کد خبر: 207694
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

مساله توقف ثبت سفارش واردات خودرو و شائبه ممنوعیت واردات خودرویی چه ارتباطی می‌تواند با تعیین ردیف بودجه‌ ۹۷ داشته باشد؟

به گزارش اخبار خودرو ، لایحه بودجه‌۹۷ در شرایطی به خانه ملت تقدیم شد که هنوز تکلیف سامانه ثبت سفارش واردات خودرو مشخص نشده و براساس اخبار پای آن تازه به مجلس کشیده شده است.

با توجه‌به خبر منتشرشده در درگاه خبرگزاری میزان، محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «طرح تحقیق و تفحص از بستن سامانه ثبت سفارش خودرو را در دستور کار داریم.»

حال با رسانه‌ای شدن متن کامل لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، مشخص شد دولت قصد دارد درآمد مالیاتی بیشتری نسبت‌به سال ۹۶ دریافت کند.

در این بین سهم درآمدهای دولت از مالیات واردات خودرو در بودجه سال پیش‌رو، ۲‌هزار‌و‌۲۰۰‌میلیارد‌تومان درنظر گرفته شده است. حال با توجه‌به تعیین این رقم بر واردات خودرو، این سوال پیش می‌آید که مساله توقف ثبت سفارش واردات خودرو و شائبه ممنوعیت واردات خودرویی چه ارتباطی می‌تواند با تعیین این ردیف بودجه‌ای داشته باشد.

[caption id="attachment_206179" align="aligncenter" width="700"]افت ۷۲ درصدی درآمدهای دولت از واردات خودرو واردات خودرو[/caption]

در این زمینه «حمید گرمابی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات ما بود.

در لایحه بودجه‌ای که دیروز به مجلس ارائه شد، رقم ۲‌هزار‌و‌۲۰۰‌میلیارد‌تومان برای مالیات بر واردات خودرو تعیین شده بود. این رقم تعیینی می‌تواند بیانگر این باشد که به‌زودی سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز و واردات خودرو دوباره آزاد شود؟ نکته روشن و مشخص این است که تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند و قاعدتا پیش‌بینی می‌شود درآمد دولت نیز افزایش یابد. مگر اینکه به‌خاطر افزایش زیاد تعرفه‌ها، واردات کم شود. در هر صورت این دو موضوع در مقطع کنونی قابل‌بررسی است.

با توجه به اینکه سایت ثبت سفارش واردات خودرو همچنان مسدود است، این مساله منافاتی با تعیین بودجه وارداتی خودرو ندارد؟ دلیل باز نشدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو می‌تواند این باشد که خواسته‌اند تعرفه‌های جدیدی را از زمانی به بعد، به‌طور مشخص اعمال کنند تا همراه با باز شدن سایت، آن تعرفه‌ها برقرار شود.

پیش‌بینی شما برای تحقق این مساله و باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو و به‌تبع آن آغاز واردات خودرو چه زمانی است؟ فکر می‌کنم سایت ثبت سفارش واردات خودرو زودتر باز شود زیرا این سایت نباید در طولانی‌مدت بسته بماند. به افزایش درآمد دولت به‌ازای هر خودرو در راستای افزایش تعرفه‌ها اشاره کردم اما این احتمال نیز وجود دارد که افزایش قابل‌توجه آن موجب کمتر شدن واردات شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =