کد خبر: 208590
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵

برای استانداردسازی خودروهای سواری و سنگین که توقف تولید آن‌ها اعلام شد، مهلت و فرصت جدیدی در نظر گرفته نشده است

به گزارش « اخبار خودرو » ، سازمان ملی استاندارد در سال ۹۵ طی حرکتی، استانداردهای ملی صنعت خودرو را به‌روز کرد که بر این اساس تعداد استانداردهای مصوب و لازم‌الاجرا در این بخش را به ۸۵مورد افزایش داد.

به گفته کارشناسان استاندارد، بخشی از این استانداردها پوشش‌دهنده همان استانداردهای گذشته‌ هستند و بخش دیگر مواردی است که جزئیاتی را به آن استانداردها اضافه کرده است.

مهلت رعایت حدود ۵۵مورد استاندارد دی‌ماه ۹۶ و مهلت رعایت تمام موارد استانداردها برای عرضه خودرو، دی‌ماه ۹۷ اعلام شد. به این ترتیب هفته گذشته این سازمان خبر توقف تولید تعدادی از خودروهای سواری و سنگین جاده‌ای را با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از دی‌ماه امسال اعلام کرد.

[caption id="attachment_204015" align="aligncenter" width="700"]باید سرمایه‌گذاران خارجی را مجاب کرد تا در کنار مشارکت اقتصادی، انتقال دانش و تکنولوژی را نیز در صنعت خودرو فعال کنند برای استانداردسازی خودروهای سواری و سنگین که توقف تولید آن‌ها اعلام شد، مهلت و فرصت جدیدی در نظر گرفته نشده است[/caption]

اما این خبری بود که خیلی از شرکت‌های عرضه‌کننده آن را تکذیب کرده و اعلام کردند تولید این خودروها همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه برخی از فعالان این حوزه و کارشناسان بازار خودرو معتقدند توقف تولید این خودروها بدون وجود جایگزین مشابه برای آن‌ها، می‌تواند به ایجاد مشکلاتی در بازار منجر شود.

در این راستا احمد نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان نیز در یکی از اظهارات اخیر خود مهلت ابلاغ شده به خودروسازان برای رعایت استانداردها در محصولات خود را تا دی‌ماه سال ۹۸، یعنی یک سال بیشتر از مهلتی که سازمان استاندارد تاکنون بر آن تاکید داشت، اعلام کرد.

به‌دنبال این اظهارنظر یکی از تحلیل‌های مطرح‌شده این است که چون تا پیش از این همواره مهلت نهایی دی‌ماه ۱۳۹۷ بوده است، این ارفاق یک‌ساله مازاد، امید به خروج پلت‌فرم‌های قدیمی از خطوط تولید را از بین می‌برد.

این تحلیل و اظهار نظر درحالی مطرح می‌شود که معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در رابطه با آخرین مهلت تعیین‌شده برای رعایت تمام موارد استاندارد در صنعت خودرو به «دنیای خودرو» گفت: «خودروهایی که خبر توقف تولید آن‌ها اعلام شد، خودروهایی بودند که ۵۵مورد اولیه استاندارد نیز در تولید آن‌ها رعایت نشده بود. اما تا دی‌ماه ۹۷ رعایت همه ۸۵مورد استاندارد در خودروها اجباری است و خودروسازانی که تا این مهلت، گواهی تایید نوع دریافت کنند، برای گذراندن استانداردهای ۸۵گانه یک سال زمان دارند.»

وحید مرندی‌مقدم با بیان اینکه طبق اعلام قبلی، خودروهایی که تا دی‌ماه ۹۷ تولید و یا وارد شوند باید واجد هر ۸۵مورد استاندارد باشند، اظهار کرد: «درحال‌حاضر تاریخ تایید نوع بعضی از خودروسازان تمام شده است. عرضه‌کنندگان خودرو نباید تمدید مجوز خود را به لحظه آخر بیندازند، بلکه باید قبل از ابطال، نسبت‌به تمدید مجوز اقدام کنند.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه خودروسازان موظف بودند تا ابتدای دی‌ماه امسال نسبت به گذراندن استانداردهای ۸۵گانه اقدام کنند و همچنین تا دی‌ماه سال آینده نیز برای گذراندن استانداردهای ۸۵گانه اقدام کنند، گفت: «در مورد اینکه گفته می‌شود برای استانداردسازی خودروهای سواری و سنگین که توقف تولید آن‌ها اعلام شد، فرصت جدیدی درنظرگرفته‌می‌شود،‌ باید بگویم مهلت جدیدی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.»

مرندی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌کدام از این شرکت‌ها درخواست تجدیدنظر یا تغییر در تصمیم‌گیری را به سازمان استاندارد ارائه کرده‌اند یا خیر، گفت: «چنین درخواستی دریافت نکرده‌ایم. همچنین در این مدت هیچ جلسه رسمی برگزار نشده است و اگر گفت‌وگویی انجام شده باشد، میان افراد و به صورت غیررسمی بوده است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    تو این کشور هر فرصتی قابل تمدیداست کلا کلید تمدید روشن است
  • رضا ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    قدیم ها معتادین به دور منقل می نشستند و در حالت نشئه گی برای هم داستان های محیر العقول می گفتند.حال حکایت سازمان استاندارد ما هم شبیه همین معتادین است.خواهر من اگر تولید خودروهای قدیمی ۳۰ میلیون تومانی متوقف شود چه چیزی قرار است جانشین آن شود؟شاید سانتافه ۳۰۰ میلیونی یا سوناتای ۲۰۰ میلیونی.مشگل مملکت ما این است که همه فکر می کنند در فضایی مجرد زندگی می کنند و می توانند بدون در نظر گرفتن شرایط صنعت،اقتصادو درامد مردم بر اساس انگاره های آکادمیک و دانشگاهی خوب و بد تعیین کنند و به مرحله اجرا دراورند.مطمئن باشید این خودروهای قدیمی تا سال ۱۴۱۰ هم مانند کشور کوبا میهمان ماهستند مگر آنکه پیشرفت تکنولوژی سبب شود که قیمت جهانی خودروهای روز بواسطه تغییر تکنولوژی به یک پنجم کاهش یابد که خود بحث دیگری است.مثلا ممکن است برقی شدن سبب حذف ۷۰ درصد قطعات خودروهای امروزی و کاهش قیمت آنها گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =