کد خبر: 208381
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

مرشد سلوک : قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید شامل خودروسازان داخلی هم باشد

به گزارش « اخبار خودرو » ، هنگامی‏که قانون معافیت تولیدکنندگان داخلی از اسقاط خودروها وضع شد، واردکنندگان خودرو تنها منجی و هوارسان مردم شدند. هرچند با بسته شدن ثبت‏سفارش خودروها، روند آن متوقف شد و هرچه بیشتر بسته بماند، نفس مردم کلان‌شهرها هم تنگ‏تر می‏شود.

بر اساس آخرین آمار یک‏ میلیون‏ و ۳۵۰ هزار خودروی فرسوده در کشور تردد دارد و سالانه حدود ۲۰۰هزار خودرو به این تعداد افزوده می‏شود و به ‏تبع آن نیز آلودگی‏ های زیست‏ محیطی تشدید می‏شوند. این در حالی‏ است که بار نوسازی و خارج‌کردن خودروهای فرسوده تنها برعهده واردکنندگان خودرو است.

[caption id="attachment_208382" align="aligncenter" width="600"]خودروهای فرسوده خودروهای فرسوده[/caption]

حالا حدود ۶ ماه از زمانی که آخرین خودرو وارد کشور و موجب اسقاط خودروهای فرسوده شد، می‏ گذرد. با این توقف ۶ ماهه، روند اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده به‏ آرامی کند شد و در نهایت از حرکت ایستاد، به شکلی که طی ۶‏ماه گذشته هیچ خودرویی اسقاط نشده است.

در این شرایط و با افزایش آلودگی هوا از مسئولان انتظار می‏رفت معافیت خودروسازان داخلی را از خرید گواهی اسقاط خودروهای فرسوده لغو کنند تا آلودگی‏های زیست‏ محیطی کاهش یابند. موضوعی که مسئولان به آن توجهی نکرده ‏اند.

اعتراض بی‌پاسخ واردکنندگان در‏حال‏ حاضر ۷٫۷ درصد کل خودروها فرسوده است اما بار نوسازی خودروهای کشور بر دوش واردکنندگان گذاشته شده، در‏حالی‏که تنها ۷درصد خودروهای شماره‏ گذاری داخل کشور، وارداتی هستند.

کوروش مرشد‏سلوک ، نایب‏ رئیس هیات ‏مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت ‏وگو با «دنیای خودرو» درباره واکنش انجمن واردکنندگان خودرو به این موضوع گفت: «اسقاط خودرو از دو بعد اقتصادی و زیست ‏محیطی قابل ‏بررسی است که در‏نتیجه آن خودروهای فرسوده از گردونه حمل‏ و نقل خارج می‏ شوند و مصرف‏ کنندگان از خودروهای بهتری استفاده می‏کنند و میزان آلایندگی کاهش می‏ یابد.

هرچند انجمن واردکنندگان خودرو اعتراض خود را به مجلس و دولت اعلام کرده اما هنوز ثبت ‏سفارش باز نشده است. در مکاتبه انجام‏ شده انجمن واردکنندگان خودرو به نمایندگی از تمام واردکنندگان خودرو به معافیت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده اعتراض کرده ‏اند، زیرا اسقاط خودروهای فرسوده به‏ میزان قابل‏ توجهی کاهش یافته است. از دیگر موارد‏ی که به آن اشاره شد، مشکلات اقتصادی و اشتغال ناشی‌از بسته‌شدن ثبت‏ سفارش‏ است که حاصل آن توقف اسقاط خودروهای فرسوده و آلایندگی‏ های ناشی از آن بود.»

مرشدسلوک درباره کاهش ارزش گواهی اسقاط اظهار کرد:‏ «قیمت گواهی اسقاط به میزان عرضه و تقاضای آن در بازار بستگی دارد. در دوره‏ای که تقاضا برای خرید گواهی اسقاط زیاد و عرضه محدود بود، قیمت گواهی اسقاط افزایش یافت. اکنون باتوجه به این‏که خودرویی وارد نمی‏شود، گواهی اسقاط مصرف ندارد و قیمت آن کاهش یافته است. کسانی‏ هم که گواهی اسقاط خریداری کرده‏اند، برای جلوگیری از ضرر، گواهی اسقاط را به کمتر از هزینه خریداری‏شده می‏فروشند.»

مشکلات توقف اسقاط فرسوده‌ها تردد خودروهای فرسوده آسیب‏های بسیاری به‏ دنبال دارد. به‏ گفته محمدمهدی طلایی، نماینده مراکز اسقاط کشور خودروهای فرسوده ۶۰ تا صددرصد بیشتر از مدل صفر نوع خود، بنزین مصرف می‏کنند و آلایندگی این خودروها ۵۰برابر خودروهای با استاندارد یورو۴ و ۲۲ برابر خودروها با استاندارد یورو۲ است. برابر آمارهای اعلام شده ۵۰درصد سوانح رانندگی کشور نیز مربوط به همین خودروها هستند.

از‏سوی‏ دیگر خروج این دسته از خودروها تاثیرات مثبتی به‏ همراه دارد. براساس اعلام نماینده مراکز اسقاط کشور تا سال ۱۳۹۳ با اسقاط ۳۰۰هزار خودروی فرسوده، رقمی معادل ۱۳هزارمیلیاردتومان صرفه‏ جویی اقتصادی نصیب کشور شد که در بخش‏هایی چون کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط ‏زیست، افزایش ایمنی ناوگان و افزایش بهره‏ وری ایمنی حمل و‏نقل به ‏چشم می‏خورد.

در‏حالی‏که نفس شهرها به تنگ آمده و آمارهای بخش بهداشت‌و‌درمان حاکی از آن است میزان مراجعات مردمی به ‏واسطه آلودگی هوا و درپی آن مرگ‏های ناشی‏ از وضعیت هوا افزایش یافته اما هنوز تصمیماتی که می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد، بر‏اساس منافع مردم اتخاذ نمی‏شوند و موضوع اصلاح و بهبود کیفیت خودروهای داخلی و التزام آنها به اسقاط خودروهای فرسوده با حکم‏های دقیقه ۹۰، از اجرا بازمی‏ مانند تا همچنان در شیب نزولی خود باقی بمانیم.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    نیازی به اسقاط نیست کافی است تردد خودروهای بالای ۱۵ سال در کل کشور ممنوع شود و در صورت تردد این خودروها به مراکز اوراق خودرو ارسال شوند تا مشگل برای همیشه حل شود.این گونه همه هم می فهمند بعد ۱۵ سال ارزش خودرو در حد آهن قراضه است و نه بیشتر
  • رحیم ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    واردکنندگان بار اسقاط رو به عهده ندارن بلکه این طبق معمول مصرف کنندگان خودروهای وارداتی هستند که بار هزینه اسقاط رو به عهده دارن... دیگر اینکه شکایت از خودرو سازان به دولت و مجلس مثل اینه که شکایت اسرائیل غاصب رو پیش آمریکا ببری... واقعا باید گفت " انا لله و انا الیه راجعون"

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =