کد خبر: 207395
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲

عرفه ۴۰درصدی که از طرف سازمان توسعه و تجارت پیشنهاد شده است نیز دردی را از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند اما می‌تواند کمی از چالش‌های موجود را برطرف کند.

به گزارش اخبار خودرو ، تعرفه واردات کمتر از ۳۰۰ قلم کالا در صورت تصویب در کمیسیون ماده‌یک، به زودی با افزایش مواجه خواهد شد. یکی از کالاهای وارداتی که مشمول این افزایش می‌شود، تایر خودرو است هرچند متاسفانه مشاجره‌ها برای باز یا بسته بودن ثبت‌سفارش و همچنین افزایش یا ثبات تعرفه بالا گرفته است.

[caption id="attachment_206270" align="aligncenter" width="700"]پیشنهاد افزایش 8 درصدی تعرفه واردات تایر توسط سازمان توسعه و تجارت تبعات ساماندهی تولید و واردات تایر چیست؟[/caption]

کارشناسان می‌گویند در این بین باید به فکر نیاز مصرف‌کننده و ضرری که او از نظر مالی و کیفی متحمل می‌شود، بود. تعرفه واردات تایر در سال ۹۴ افزایش چشمگیری داشت اما متاسفانه با درخواست‌ها و مکاتبه‌های تولیدکنندگان قرار شد این میزان تعرفه مجددا افزایش یابد.

در سال ۹۴ تعرفه واردات تایرهای سواری به ۳۲درصد افزایش یافت اما همچنان با پافشاری تولیدکنندگان افزایش ۴۰درصدی تعرفه تایر در دستور کار سازمان توسعه و تجارت قرار گرفته است.

تعرفه ۳۲درصدی برای تایرهای سواری در۳ سایز ۱۳، ۱۴ و ۱۵ که از سایزهای پرتولید در کشور هستند نیز نتوانسته است تولیدکنندگان را راضی نگه دارد و آن‌ها را مجبور می‌کند برای به‌دست آوردن مجدد بازار، خواستار افزایش میزان تعرفه‌ای شوند که به‌تازگی دست واردکنندگان را تنگ کرده بود.

تعرفه ۴۰درصدی که از طرف سازمان توسعه و تجارت پیشنهاد شده است نیز دردی را از تولیدکنندگان دوا نمی‌کند اما می‌تواند کمی از چالش‌های موجود را برطرف کند. هرچند به‌گفته برخی مسئولان این صنعت، احتمال افزایش تعرفه در کمیسیون صددرصد قطعی است و این اتفاق خواهد افتاد.

البته این افزایش تعرفه‌ها در حالی است که با توجه به آمار گمرک کشور، واردات رسمی تایر در سال ۹۵ بیش‌از ۳۶۰میلیون دلار بوده اما متاسفانه آمار غیررسمی حکایت از رقم بسیار بالا و قابل‌توجهی دارد که علت اصلی آن بالا بودن تعرفه واردات تایر به کشور است.

این موضوع می‌تواند بدون در نظر گرفتن سهم واردات از طریق قاچاق، مشکلات و معضلات بسیاری را چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف ایجاد کند. باتوجه به میزان ذکر شده واردات تایر به کشور، باید بیش‌از ۴۰درصد میزان بازار تایر کشور را در اختیار وارداتی‌ها دانست که از این میزان تنها بخشی از این تایرها از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

کارشناسان معتقدند: برخلاف ادعای تولیدکنندگان میزان تولیدات آن‌ها به‌طور کامل پاسخگوی نیاز بازار نیست، همچنین افزایش تعرفه‌ها به‌دلیل حمایت از تولیدات داخلی فشار زیادی را به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند.

به گفته آنها اگرچه با توجه به این‌که سالانه حدود ۱۶۰هزارتن نیاز واردات کشور است، ورود تایر در سایزهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ امری غیرمعقول و غیر‌منطقی است و از این طریق ضربه بزرگی به تولیدکنندگان وارد می‌شود اما از طرفی باید به‌دنبال واردات تایرهایی بود که امکان تولید آن‌ها در کشور بسیار کم است یا اصلا ممکن نیست. به‌همین دلیل برای رفع نیاز کشور باید در زمینه واردات برنامه‌ریزی منطقی و اصولی انجام داد تا میزان مورد نیاز بازار در تمام سایزها تامین شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =