کد خبر: 207295
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴

پس از به پایان رسیدن نمایشگاه خودرو تهران که در بازه زمانی ۶ تا ۱۰ آذرماه در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب در حال برگزاری بود، وقت آن رسیده تا با دریچه دوربین «دنیای خودرو» نگاهی متفاوت به خودروها و غرفه‌های حاضر در آن بیندازیم.

به گزارش اخبار خودرو ، امروز قصد داریم «‌ترین»‌های این رویداد خودرویی مهم را معرفی کنیم. البته لازم به ذکر است که این گزارش تنها مختص خودروها و غرفه‌های فعال در بازار کشور بوده و بخش‌های دیگر از‌جمله خودروهای کلاسیک، موتورسیکلت‌ها، خودروهای سنگین، لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو شامل آن نمی‌شود. در ادامه «‌ترین»‌های نمایشگاه خودرو سال ۹۶ را مرور می‌کنیم.

لوکس‌ترین خودرو؛ مرسدس‌بنز E200 سدان

بدون شک باید لوکس‌ترین خودروی نمایشگاه تهران را مرسدس‌بنز E200 سدان در غرفه ستاره ایران دانست. نسل جدید E کلاس جایزه لوکس‌ترین خودروی جهان در سال ۲۰۱۷ را کسب کرده و همین موضوع دلیلی محکم برای این انتخاب است.

[caption id="attachment_207305" align="aligncenter" width="700"]مرسدس‌بنز E200 سدان مرسدس‌بنز E200 سدان[/caption]

با وجود این که فعلا قیمت دقیق این خودرو از سوی عرضه‌کننده مشخص نشده است اما در بازه ۶۷۰ تا ۷۵۰ میلیون‌تومان به فروش می‌رسد.

این خودرو که از سال ۲۰۱۶ وارد سبد محصولات مرسدس‌بنز شد در نسخه E200 با پیشرانه ۴ سیلندر ۲لیتری توربو، توان تولید ۱۸۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

البته نسخه E250 با قدرت بیشتر و سرعت بالاتر نیز امکان ورود به کشور را دارد اما هنوز خبری از حضور آن نیست.

 

کم‌حجم‌ترین پیشرانه ؛ ماهیندرا KUV100

خودرویی که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک مینی‌کراس‌اوور شهری است که از کشور هندوستان وارد ایران شده است. ماهیندرا KUV100 نام این خودروی تازه‌وارد بوده که با بهره‌مندی از پیشرانه ۳ سیلندر ۱٫۲لیتری تنفس طبیعی، توان تولید ۸۲اسب‌بخار قدرت و ۱۱۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

[caption id="attachment_207306" align="aligncenter" width="700"]ماهیندرا KUV100 ماهیندرا KUV100[/caption]

این یعنی KUV100 ضعیت‌ترین خودروی حاضر در نمایشگاه بوده و خیلی عجیب است که در حضور هاچ‌بک‌های خیلی کوچک در نمایشگاه، یک کراس‌اوور این عنوان را از آن خود کند.

برای درک بهتر بد نیست بدانید که خودروی تیبا ۲ به‌عنوان یک هاچ‌بک کوچک از سوی سایپا توان تولید ۸۷ اسب‌بخار را دارد که ۵ اسب‌بخار از این خودروی هندی بیشتر است.

قدرتمند‌ترین؛ ولوو S90

روز سوم در غرفه داتیس‌خودرو شاهد رونمایی از ولوو S90 سدان به‌عنوان جدیدترین خودروی ولوو در کشور بودیم. S90 که کمی دیر به نمایشگاه تهران رسید، باز هم به‌قدر کافی خبر‌ساز شد.

[caption id="attachment_207307" align="aligncenter" width="700"]ولوو S90 ولوو S90[/caption]

این خودرو که به‌زودی در کلاس سدان‌متوسط‌ها رقیب مستقیم BMW 530i سدان و مرسدس‌بنز E200 سدان در بازار خواهد بود، فعلا قیمت دقیقی ندارد اما زمزمه‌هایی از بهای ۳۵۰ میلیون‌تومانی آن به گوش می‌رسد.

این خودرو که از سال ۲۰۱۶ وارد بازار‌های جهانی شده، به یک پیشرانه ۴‌سیلندر ۲‌لیتری مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر سود می‌برد که ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا عنوان قدرتمند‌ترین خودروی نمایشگاه تهران را از آن خود کند.

علاوه بر این S90 با شتاب ۵٫۸ ثانیه‌ای، سریع‌ترین خودروی نمایشگاه نیز است.

ارزان‌قیمت‌ترین خودرو؛ ساینا

تا سال گذشته در تمام نمایشگاه‌های خودرو کشور، پراید عنوان ارزان‌قیمت‌ترین خودرو را به خود اختصاص می‌داد. اما امسال در غرفه سایپا خبری از مدل‌های پراید نبود تا خودروی ساینا از فرصت استفاده کند و به جایگاه ارزان‌قیمت‌ترین خودروی نمایشگاه تهران برسد.

[caption id="attachment_207308" align="aligncenter" width="700"]ساینا ساینا[/caption]

ساینا در حال حاضر با قیمت ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار‌تومان توسط سایپا به‌فروش می‌رسد و در سطح بازار می‌توان آن را در بازه قیمتی ۲۸ تا ۲۹ میلیون‌تومان مشاهده کرد.

این سدان کوچک از سال ۹۵ وارد بازار شده و به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵‌لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۸۷‌اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

گران‌قیمت‌ترین؛ ولوو XC90

در میان خودروهای حاضر در نمایشگاه تهران، ولوو XC90 عنوان گران‌قیمت‌ترین خودرو را با خود یدک می‌کشید. نسل جدید این شاسی‌بلند متوسط لوکس سوئدی که از سال ۲۰۱۴ وارد بازار‌های جهانی شده، چند سالی است که مهمان بازار کشورمان شده است.

[caption id="attachment_207309" align="aligncenter" width="700"]ولوو XC90 ولوو XC90[/caption]

این روز‌ها که قیمت خودروهای وارداتی روزبه‌روز بالا می‌رود، در زمان نگارش این گزارش قیمت XC90 در بازه ۵۰۰ تا ۹۲۰ میلیون‌تومان قرار داشت.

البته این تنها عنوانی نیست که XC90 به‌نام خود ثبت کرده زیرا از پیشرانه‌ای مشترک با ولوو S90 سود می‌برد که با این حساب باید آن را قدرتمند‌ترین خودرو نیز دانست.

قدیمی‌ترین خودرو؛ فولکس‌واگن بیتل کلاسیک

برخی عرضه‌کنندگان خودرو در نمایشگاه، نمونه‌های کلاسیکی از خودروهای خود را به غرفه آورده بودند که در میان آن‌ها، فولکس‌واگن بیتل کلاسیک را باید اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین و با‌تجربه‌ترین آن‌ها دانست.

[caption id="attachment_207310" align="aligncenter" width="700"]فولکس‌واگن بیتل کلاسیک فولکس‌واگن بیتل کلاسیک[/caption]

این خودروی آلمانی که برای اولین‌بار در سال ۱۹۳۸ به‌عنوان یک خودروی مردمی و ارزان‌قیمت تولید شد، پس از گذشت نزدیک به ۸۰ سال یکی از پر‌فروش‌ترین خودروهای جهان نیز است.

بدون‌شک حضور این پیر‌مرد در کنار نوادگان تازه‌وارد خود به بازار ایران برای بازدیدکنندگان جذاب و قابل توجه بود. در حال حاضر نیز پس از گذشت ۸ دهه، این خودرو با عنوان نیوبیتل همچنان روی خط تولید قرار فولکس‌واگن دارد.

جدیدترین خودرو؛ فولکس‌واگن تیگوان

نکته جالبی که در نمایشگاه خودرو تهران وجود داشت، این بود که هم قدیمی‌ترین خودرو و هم جدیدترین آن متعلق به غرفه فولکس‌واگن بود. جدیدترین خودروی حاضر در این نمایشگاه را باید فولکس‌واگن تیگوان دانست.

[caption id="attachment_207311" align="aligncenter" width="700"]فولکس‌واگن تیگوان فولکس‌واگن تیگوان[/caption]

نسل دوم تیگوان از سال گذشته میلادی وارد خط تولید کمپانی فولکس‌واگن شده و اکنون به‌عنوان محصول ۲۰۱۷ به بازار‌های جهانی عرضه می‌‌شود. نسل پیشین تیگوان که در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۱۷ به مدت یک‌دهه تولید شد، هیچ‌گاه به‌صورت رسمی وارد بازار ایران نشد.

اما حال نسل جدید این شاسی‌بلند کوچک آلمانی با پیشرانه ۴‌سیلندر ۲‌لیتری توربوشارژر و توان تولید ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور به کشورمان آمده است تا رقابت شاسی‌بلند‌های کوچک را داغ کند.

کوچک‌ترین خودرو؛ چانگان بنی

مدتی است که حرف و حدیث‌های زیادی در‌خصوص جانشین پراید با نام چانگان بنی مطرح است اما بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، چشم‌مان به جمال بنی در نمایشگاه خودرو تهران روشن شد.

[caption id="attachment_207312" align="aligncenter" width="700"]چانگان بنی چانگان بنی[/caption]

این هاچ‌بک کوچک چینی با طول ۳۷۳ سانتی‌متر، عرض ۱۶۵ سانتی‌متر و طول ۱۵۳ سانتی‌متری، عنوان کوچک‌ترین خودروی این نمایشگاه را از آن خود کرده است.

با این حال، خبری از جایگزینی آن به‌جای پراید نیست زیرا گفته می‌شود قیمتی فراتر از پراید خواهد داشت. البته قلب کوچک ۴ سیلندر ۱٫۴ لیتری بنی، توان تولید ۹۹ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد که به مراتب قوی‌تر از پراید است.

بزرگ‌ترین خودرو؛ آمیکو آسنا

پیکاپ جدید شرکت آمیکو که به‌تازگی معرفی شده، امسال در نمایشگاه‌های خودرو شهر‌های مختلف حاضر بود و نمایشگاه تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

[caption id="attachment_207313" align="aligncenter" width="700"]آمیکو آسنا آمیکو آسنا[/caption]

آمیکو آسنا با حضور در نمایشگاه تهران، عنوان بزرگ‌ترین خودروی حاضر در این نمایشگاه را از آن خود کرد. طول ۵۵۶ سانتی‌متری در کنار عرض و ارتفاع ۱۸۴ سانتی‌متری، آسنا را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خودروهای بازار کشورمان کرده است.

این پیکاپ غول‌پیکر که در کشور چین با نام Huanghai N2 شناخته می‌شود، توان حمل بار نا‌خالص ۳٫۲ تنی را دارد. آسنا به پیشرانه ۲٫۴ لیتری خود توان تولید ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت را دارد.

گفته می‌شود قیمت این پیکاپ دو کابین بیش از ۱۰۰ میلیون‌تومان خواهد بود البته نسخه تک‌کابین آن نیز موجود است.

خاص‌ترین خودرو؛ پژو اکسالت

شاید بزرگ‌ترین فقدان نمایشگاه‌های خودرو ایران را عدم حضور خودروهای کانسپت یا مفهومی دانست. خودروهای کانسپت که با هدف نمایش آینده محصولات یک برند طراحی و ساخته می‌شوند، معمولا غیر‌قابل فروش بوده و تنها یک نمونه از آن‌ها ساخته می‌شود.

[caption id="attachment_207314" align="aligncenter" width="700"]پژو اکسالت پژو اکسالت[/caption]

حال در دومین نمایشگاه خودرو تهران شاهد حضور یک خودروی کانسپت در سطح جهانی بودیم که پژو اکسالت نام دارد. کانسپت مورد نظر پژو که در کلاس خودروهای سدان ساخته شده است، برای اولین‌بار در نمایشگاه خودرو ژنو سال ۲۰۱۴ به نمایش در آمد و اکنون پس از گذشت ۳ سال شاهد حضور آن در کشور هستیم؛ خودرویی که بدون شک تبدیل به خاص‌ترین خودروی این نمایشگاه شده است.

عجیب‌ترین خودرو؛ ماهیندرا XUV آئرو

پژو اکسالت تنها خودروی کانسپت حاضر در نمایشگاه خودرو تهران نبود، ماهیندرا هندوستان نیز با خود یک خودروی کانسپت به نمایشگاه آورده بود.

[caption id="attachment_207315" align="aligncenter" width="700"]ماهیندرا XUV آئرو ماهیندرا XUV آئرو[/caption]

خودروی کانسپت ماهیندرا XUV آئرو یک شاسی‌بلند اسپرت مفهومی است که آینده محصولات برند هندی ماهیندرا در زمینه ساخت شاسی‌بلند‌ها را نشان می‌دهد.

بدون‌شک ساخت یک شاسی‌بلند اسپرت نیاز به دانش بالایی دارد که ظاهرا ماهیندرا فعلا روی کاغذ توانسته است از پس آن برآید. اما ویژگی که باعث شد XUV آئرو به عجیب‌ترین خودروی نمایشگاه بدل شود، این بود که کانسپت مورد نظر یک خودروی راست‌فرمان بوده اما کشور ایران جزو کشورهایی است که جاده‌های آن فقط برای خودروهای چپ‌فرمان طراحی شده است.

جذاب‌ترین خودرو؛ رنو R.S. 17

بدون‌شک جذاب‌ترین خودروی نمایشگاه تهران امسال، خودروی مسابقه‌ای رنو بود. رنو که سال گذشته با خودروی مسابقات جی‌تی خود یعنی رنو R.S. 01 در نمایشگاه تهران حاضر شده بود، امسال نیز با خودروی مسابقات فرمول‌یک خود یعنی رنو R.S. 17 وارد نمایشگاه شد.

[caption id="attachment_207316" align="aligncenter" width="700"]رنو R.S. 17 رنو R.S. 17[/caption]

به‌دلیل حضور غیرفعال خودروهای فرمول یک در کشور، این خودرو به‌شدت از سوی بازدیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته بود.

البته از سوی دیگر می‌توان آن را پر‌حاشیه‌ترین خودروی نمایشگاه نیز دانست زیرا حرف حدیث‌های زیادی در خصوص این‌که خودروی مورد نظر، R.S. 16 است، نه R.S. 17 نیز مطرح شد. با وجود این‌که در کنار خودرو عبارت R.S. 17 نقش بسته بود اما ظاهر خودرو با نسخه R.S. 17 واقعی تفاوت داشت.

تکراری‌ترین خودرو؛ پژو پارس

چهره‌ای که در تصویر مورد نظر مشاهده می‌کنید، در سال ۱۳۷۸ طراحی و توسط ایران‌خودرو روانه بازار کشورمان شده و از آن زمان تا‌کنون تقریبا دست‌نخورده باقی مانده است.

[caption id="attachment_207317" align="aligncenter" width="700"]پژو پارس پژو پارس[/caption]

سوالی که پیش می‌آید این است که پس از گذشت ۱۸ سال واقعا پژو پارس چه‌چیز قابل توجهی برای نمایش در نمایشگاه خودرو دارد؟ خودرویی که حتی در طول نزدیک به ۲دهه یک فیس‌لیفت اساسی هم نشده است.

اما به هر بهانه‌ای پژو پارس در دومین نمایشگاه خودرو تهران در غرفه ایران‌خودرو حضور پیدا کرده بود. این سدان جمع‌و‌جور نام‌آشنا مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری است که ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

جالب‌ترین نمایش‌؛ بی‌وای‌دی S6

باید عنوان جالب‌ترین نمایش را به خودروی بی‌وای‌دی S6در غرفه کارمانیا داد. این شاسی‌بلند متوسط چینی که از سال گذشته وارد بازار خودرویی کشورمان شده، در ظاهر شباهت‌های جزیی به نسل‌های پیشین لکسوس RX داشته و در بخش فنی از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی سود می‌برد که توان تولید ۱۶۰اسب‌بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتون‌متر گشتاور را دارد.

[caption id="attachment_207318" align="aligncenter" width="700"]بی‌وای‌دی S6 بی‌وای‌دی S6[/caption]

اما ویژگی که باعث شد این خودرو به لیست‌ترین‌ها اضافه شود، نحوه نمایش متفاوت آن توسط کارمانیا در نمایشگاه بود که در آن بخش‌هایی از بدنه خودرو همچون درها، ستون‌ها و ... از بدنه جدا شده بودند تا جزئیات باطن خودرو را نیز در معرض عموم قرار دهند.

بهترین غرفه؛ رنو

در میان تمام غرفه‌های نمایشگاه، باید غرفه رنو را بهترین غرفه از نظر طراحی و ساخت دانست. این غرفه که توسط استاندارد‌های غرفه‌سازی رنو فرانسه ساخته شده بود، کاملا مشابه غرفه این برند فرانسوی در دیگر نمایشگاه‌های خودرو در نقاط مختلف جهان بود.

[caption id="attachment_207319" align="aligncenter" width="700"]غرفه رنو غرفه رنو[/caption]

رنو سال گذشته نیز غرفه‌ای مشابه غرفه مورد نظر را در نمایشگاه خودرو اجرا کرد و در حال حاضر نیز برای بار دوم شاهد این طراحی هستیم.

البته غرفه رنو امسال بخش جذابی نیز داشت که در آن می‌توانستید تجربه رانندگی با خودروهای مسابقه‌ای رنو را به‌وسیله سیستم‌های VR و به‌صورت مجازی تجربه کنید.

کم‌تنوع‌ترین غرفه؛ سیتروئن

تا روز سوم نمایشگاه خودرو تهران، غرفه داتیس‌خودرو با تنها یک محصول قابل عرضه که ولوو XC90 بود، عنوان کم‌تنوع‌ترین غرفه نمایشگاه را با خود یدک می‌کشید.

[caption id="attachment_207320" align="aligncenter" width="700"]سیتروئن سیتروئن[/caption]

اما پس از افزوده‌شدن خودروهای بیشتر در روزهای بعدی، این غرفه سیتروئن بود که عنوان کم‌تنوع‌ترین غرفه را از ولوو گرفت. سیتروئن تنها با دو محصول در دومین نمایشگاه خودرو تهران حاضر شده بود و از این حیث کم‌ترین تنوع را داشت.

دو خودروی سیتروئن C3 در کلاس هاچ‌بک‌های کوچک و سیتروئن C4 در کلاس سدان‌های کوچک تنها محصولات برند سیتروئن برای نمایش بودند. گفته می‌شود این خودرو به‌زودی در کشورمان با همکاری سایپا، مونتاژ و عرضه خواهد شد.

متنوع‌ترین غرفه؛ ایران‌خودرو

بیشترین تنوع خودرو در میان غرفه‌های دومین نمایشگاه خودرو تهران متعلق به ایران‌خودرو بود. در غرفه ایران‌خودرو امسال ۱۰ مدل خودرو به نمایش در آمد که از حیث تنوع مدل، رکوردار بود.

[caption id="attachment_207321" align="aligncenter" width="700"]غرفه ایران‌خودرو غرفه ایران‌خودرو[/caption]

البته تمام خودروهای حاضر در غرفه، جدید نبودند اما به نمایش در آمدند. رنو کپچر، سوزوکی ویتارا، پژو ۲۰۷، پژو پارس، دنا پلاس، رنو تندر ۹۰ پلاس، فوتون تونلند دو کابین، دانگ‌فنگ H30 کراس، پژو ۲۰۰۸ و پژو اکسالت، ۱۰ خودرویی بودند که در این غرفه حضور داشتند.

برخی خودروهای حاضر در این غرفه همچون پژو ۲۰۷ برای نمایش اکسسوری‌ها و لوازم جانبی آپکو برای تیونینگ رسمی خودروهای ایران‌خودرو بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =