کد خبر: 208298
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

به نظر می‌رسد چنانچه در مقایسه‌ها سایر موارد مرتبط با اقتصاد خانوار را نیز در نظر بگیریم باید به این نتیجه برسیم که ممکن است افزایش قیمت سوخت با توجه به شرایط موجود به اقتصاد خانوارهای ایرانی فشار وارد کرده و قدرت خرید آنها را محدودتر کند.

به گزارش « اخبار خودرو » ،خشایار نظریان در سرمقاله شماره امروز (سه شنبه -۵ دی ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « پیشنهاد دولت جهت افزایش قیمت بنزین و اظهارات رئیس جمهوری ایران در دفاع از آن » پرداخت.

مدیرمسئول روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اخیرا جناب دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب در دفاع از پیشنهاد افزایش قیمت بنزین اظهاراتی داشته‌اند که در فضای مجازی از سوی برخی مردم واکنش‌هایی در پی داشته است. امروز قصد داریم بخشی از آنچه در فضای مجازی دست به دست می‌ شود و البته قابل چاپ است، مرور کنیم و به نتیجه برسیم.

[caption id="attachment_207993" align="aligncenter" width="554"]قیمت جدید سوخت رسماً اعلام شد؛ بنزین ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان بنزین[/caption]

برخی گفته‌اند: «جناب رئیس‌جمهور! شما در صحبت‌های اخیر خود فرموده‌اید بهای بنزین باید معادل نیمی از قیمت جهانی باشد زیرا قیمت بنزین در ایران نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس که٢هزار و ٢٠٠ تومان اعلام شده بسیار ارزان‌تر است. لازم به ذکر است این واقعیت را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر قیمت سوخت در سایر کشورها بیشتراست، قیمت خودرو نیز در آنجا بسیار پایین‌تر از بازار ایران است. به عنوان مثال قیمت یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند سانتافه فول‌آپشن در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس حدود ۴٠ میلیون تومان است و در کشور ما این قیمت به مرز ٣٠٠ میلیون تومان می‌رسد. از طرفی دستمزد یک کارگر ساده در این کشورها حدود ۶ میلیون تومان در ماه است ولی در ایران حد اقل دستمزد ماهانه حدود یک میلیون تومان اعلام شده است.»

با این حساب به نظر می‌رسد چنانچه در مقایسه‌ها سایر موارد مرتبط با اقتصاد خانوار را نیز در نظر بگیریم باید به این نتیجه برسیم که ممکن است افزایش قیمت سوخت با توجه به شرایط موجود به اقتصاد خانوارهای ایرانی فشار وارد کرده و قدرت خرید آنها را محدودتر کند.

توصیه می‌شود تا قبل از اصلاح ساختارها و فراهم آمدن شرایط از قبیل تولید و عرضه خودروهای خوب، کم مصرف، ارزان و ایمن یا ارتقای سطح درآمدها به مرز قابل قبول دست به افزایش قیمت سوخت در کشور نزنید و با فرهنگ سازی بیشتر شرایط را برای مصرف بهینه سوخت آماده کنید.

به نظر می‌رسد هنوز افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند اولویت‌های بعدی دولت محترم باشد و نباید در همین ابتدا ساده‌ترین راه را انتخاب کرد. با توجه به شرایط سخت زندگی مردم در این برهه زمانی افزایش قیمت همیشه باید آخرین راه دولتمردان باشد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    تو هیچ چیز کشورهای خلیج را قبول ندارن فقط تو این موارد باید با ما مقایسه شن
  • احمد ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    دقیقا حرف ملت را زدید. درود بر شرفتان. لطف کنید این نامه را برای رییس جمهود بفرستید تا ببیند که حرف دل مردم چیست؟
  • هراتی نژاد ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    الحمدالله ریاست جمهوری و هیات همراه از اقشار اسیب پذیر نیستن و اصلا نمی دانند فقر و خجالت در برابر خانواده چیست،خدارا شاکریم
  • Ahmad RED ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    کو گوش شنوا با کم ترین درامد به زور یه ماشین پناه تومنی میخریم که قیمت واقعیش ۲۵ تومن بیشتر نیست تو این گرونی و تورم شدید بنزینم بشه ۱۵۰۰ که دیگه بهتره بریم بمیریم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =