کد خبر: 207476
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

همین یک بام و دو هوای وضعیت واردات خودرو باعث شده است عده‌ای سودجو که همواره از چنین موقعیت‌هایی به‌خوبی استفاده می‌کنند، قیمت خودرو را بالا ببرند

به گزارش اخبار خودرو ، وضعیت خودروهای وارداتی در بدترین شکل خود طی سال‌های گذشته قرار دارد و در سال جاری نسبت‌به سال گذشته، هم به‌لحاظ تعداد و هم به‌لحاظ ارزش میزان واردات افزایش داشته است. همین مساله باعث شد طی ماه‌ها و البته روزهای اخیر، قیمت برخی خودروها جهش عجیبی داشته باشد و بعضی خودروها ده‌ها میلیون افزایش قیمت داشته باشند.

[caption id="attachment_203417" align="aligncenter" width="700"]واردات خودرو سنگینی افزایش ۴۰تا ۱۰۰درصدی قیمت خودروهای وارداتی روی دوش مصرف‌کننده[/caption]

در روزهای گذشته مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت از تدوین آیین‌نامه‌نامه جدید ثبت‌سفارش خودرو بعداز بررسی بودجه سال‌۹۷ خبر داد. به نظر می‌رسد تا اواسط دی‌ماه و ماه‌های آینده نیز این آیین‌نامه‌نامه به تصویب نرسد و همچنان شاهد بسته بودن این سایت پرماجرا باشیم.

همین یک بام و دو هوای وضعیت واردات خودرو باعث شده است عده‌ای سودجو که همواره از چنین موقعیت‌هایی به‌خوبی استفاده می‌کنند، قیمت خودرو را بالا ببرند تا شاهد افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار باشیم.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید سازوکاری برای سامان بخشیدن به وضعیت آشفته خودروهای وارداتی پیدا شود، به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «۵ماه است که ثبت سفارش خودروهای وارداتی بسته شده است و خیلی از ثبت‌ سفارش‌هایی که پیش از این انجام شده‌اند، به تاریخ انقضاء ۶ماهه خود، نزدیک می‌شوند.»

علی شکوهی می‌افزاید: «خیلی از شرکت‌ها درحال حاضر ثبت سفارش ندارند و نمی‌توانند خودروهایی را که به مشتریان فروخته‌اند تحویل دهند. باید سازوکاری پیدا کرد تا آشفتگی بازار سامان یابد.»

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت خودروها می‌گوید: «قیمت محصولات در بازار آزاد به‌شدت بالا رفته است. عده‌ای در حال سوءاستفاده از این شرایط آشفته هستند. این افراد خودروهایی را که در گذشته خریداری کرده‌ و درواقع احتکار کرده‌اند، با قیمت بسیار بالاتری در بازار به‌فروش می‌رسانند.»

این کارشناس صنعت خودرو درخصوص بازار خودروهای دست دوم و اینکه افزایش قیمت‌ها چه تاثیری بر آن خواهد گذاشت، می‌گوید: «قطعا شتاب قیمت خودروهای وارداتی، روی خودروهای دست‌دوم این بازار هم تاثیر خواهد گذاشت، اما نه درحد تاثیری که روی خودروهای صفرکیلومتر می‌گذارد.»

به گفته این کارشناس صنعت خودرو در بحث خودروهای صفر ممکن است افزایش قیمت بین ۴۰ تا ۱۰۰درصد و برای خودروهای دست دوم خارجی ۲۰ تا ۳۰درصد افزایش قیمت دیده‌ شود.

افزایش احتمالی تعرفه‌ها در آیین‌نامه نامه جدید واردات خودرو را نیز باید به این موارد افزود. افزایش تعرفه‌ای که از زمان مطرح شدن، آشفتگی و افزایش قیمت زیادی را در بازار خودروهای وارداتی به‌وجود آورد.

افزایش تعرفه با هدف حمایت از خودروسازان داخلی در حالی مطرح می‌شود که بارها به عدم‌رقابت بین خودروهای داخلی و خارجی تاکید شده است.

همین مساله باعث ایجاد تعابیر مختلفی شده و شائبه حمایت از برندهایی خاص را به ذهن متبادر می‌کند که بسیاری معتقد هستند حمایت از برندهای خاص است و مانع از حضور برخی از بهترین برندهای دنیا در کشورمان شده است.

در این بین تنها کسانی که همواره متضرر شده‌اند و بار این گرانی‌های بی‌دلیل را بر دوش کشیده‌اند، مصرف‌کنندگان هستند، یعنی کسانی که در خرید خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی همواره با محدودیت و افزایش قیمت مواجه هستند.

لازم به ذکر است در این سال‌ها نه تعرفه‌ها باعث شده است خودروی کمتری به کشور وارد شود و نه کیفیت خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پ ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    سایپا و ایران خودرو ضعیف ترین خودروسازان تاریخ جهان
  • مدافع جان ملت ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    عجب میوه هایی برجام در حال دادن است!!!!! زهر مار از این میوه ها بهتره!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    شهری که بی صاحاب بشه قورباغه ابوعطا میخونه
  • متعجب ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    واقعا دمشون گرم خوب میدونن چی کارکنن
  • کمال ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۵
    اما عده ای خوب یک شبه ره هزار ساله را طی کردند کاش ملت آنقدر شهامت داشتند برای یه مدت اصلا نه داخلی و نه خارجی نمی خریدند آنوقت میدید ند که سریع به فکر می افتادند ولی افسوس
  • سعید ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    وقتیکه یک مرغ فروش بشود ... همینه دیگه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =