کد خبر: 208313
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

اگر قانون ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار تصویب شود، تکلیف خودروهای حاضر در بنادر و انبارهای گمرک چه می‌شود؟

به گزارش « اخبار خودرو » ،هنوز به‌صورت رسمی تعرفه‌ها و قوانین جدید واردات خودرو اعلام نشده است اما برخی، جدول پیشنهادی را به‌صورت قطعی اعلام می‌کنند.

البته انتشار این جدول پیشنهادی می‌تواند نشان از این باشد که احتمالا قوانینی مشابه طرح پیشنهادی اعلام می‌شود. حال سوال اینجاست که اگر قانون ممنوعیت واردات خودروهای با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار تصویب شود، تکلیف خودروهای حاضر در بنادر و انبارهای گمرک چه می‌شود؟

[caption id="attachment_206400" align="aligncenter" width="800"]خودروهای متوقف در گمرک خودروهای متوقف در گمرک[/caption]

در حال حاضر در بسیاری از انبارهای گمرک، خودروهایی حضور دارند که مجوز واردات به کشور را داشته‌اند و بر همین مبنا پایه قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار دارند. حال که این خودروها به گمرک آمده و روند واردات گذشته را طی کرده‌اند، بحث بر سر آن است که دیگر اجازه ورود و شماره‌گذاری به این خودروها داده نشود.

اولین اتفاق که با اعلام این خبر افتاد این بود که باعث شد بسیاری از این خودروها افزایش قیمت شدید را تجربه کنند و برای این خودروها در بازار آزاد حباب قیمتی ایجاد شود. این در حالی است که اگر اجازه ترخیص به این خودروها داده شود، در گام اول می‌توان بهای بازار آزاد آنها را کاهش داد.

ولی اگر قرار باشد اجازه ترخیص به این خودروها داده نشود یا پیش‌شرطی برای ورود خودروها گذاشته شود، باعث خواهد شد قیمت این دسته از خودروها مجددا به‌صورت کاذب افزایش پیدا کند.

اما جالب اینجاست که برخی مسئولان معتقد هستند با افزایش تعرفه واردات در آینده نزدیک، قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر چند‌هزار دستگاه خودرو در گمرک‌های کشور وجود دارند که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها بهایی بیش از ۴۰هزار دلار دارند.

اگر بنا باشد این خودروها دیگر ترخیص نشوند و به کشور مبدا برگردند، ضرر قابل‌توجهی به واردکنندگان این دسته از خودروها تحمیل می‌شود و بدیهی است که آن‌ها با افزایش قیمت خودروهای موجود یا ارزان‌تر خود، این خسارت مالی را از طریق بازار فروش جبران می‌کنند.

اگر هم قرار باشد این خودروها ترخیص شوند و دیگر اجازه ورود نسخه‌های جدید داده نشود، احتمال دارد در گام اول در بهترین حالت، قیمت‌های فعلی حفظ شود و با پایان موجودی بازار دوباره قیمت نسخه‌های صفر و کارکرده آن دوباره افزایش پیدا کند.

پس در نتیجه با هر اقدامی می‌بینیم که بهای تمام‌شده بسیاری از خودروها با قواعد جدید افزایش پیدا می‌کند. شاید بهتر باشد قوانین جدید را منطقی‌تر تعریف کنیم تا در چند هفته پایانی سال، گرانی پیش‌آمده خرید خودرو فروکش کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =