کد خبر: 207170
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

طبق شنیده‌ها، سامانه ثبت سفارش خودرو قرار است همین روزها، باز و یا برنامه‌ای اتخاذ شود که خودروهای در گمرک مانده، ترخیص شوند

به گزارش اخبار خودرو ، علی طجوزی در سرمقاله شماره امروز (شنبه -۱۱ آذر ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع «  بلاتکلیفی مصرف‌کنندگان و واردکنندگان » پرداخت.

دبیر گروه خبر روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

[caption id="attachment_206807" align="aligncenter" width="558"]دومین نمایشگاه بین‌ المللی خودرو تهران دومین نمایشگاه بین‌ المللی خودرو تهران[/caption]

دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در حالی به روز آخر خود رسید ‌که به‌رغم استقبال خوب مردم، عنصری مشترک میان مصرف‌کنندگان و واردکنندگان به‌نام بلاتکلیفی وجود داشت. بخشی از این ماجرا به این موضوع بازمی‌گردد که تعدادی از واردکنندگان که حضور آنها باعث رونق بیشتر این دوره از نمایشگاه می‌شد، بنابه‌دلایلی چون بسته بودن سامانه ثبت سفارش یا عدم ترخیض خودروهای جدیدشان از انبارهای گمرکی، ترجیح دادند از حضور در نمایشگاه امتناع کنند. اما از این مساله که بگذریم، در طول دوره نمایشگاه وقتی با فعالان حوزه واردات خودرو یا تولیدکنندگان گفت‌وگو داشتیم، بیش از قبل و امیدوارانه‌تر به مسیر پیش‌رو نگاه می‌کردند.

این امیدواری از یک سو می‌تواند نشانه مثبت‌اندیشی و از سوی دیگر نشانه‌ای بسیار منفی از عدم توان برنامه‌ریزی برای فعالیت شرکت‌ها باشد، چراکه این بخش مهم از حوزه خودرو، بیش‌از ۵ ماه است که در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد و باید پاسخگوی مردمی باشد که برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. ضمن اینکه طی همین مدت آن‌ها با مسائلی مانند افزایش نرخ ارز، تعرفه و از دست دادن بازار آخر سال، همچنین مسدود شدن سرمایه خود پشت درهای گمرک دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که این موضوع یکی از اصلی‌ترین وحیاتی‌ترین نشانه‌های بلوغ یک اقتصاد؛ یعنی همان بحث رقابت را به‌شدت تحت تاثیر قرارداده و بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرو را که پس از برجام دلخوش به استفاده از برندهای بزرگ دنیا بودند، سردرگم کرده است.

صنعت خودروی کشور در شرایطی قرار دارد که می‌خواهد پوست بیندازد و این‌گونه مسائل بازهم آن را به مسیری هدایت می‌کند که باید با هر سختی و مشکلی از آن عبور کند. با این حال به‌نظر می‌رسد با وجود امیدواری میان فعالان این حوزه، به‌زودی شاهد رفع مشکلات موجود و آغاز حرکت به سوی مسیر اصلی باشیم.

طبق شنیده‌ها، سامانه ثبت سفارش قرار است همین روزها، باز و یا برنامه‌ای اتخاذ شود که خودروهای در گمرک مانده، ترخیص شوند و واردکنندگان بتوانند خودروهای خود را به بازار عرضه کنند. در این‌صورت دو نگاه متفاوت وجود دارد. در نگاه نخست کارشناسان معتقدند بازار خودرو با ورود این خودروهای جدید دچار رشد قیمت شده و بازار خودروهای وارداتی شاهد افزایش قیمت خواهد شد.

در نگاه دوم،‌کارشناسان معتقدند با ورود خودروهای جدید به بازار، حباب افزایش قیمتی که در راستای بسته شدن سامانه ثبت سفارش ایجاد شده،‌شکسته خواهد شد و دوباره قیمت خودروها به میزان واقعی یا کمتر از آن می‌رسد. حال اینکه کدام گروه درست‌تر می‌گویند، باید به زمان واگذار کنیم تا ببینیم چه پیش خواهد آمد؟!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر عباس اشتری ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    ممنون از اطلاع رسانی سایت خوبتون ، متاسفانه انحصار طلبی و مدیریت انحصار در کشور ما حرف اول رو میزنه ، متاسفانه مدیران بخش صنعت و تجارت در کشور ما همواره در پی حمایتهای بی برنامه و یکجانبه بخصوص صنعت خودرو بوده و هستند و به دنبال برنامه ریزیهای اصولی و بلندمدت در جهت حمایت از تولیدکننده و در کنار آن مصرف کننده نیستند ، بخصوص دو خودروساز دولتی همواره از رانتهای بی حد و حصر استفاده و نه تنها قوی نشده اند بلکه طی سالها همواره پسرفت کرده اند ، متاسفانه صنعت خودروی ما نه تنها با این روشها پیشرفت نمی کند بلکه با این سیاست گذاریهای غلط رو به مرگ تدریجی و نابودی سرمایه های ملی میروند . البته تشویق شرکتهای بزرگ برای سرمایه گذاری در جهت تولید بسیار امری موجه می باشد ولی متاسفانه با قوانین سخت و دست و پاگیر باعث فرار سرمایه گذار می شوند ، به امید روزی که مردم عزیزمان حق انتخاب و داشته باشند .
  • اکبر ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    به بهانه حمایت از صنعت خودرو داخلی انحصار طلب های خصولتی پول خوبی از مردم می گیرند، یکی نیست بگه نزدیک به چهل سال گمرکی بالا گرفتید تنها به همین بهانه واهی تا حالا چقدر صنعت خودرو رشد کرد؟؟؟؟؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =