. در این بین اما نمی‌توان از نقش پررنگ رسانه‌ها در نشان دادن ابعاد گوناگون این اتفاق احساسی غافل شد.

اقداماتی که درنهایت باعث شدند دولتی‌ها از آزمون واردات یا عدم واردات تایر سربلند بیرون بیایند و پیش‌از ملتهب شدن بیشتر بازار امکان واردات این محصول استراتژیک به کشور را فراهم کنند.

[caption id="attachment_206844" align="aligncenter" width="700"]تایر تایر[/caption]

حال اما پس از بازشدن سایت ثبت‌سفارش تایر، این احتمال مطرح است که واردکنندگان از ترس بسته شدن دوباره، اقدام به واردات بیش‌از اندازه کنند و این‌بار نظم بازار به شکل دیگری بر هم بریزد. اتفاقی که بارها در بازار رخ داده است که هم تولید‌کنندگان داخلی ضربه دیده‌اند و هم واردکنندگان برندهای مختلف تایر متضرر شده‌اند.

در هر دو حالت، شوک بزرگی به بازار وارد می‌شود و برخورد احساسی با واردات محصولی استراتژیک مانند تایر می‌تواند بر وضعیت تولید و همچنین مصرف‌کنندگان سایزهایی که امکان تولیدشان در داخل وجود ندارد، تاثیر منفی بگذارد.

برخورد اخیر دولت با واردات این محصول اگرچه با هدف حمایت از تولیدات داخلی انجام شد اما با باز شدن دوباره سایت، احتمال ثبت‌سفارش بیش‌از اندازه تایرهایی که تولیدکنندگان داخلی در تولیدشان به خودکفایی رسیده‌اند، وجود دارد و اشباع بازار از این سایز تایرها نه‌تنها به‌سود هیچ‌یک از طرفین این بازی نیست بلکه می‌تواند نظم بازار را نیز برهم زند.

ایجاد ثبات در قوانین، مهم‌ترین اهرم برای بالا بردن مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و بازرگانی است که باید بیش‌از پیش توسط تصمیم‌گیران نظام اقتصادی مدنظر قرار گیرد، زیرا عدم تصمیم‌گیری‌های احساسی در عرصه‌های اقتصادی می‌تواند این دلگرمی را به صاحبان سرمایه انتقال دهد تا با خیال آسوده‌تری پا به عرصه تولید و بازرگانی بگذارند و بی‌دغدغه برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =