کد خبر: 207383
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶

صنعت خودروی ایران با مشکلات بسیاری روبه‌رو است. یکی از این مشکلات تاثیرگذار در تولید خودرو، تامین نقدینگی است.

به گزارش اخبار خودرو ،  تامین نقدینگی که ارزان تمام شود، تولید هم ارزان خواهد بود و همین مساله در کاهش هزینه‌ تولید و قیمت خودروها تاثیر خواهد گذاشت.

نرخ سود بانکی در کشورمان روی ۱۰درصد ثابت مانده اما از سوی دیگر همچنان نرخ تسهیلات بالا است. موردی که بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان روی آن تاکید دارند تا با کاهش این نرخ و همچنین کاهش نرخ تسهیلات بانکی، راه برای رونق بخش‌های مختلف باز شود.

[caption id="attachment_205064" align="aligncenter" width="700"]صنعت خودرو صنعت خودرو[/caption]

کاهش نرخ سود بانکی روی فعالیت‌ صنایع مختلف ازجمله صنعت خودرو تاثیر فراوانی دارد. بی‌تردید با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و افزایش کیفیت صنعت خودرو، می‌توان امیدوار بود که این صنعت بسیار مهم و باارزش به رقابت‌پذیری و صادرات نزدیک شود.

در همین زمینه با سیدمهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم.

عملکرد خودروسازان را درخصوص کیفیت خودروها در سال‌های اخیر، چطور ارزیابی می‌کنید؟ خودروسازان باید در فضای موجود تلاش بیشتری در جهت ارتقای استانداردها، کیفیت و کاهش هزینه تولید و قیمت‌ها داشته باشند. این موارد باید جزو اولویت‌های دولت جدید در صنعت خودرو باشند.

این کاهش نرخ سود بانکی چه تاثیری بر وضعیت تولید خواهد گذاشت؟ اجرای این تصمیم در کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی، گام مهمی در حمایت از تولید بوده و موجب می‌شود سرمایه سپرده‌گذاران از بانک‌ها خارج شده و به سمت تولید هدایت شود. قطعا کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی ضمن ایجاد فضای رقابتی در تولید، موجب افزایش بهره‌وری و کاهش سایر هزینه‌ها شده و می‌تواند در کاهش هزینه تولید و قیمت خودرو نیز موثر باشد.

تک نرخی شدن ارز چه‌تاثیری بر صنعت خودرو می‌گذارد؟ درصورتی که همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی، در مسیر ارز تک نرخی نیز حرکتی جدی صورت گیرد، تکلیف بخش‌های مختلف تولید روشن و ثبات بیشتری در بازار تولید خودرو و قیمت‌ها ایجاد خواهد شد. بی‌شک با کاهش سود تسهیلات بانکی و تک نرخی شدن ارز، دیگر افزایش قیمت قطعات توجیهی نداشته و این روند موجب کاهش هزینه تولید خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =