کد خبر: 207492
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴

واردات ۴۳ تنی تایر از برخی کشورها مانند عربستان‌سعودی که حتی مواد غذایی و آب آشامیدنی خود را نیز وارد می‌کند، جزو اتفاقات شگفت انگیز در حوزه تایر کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اخبار خودرو ، سیدمحمد میرعابدینی از میزان واردات تایر از کشور عربستان خبر داد و گفت: «واردات تایر از کشور عربستان ۴۳ تن بوده که این میزان یک‌هزارم درصد کل واردات تایر کشور محسوب می‌شود که بسیار ناچیز و شاید چیزی حدود یک پارت ورودی از تایر به کشور باشد.»

در میان بسیاری از کشورهایی که از آن‌ها واردات انجام می‌شود، عجیب‌ترین آن‌ها کشورهای عربی مخصوصا عربستان است. کشوری که در زمینه مسائل سیاسی مشکلات زیادی با ما دارد اما همچنان واردات از آن چه به‌صورت جزئی و چه ‌به‌صورت کلی انجام می‌شود.

با توجه به این که واردات تایر در کشور بیش‌از نیاز داخلی است اما هر از چندگاهی خبرهایی مبنی‌بر واردات تایر از کشورهایی به گوش می‌رسد که به هیچ عنوان انتظار نمی‌رود.

[caption id="attachment_204775" align="aligncenter" width="569"]سیدمحمد میرعابدینی ، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران سیدمحمد میرعابدینی ، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک ایران[/caption]

واردات تایر از کشورهای مختلف مثل عربستان حدود ۴۳ تن اعلام شده است که این میزان را باید به میزان واردات تایر در ۷‌ماه نخست امسال که دستکم چیزی حدود ۶۶ هزار و ۴۰۰ تن بوده است، اضافه کرد. اگر چه میزان واردات ۴۳ درصدی از عربستان تنها یک‌هزارم از میزان کل واردات تایر کشور را شامل می‌شود اما باتوجه به این که واردات از کشورهای عربی به‌دلیل تعرفه‌های پایین و نزدیکی به مرزهای ورودی کشور راحت‌تر است، می‌تواند عامل مهمی در افزایش قاچاق کشور نیز باشد.

علاوه‌بر این که این اعداد و ارقام به صورت رسمی از طرف گمرک کشور اعلام شده‌اند اما باید گفت آمارهای غیررسمی واردات نشان از کالاهای قاچاقی دارد که بیشتر از کشورهای عربی و کشورهایی است که تعرفه پایین‌تری به نسبت ایران دارند.

با ادامه روند افزایش تعرفه واردات تایر باید منتظر بود تا از طریق کشورهای جدید که برای اولین‌بار نام آن‌ها به گوش می‌رسد مساله قاچاق تایر نیز بیش‌از پیش افزایش پیدا کند.

حال می‌توان نتیجه گرفت هرچند بالا رفتن تعرفه واردات تایر می‌تواند به تولیدکنندگان این صنعت کمک کند اما بیش از هر چیز دیگری به صنعت تایر چه در بحث تولید و چه در زمینه واردات به‌دلیل بالا رفتن میزان قاچاق ضربه بزرگی خواهد زد.

میزان قاچاق تایر زمانی افزایش می‌یابد که تعرفه واردات در کشور بالاتر از کشورهای همسایه باشد. همچنین با پایین بودن تعرفه کشورهای همسایه نیز باید بالا رفتن تعرفه واردات را خطر بزرگی برای صنعت تایر کشور تلقی کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد صفایی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    با درود و سپاس از تلاش و اطلاع رسانی خوب شما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =