کد خبر: 207687
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

یکی از مشکلات خودروسازی ما نبود یک برنامه منسجم و مشخص برای توسعه است

به گزارش اخبار خودرو ، با تصمیم جدید دولت درخصوص افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین بهانه‌های خودروسازان برای افزایش کیفیت خودرو و مساله قیمت‌گذاری خودروها، نمی‌توان انتظار توسعه صنعت خودرو را داشت.

موضوع تعرفه‌ای که باید هرسال بخشی از آن کاهش پیدا می‌کرد و ماجرای خودروسازانی که هرسال باید بر توسعه کمی و کیفی محصولات می‌افزودند تا تعادلی میان واردات و تولید خودرو ایجاد می‌شد؛ حالا درگیر تصمیم‌گیری‌های اینچنینی شده است.

[caption id="attachment_205641" align="aligncenter" width="567"]از موضوعاتی که باید در دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار بگیرد، حرکت روی ریل فناوری است یکی از مشکلات خودروسازی ما نبود یک برنامه منسجم و مشخص برای توسعه است.[/caption]

به‌نظر می‌رسد افزایش تعرفه خودروها عقبگردی دوباره در صنعت خودرو باشد، صنعتی که از جنگ و تحریم‌ها عبور کرده و این‌بار تحت تاثیر تصمیمات دیگر قرار گرفته است. تصمیمی که یکی از مسئولان وزارت صنعت آن را خارج از اختیار این وزارتخانه می‌داند.

بارها و بارها صنعت خودروی کشورمان را با صنعت خودروی کره مقایسه کرده‌اند. هر دو کشور تقریبا در یک زمان کار خود را آغاز کردند اما کره با یک برنامه منسجم و صحیح و با سیاست‌گذاری و نه دخالت دولت، توانست خود را به یکی از مهم‌ترین خودروسازان جهان تبدیل کند.

اما صنعت خودروی کشورمان به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی در سال‌های اخیر دچار تصمیمات متعدد شده است. تغییرات مدیریتی و تغییرات در سطح ریاست‌جمهور، معمولا تمام کارهای گذشته صنعت خودرو را دچار تغییر کرده و اجازه نداده است خودروسازان فارغ از مسائل سیاسی روی یک مسیر منظم حرکت کنند.

تقریبا هربار که رئیس‌جمهور و وزیر صنعت و مدیران مرتبط با صنعت خودروی کشورمان تغییر کرده‌اند، در تمام سطوح و رویکردها دچار تغییر شده‌ایم.

با شروع جنگ در سال‌های ابتدایی انقلاب، خودروسازی ایران عملا تعطیل شد و خودروسازان بنابه ضرورت دفاع مقدس، به تامین و تجهیز ادوات موردنیاز جنگ پرداختند و توسعه صنعت خودرو متوقف شد.

در سال‌های بعد از جنگ و اوایل دهه هفتاد، راه برای ورود برندهای مختلف در کشورمان باز شد و ایران تبدیل به محلی برای مونتاژ خودرو شد. در آن سال‌ها هم عملا برنامه و سیاست‌های توسعه و خودروساز شدن ناکام ماند یا برنامه‌ها خیلی جدی پیگیری نشد. واردات خودرو متوقف شده بود و خودروسازان در همکاری با معدود شرکت‌های خارجی به مونتاژ خودرو می‌پرداختند.

هرچند رویای خودروساز شدن همواره در ذهن خودروسازان وجود داشت، اما عملا بعد گذشت ربع قرن از دوره جدید صنعت خودرو در کشور ما، همچنان خودرویی تمام ایرانی ساخته نشده است و خودروهایی که به نام خودروی ملی شناخته می‌شوند، از پلت‌فرم خودروسازان خارجی بهره‌ می‌برند.

یکی از مشکلات خودروسازی ما نبود یک برنامه منسجم و مشخص برای توسعه است. به‌گفته مسعود نیلی مشاور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، ایران با وجود تدوین سند توسعه صنعتی در سال‌۱۳۸۰، همچنان سند راهبردی دقیقی برای توسعه صنعت ندارد. هنوز هم بعد گذشت سال‌ها از ورود صنعت خودرو و آزمون و خطاهای پی‌در‌پی، خودروسازی ما راه خود را پیدا نکرده و اسیر تصمیمات هیجانی برخی از سیاست‌گذاران است.

افزایش تعرفه در روزگاری که تجارت بین‌ کشورها درحال تسهیل شدن است و شرایط داد و ستد و قوانین کسب و کار، به‌سمت جهانی شدن پیش می‌رود، افزایش چندبرابری تعرفه واردات خودرو چگونه می‌تواند به صنعت خودروی کشورمان کمک کند؟

با رفع تحریم‌ها و اوج گرفتن دوباره خودروسازان در عرصه تولید، این امید در دل بسیاری شکل گرفت که خودروسازی ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح، ضمن بهبود کیفیت و تغییر محصولات خود، در مسیر صحیح خودروساز شدن قرار بگیرد.

اگرچه خودروسازان اخیرا در بخش افزایش تولید موفق بوده‌اند اما برای ارتقای کیفی و داشتن محصولات با کیفیت نیازمند استراتژی و آرامش هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    پنجاه سال آ امش بس نبوده!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ لگن ساز وطنی آسوده بخواب که صنعت خودرویی دنیا با سرعت نور لر حال پیشرفته. شما هنوز با رانت و لابی گری دنبال بالا بردن تعرفه و بالا بردن دیوار انحصار باش! عمرمون رفت ولی نتونستیم یک خودرو استاندارد به روز و معمولی را تجربه کنیم!
  • صادق قبادیان ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    بهترین ماشین سمند به خدا پرچم ایران خودرو بلاست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =