شاید اگر بحران سوخت و آلودگی هوا وجود نداشت، این کشورها هم تا این حد برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دادند

به گزارش اخبار خودرو ، تولید خودروهای برقی و هیبرید در جهان رو‌به افزایش است. شرکت‌های بزرگ خودروسازی برنامه‌های بلندمدتی در راستای تولید خودروهای برقی و حتی جایگزینی آن با خودروهای بنزینی دارند.

صنعت خودروی ایران هم در سال‌های اخیر به دنبال تست برخی از مدل‌های موجود در بازار، به‌صورت برقی بوده است. در حال حاضر خودروی تیبا به‌صورت برقی تست می‌شود. هرچند که هنوز مشخص نیست این خودرو به لحاظ عملی جوابگو باشد یا خیر ،اما همین که خودروسازان گامی برای طراحی و تولید آن برداشته‌اند، نشان از عزم آن‌ها برای جا نماندن از دنیا دارد.

معضل آلودگی هوا و همچنین مشکلات مربوط‌به هزینه سوخت در کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی، خودروسازان این کشورها را بر آن داشته است خودروهایی تولید کنند که سوخت فسیلی مصرف نکنند و برق و دیگر سوخت‌های ارزان و قابل دسترس را جایگزین کنند.

[caption id="attachment_204432" align="aligncenter" width="690"]طبق اصل 44 قانون اساسی الزام با خصوصی‌سازی این صنعت است اما واقعیت این است بیماری خودروسازی فقط منوط به نقش دولت نیست با توجه به وجود ایستگا‌ه‌های سوخت گاز در سراسر کشور می‌توان تولید خودروهای هیبرید گازسوز را در دستور کار قراردادهیم[/caption]

معضلی که به دلیل وجود منابع فسیلی و گازی در ایران برای ما وجود ندارد. حالا کارشناسان صنعت خودروی کشورمان پیشنهاد تولید خودروهای هیبرید با سوخت گاز را به‌جای تمرکز صرف روی تولید خودروهای برقی داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که در این سال‌ها درخصوص جایگاه‌های سوخت گاز کشور توسعه پیدا کرده است و با درنظر گرفتن اقبال مردم به این خودروها، می‌توان درحوزه تولید خودروهای هیبرید گازسوز سرمایه‌گذاری کرد.

خودروهای برقی به سبب قیمت بالا ازسوی دولت‌ها حمایت می‌شوند. به‌عنوان مثال در کشور چین سوبسید بسیار بالایی به شرکت‌های خودروسازی که به تولید محصولات برقی می‌پردازند، پرداخت می‌شود تا مصرف‌کننده، خودرو را با قیمت کمتری در اختیار بگیرد. این سیاست‌های تشویقی در ایران وجود ندارد و حتی بابت ورود خودروهای برقی به کشور، هرچند اندک، تعرفه و مالیات دریافت می‌شود.

ضمن اینکه تقریبا هیچ‌نوع زیرساختی بابت شارژ این خودروها در کشورمان وجود ندارد و هرچند در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری در حوزه تولید برق انجام شده است اما همچنان در زمان‌هایی از سال دچار مشکل شده و هنوز نتوانسته‌ایم به لحاظ تولید برق دارای ثبات باشیم. ضمن اینکه برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود که همین مورد بازهم به آلودگی هوا دامن می‌زند.

در همین زمینه دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور معتقد است تولید خودروی برقی در ایران که ‌به‌میزان قابل‌توجهی گاز طبیعی دارد و امکان تولید خودروهای گازسوز در آن میسر است، نمی‌تواند به عنوان یک اولویت مطرح باشد.

آرش محبی‌نژاد می‌افزاید: «استفاده از خودروهای برقی در کشورهایی که از منابع انرژی تجدیدپذیر فراوان برخوردارند، به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از گرم شدن کره زمین کمک می‌کند، اما اگر قرار باشد برق تولیدی کشورمان را با نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تاثیر خواهیم داشت.دستگاه‌های متولی کشورمان باید از توان لازم برای تامین برق نیروگاه‌ها و شارژ سریع خودروها در طول روز برخوردار باشند. علاوه‌بر آن توسعه شبکه شارژ در کشور از مساله تولید خودروهای برقی مهم‌تر است؛ براین‌اساس هماهنگی و همکاری دستگاه‌هایی نظیر وزارت نیرو، شهرداری‌ها، راهداری‌ها و وزارت کشور موردنیاز است.»

یکی دیگر از مشکلات خودروهای برقی که هنوز هم چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده و به‌نظر می‌رسد با افزایش تعداد این خودروها در سال‌های آینده، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خودروسازان مطرح خواهد بود، مساله باتری این خودروها ‌است. هنوز چاره‌ای برای زباله‌ها و ضایعات این‌ باتری‌ها اندیشیده نشده است. این درحالی است که ضایعات این باتری‌ها هم صدمات جبران‌ناپذیری به محیطزیست وارد می‌کنند.

محبی نژاد در این خصوص می‌گوید: «امروز خودروهای برقی تولیدی در کشورهای مختلف معضلاتی اساسی ایجادکرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ضایعات و زباله‌های باتری‌های استفاده شده در آن‌ها، محل دفنشان و خسارت‌های وارد به محیط زیست اشاره کرد. با توجه به وجود ایستگا‌ه‌های سوخت گاز در سراسر کشور می‌توان تولید خودروهای هیبرید گازسوز را در دستور کار قرارداده و با در نظر گرفتن استقبال خودروسازی فولکس‌واگن در تولید موتورهای پایه‌گازسوز، در همکاری با این خودروساز برتر جهانی برای تولید خودروهای هیبرید گازسوز اقدام کرد.البته سرمایه‌گذاری در این بخش نافی حضور و سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای برقی نیست. اما باید به این توجه کرد که کشورهای دیگر بنابه ضرورت و به دلیل افزایش قیمت سوخت و به‌منظور جلوگیری‌از آلودگی هوا به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند.

شاید اگر بحران سوخت و آلودگی هوا وجود نداشت، این کشورها هم تا این حد برای تولید خودروهای برقی سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دادند. مساله دیگری که در کشورهای اروپایی و آمریکایی و برخی دیگر از کشورها وجود دارد، این است که آن‌ها در خصوص تولید برق هیچ مشکلی ندارند و از سال‌های قبل نیز کار توسعه زیرساخت‌های برقی را آغاز کرده‌اند. صنعت خودروی کشور ما نیز باید با توجه به پتانسیل‌های موجود، اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف خودرو کند. در حال حاضر بنزین تولیدی ایران وضعیت کیفی مناسبی ندارد و بهتر است خودروسازان به فکر توسعه سوخت‌های جایگزین برای بنزین باشند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    هنوز هم به نظر میاد مافیای خودرو دلش نمیخاد دست از سر این مردم برداره... معلومه با خودروهای هیبریدی هنوز هم قطعه سازهای فعلی میتونن به کار خودشون ادامه بدن چون خودروهای هیبریدی موتورهای درونسوز فعلی رو دارن و یک موتور برقی به اون اضافه میکنند.پس سود قطعه سازهای فعلی که معلوم نیست به جیب چه کسانی میره تضمین شده باقی خواهد ماند. .. در مورد آلودگی اگر قرار باشه خودروهای هیبریدی داخل شهرها هنوز هم آلودگی سوخت رو داشته باشه (هر چند کمتر) چه بهتر که با استفاده از نیروگاههای فسیلی در بیرون از شهرها این آلودگی به بیرون از شهرها انتقال داده بشه و داخل شهرها از خودروهای برقی بدون آلودگی سوخت استفاده بشه. در ضمن اگه خودروهای برقی مشکل ضایعات باطری رو دارند، خودروهای هیبریدی هم همین مشکل را پیدا خواهد کرد!!! الان میشه واقعا یه نفر مشخص کنه زیر ساخت لازم برای دستگاههای شارژ خودروهای برقی چی نیاز داره؟؟؟ وقتی خودروسازها میتونند دستگاههای شارژ سریع رو در اختیار بگذارند با یه دستورالعمل ساده میشه تمام پمپ بنزینهای بیرون شهرها رو به این دستگاههای شارژ مجهز کرد! چون یک ورودی برق میخاد و بقیه هم فقط یه محل نصب میخاد که اونقدرها هم معضل بزرگی نیست! ولی خب ظاهرا راده لازم برای این کار وجود نداره... چیکار میشه کرد، باید همیشه از همه دنیا عقب باشیم و توی آلودگی و بیماری غلت بزنیم!!!
  • مهدی ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    با نظر شما کاملا موافقم . گویا این اقای متخصصخودرو از سمت و سوی روند پیشرفت خودرو و سرعت این تغییرات و پیشرفتها کاملا بی اطلاع هستند . حتی بزرگترین برندهای دنیا امیدی به موتورهای درون سوز ندارند . ببینید متولیان صنعت خودروی ما چه کسانی هستند !!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =