کد خبر: 208463
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

چین تنها با تسهیل مقررات و ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه و تکنولوژی کشورهای پیشرفته دارای صنعت خودروی جهان توانست در کم‌تر از دودهه از مونتاژ به داخلی‌سازی ۹۰درصد و نیز طراحی خودرو دست یابد

به گزارش « اخبار خودرو » ، حسین نظریان در سرمقاله شماره امروز (شنبه - ۹ دی ۱۳۹۶) روزنامه دنیای خودرو، به « بررسی فرازوفرود صنعت خودروی ۴کشور کره، ترکیه، چین و ایران در ۳۰سال گذشته » پرداخت.

رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

[caption id="attachment_208464" align="alignleft" width="345"]کره ، ترکیه ، چین و ایران کره ، ترکیه ، چین و ایران[/caption]

بررسی فرازوفرود صنعت خودروی ۴کشور کره، ترکیه، چین و ایران در ۳۰سال گذشته هرچند در مقاله کوتاه ممکن نیست اما با نگاهی گذرا می‌توان دریافت کدام‌ موفق‌ هستند، کدام‌ موفق‌تر بوده و کدام عقب نگه‌داشته شده‌اند و چرا؟

۱ - کره جنوبی: کشور کره‌جنوبی همین که عزمش را برای داشتن صنعت خودرو جزم کرد، در گام نخست و در قالب برنامه‌ای مدون، استراتژی و راهبردی را برای توسعه آن مشخص کرد که تغییر دولت‌ها، اجرای آن را دچار مشکل نمی‌ساخت بلکه از حمایت‌ دولت‌ها برخوردار بود.

در گام‌های بعدی کشور کره برای گسترش داخلی‌سازی و رسیدن از مونتاژ به طراحی در یک بازه زمانی ۱۵ساله، اقدام به خرید بیش‌از ۲هزار نفر از لیسانسه‌های صنعتی و تکنولوژی کرد و توانست به‌همراه پیشرفت صنعت خودرو، صنعت قطعه‌سازی را هم شکوفا کند.

به‌این‌ترتیب و پس‌از ۲۰سال، از مونتاژ به داخلی‌سازی و سپس به طراحی و نیز از جایگزینی واردات به حضور موفق در بازارهای صادراتی برسد و صنعت خودرویش تاثیر جدی بر شاخص‌های اقتصادی‌اش بگذارد.

۲ - ترکیه : کشور ترکیه که سال‌هاست به عضویت کشورهای گروه۲۰ درآمده و دارای شانزدهمین اقتصاد برتر جهان است، ابتدا مزیت نسبی خود را در صنعت قطعه‌سازی یافت و تاکنون در راه رشد و توسعه آن از هیچ‌نوع حمایتی فروگذار نکرده است.

ترکیه با اجرای سیاست تعامل با جهان و جذب سرمایه‌های خارجی در صنعت خودروی خود و تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و نیز قطع سیاست‌های حمایتی، برخلاف کره‌جنوبی در این صنعت به مونتاژ روی‌آورد و توانست صنعت خودروی خود را که تا دودهه پیش چندان موردتوجه نبود، شکوفا سازد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون قطعات و مجموعه‌های خودرو و نیز انواع خودروی مونتاژی خود را به بیش‌از ۱۸۰کشور صادر کند و رشد و توسعه قطعه‌سازی و صنعت خودروی آن اثرات مهمی در رشد شاخص‌های اقتصادی آن کشور بازی می‌کند.

۳ - چین : کشور چین ملهم و متاثر از اندیشه‌های اقتصادی سیاست‌مدار بزرگ خود «دونگ شیائوپینگ» حدود ۲سال است با پشت‌سر گذاشتن ژاپن، به جایگاه دوم اقتصاد جهان رسیده‌است، برای رسیدن به این هدف بزرگ اثرات رشد و توسعه صنعت خودرو بر شاخص‌های اقتصادی این کشور انکارناپذیر است.

چین حدود ربع قرن پیش تنها با تسهیل مقررات و قوانین دست‌وپاگیر و ایجاد زمینه‌های مناسب برای جلب و جذب سرمایه و تکنولوژی کشورهای پیشرفته دارای صنعت خودروی جهان کوشش کرد و در کم‌تر از دودهه توانست از مونتاژ به داخلی‌سازی ۹۰درصد و نیز طراحی خودرو دست یابد و هم‌اکنون بعضی از محصولات خودرویی آن مانند «بیوک لاکراس» حتی به بازار سخت‌گیرانه آمریکا هم صادر می‌شود.

۴ - ایران: صنعت خودروی ایران در ربع‌قرن پیش با نکوهش مونتاژ صرف، به خودکفایی و طراحی و تولید خودروی ملی روی آورد و موفق شد از نخستین خودروی ملی به‌نام «سمند» در سال۱۳۸۱ رونمایی کند. قرار بود این خودرو هردوسال یک‌بار «فیس‌لیفت» شده و هر ۴سال یک‌بار تغییر مدل دهد.

می‌دانیم که به‌دلیل نبود راهبرد مدون و تداوم عملکرد سلیقه‌ای در صنعت خودروی کشور، این مهم تحقق نیافت و در قراردادهای «پسابرجام» نیز بیشتر شاهد اشاعه مونتاژ هستیم و صنعت قطعه‌سازی نیز پس‌از یک‌دهه درخشش هم‌اکنون با انبوهی از مشکلات رو‌به‌رو است! راستی چرا؟ چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =