کد خبر: 207819
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶

دولت کمک‌های بسیاری به خودروسازان انجام داده است که شاید مجموعا به دیگر صنایع در این حد کمکی نکرده باشد

به گزارش اخبار خودرو ، در ماه‌های اخیر بازار واردات به دلایل مختلفی ازجمله افزایش نرخ ارز، بسته‌شدن سایت ثبت سفارش و همچنین سودجویی برخی از افراد، بسیار متشنج بوده است و شاهد افزایش قیمت خودروها بوده‌ایم.

با بررسی بودجه سال آینده که در روزهای گذشته ازسوی دولت به مجلس تقدیم شد، متوجه می‌شویم دولت انتظارات خود را از واردات و درآمدهایی که در سال‌های گذشته از آن کسب کرده است، پایین آورده و به‌نوعی دنبال راهی برای کنترل بازار وارداتی‌ها و یا حمایت سفت و سخت از خودروسازان داخلی است.

[caption id="attachment_205641" align="aligncenter" width="567"]از موضوعاتی که باید در دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار بگیرد، حرکت روی ریل فناوری است دولت کمک‌های بسیاری به خودروسازان انجام داده است که شاید مجموعا به دیگر صنایع در این حد کمکی نکرده باشد[/caption]

بودجه پیشنهادی سال‌۹۷ درحالی تقدیم مجلس شد که کاهش هزارمیلیاردتومانی درآمدهای دولت از محل واردات خودرو جالب‌توجه بود. دولت در بودجه سال آینده درآمد حاصل از مالیات واردات خودرو را ۲۲هزار میلیاردریال درنظر گرفته است.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «این موضوع نشان می‌دهد دولت به این نتیجه رسیده است که واردات خودرو به کشور را محدودتر کند. درهرصورت با توجه‌به محدودیت‌هایی که دولت بر واردات خودرو اعمال کرده است، تحقق درآمدهایش در سال‌جاری نیز با مشکل مواجه خواهد شد. دلیل این موضوع نیز عدم‌تناسب میان پیش‌بینی‌ درآمدها با شرایط اقتصادی و سیاست‌هایی است که دولت درخصوص واردات خودرو اعمال می‌کند.»

این موضوع را نه‌تنها در بحث خودرو بلکه در بسیاری از کالاهای دیگر نیز شاهد هستیم. بر این اساس به‌رغم آنکه واردات خودرو یکی از ابزارهای درآمدزایی است که همواره گره‌گشای تامین بخشی از منابع مالی دولت بوده، این نهاد تصمیم گرفته است در سال آینده نسبت‌به بخشی از درآمد خود از این بخش چشم‌پوشی کند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت به‌نوعی از درآمد شیرین واردات خودرو به‌نفع تولید داخل یا سیاست‌های کنترل نرخ ارز چشم‌پوشی کرده است، می‌افزاید: «این رقم نشان می‌دهد، دولت قصد دارد بخشی از بازار خودروی وارداتی را از رده خارج کند، اما قصد ندارد همه بازار را تحت‌الشعاع قرار دهد. عدم‌مغایرت درآمد پیش‌بینی شده دولت با درآمد محقق به دلیل آن است که دولت در بحث بودجه به مباحث اقتصادی صرف، توجه نمی‌کند؛ بلکه بر مباحث آماری دقت دارد و همین موضوع موجب چنین اختلافاتی می‌شود.»

از سوی دیگر عملکرد سال‌های گذشته نشان می‌دهد دولت همواره به‌جای مدیریت واردات، به‌دنبال محدود کردن واردات است. این در حالی است که یکی از سیاست‌های بسیاری از کشورهای موفق تولیدکننده خودرو، وجود فضای رقابتی به‌منظور توسعه صنعت خودرویشان بوده است. براین‌اساس در چنین شرایطی دولت باید آگاه باشد سیاست‌هایش چه تاثیری دارد؛ هرچند کاهش واردات خودرو سود و زیانی برای این صنعت ندارد، اما قطعا درآمد دولت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

در همین زمینه ابوذر ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در این خصوص محدودیت‌های بسیاری دارد و به همین دلیل بحث تعرفه‌ها دوباره مطرح شده است به «دنیای خودرو» می‌گوید: «در‌حال‌حاضر خودروسازان داخلی رقبای بسیاری دارند. دولت کمک‌های بسیاری به خودروسازان انجام داده است که شاید مجموعا به دیگر صنایع در این حد کمکی نکرده باشد.»

وی با تاکید بر این نکته که دولت خود را موظف به‌حمایت از خودروسازان می‌بیند، می‌افزاید: «باید درنظر داشت همه حمایت‌ها فقط به‌صورت پرداخت مالی نیستند. همین حالا دولت با تعرفه‌های ۵۰‌درصدی و افزایش این تعرفه‌ها، از خودروسازی حمایت می‌کند.»

ندیمی درخصوص هدف دولت از وضع تعرفه‌های بالا، می‌گوید: «دولت از درآمد سرشار واردات کالا چشم‌پوشی می‌کند، چراکه اگر تعرفه‌ها را پایین بگیرد، عملا مقاومت خودروسازان ازبین می‌رود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    اخوی چرا نمی خواهی بفهمی خودروهای وارداتی و داخلی در دو بخش کاملا مجزای مشتریان طالب دارند.خودروی خارجی برای ۵ درصد ثروتمند جامعه است و خودروهای قدیمی داخلی برای عوام مردم هستند و تعرفه و عوارض تنها بهانه پیاده سازی این سیاست است و ابدا افزایش آن ربطی به حمایت از خودروسازان داخلی ندارد.مگر می شود در مملکتی ۸۰ میلیونی با در امد سرانه ۵۰۰۰ دلاری و صادرات ۵۰ میلیارد دلاری عامه مردم خودروی چند ده هزار دلاری سوار شوند؟ارز آن از کجا تامین شود؟افرادی که به خودروسازان داخلی دشنام می دهند فکر می کنند اگر آنها نبودند سوار خودروی خارجی می شدند ولی نه برادر اگر آنها نبودند شما باید سوار دوچرخه و بی آر تی می شدی چون تامین مالی واردات یک میلیون خودرو در سال در توان اقتصادی مانند ایران نیست.
  • همایونی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    ما حامی دولت تدبیر وامید تا اخر هستیم
  • فرهاد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    تولید داخلی با حمایت دولت به هیج جا نمی رسد پول گرفتن از جیب مردم آن هم در کشور خودش که نشد پیشترفت تولید داخل ایران خودرو و دیگر شرکت ها باید بدون حمایت دولت با شرکت ها و تولید کنندگان خارجی رقابت کنند آن وقت معلوم می شود چه چیزی در چنته دارند تعرفه باید به زیر ۴ درصد بیاید تا مردم خود انتخاب کنند این روش دولت و حمایت بیهوده همانند بچه ایی است که می خواهد راه رفتن را یاد بگیرد و پدر و مادرش بعد از چند سال باز هم دست آن را می گیرند باید بالاخره یک روزی دستش را رها کنند که خود حرکت کند دولت باید با حذف تعرفه اجازه حرکت تولید داخلی و رقابت با خودروهای خارجی را بدهد و الا به هیچ جا نخواهیم رسید البته راه ...سودجویان دولتی و غیر دولتی هم بسته می شود البته اگر دلشان واقعا برای اقتصاد کشور می سوزد باید تغییر رویه بدهند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =