کد خبر: 208640
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

دیروز شهرداری جزئیات پیشنهادی طرح ترافیک جدید شهر تهران اعلام کرد و شورای شهر و شورای ترافیک تهران باید مهر‏تایید آن را بزنند.

به‏ گفته یک عضو شورای‌شهر جزئیات اعلام‌شده، پیشنهاد شهرداری بوده و شورا با کلیات آن موافق است اما در جزئیات اختلاف نظر وجود دارد و تا یک‌ماه دیگر تکلیف نهایی آن مشخص می‏شود.

از سوی دیگر دیروز پلیس راهور به‌عنوان بازوی اجرایی این طرح بر این‌باور است طرح‌ترافیک جدید پایتخت مبهم بوده و بهتر است چندماه به‌صورت آزمایشی اجرا شود. به‌نظر می‏رسد مدیریت جدید شهری برای اجرای این طرح علاوه بر تصویب این طرح توسط شورای طرح ترافیک، چراغ سبز پلیس را هم بگیرد.

[caption id="attachment_205750" align="aligncenter" width="555"]محدوده طرح ترافیک محدوده طرح ترافیک[/caption]

به گزارش « اخبار خودرو » ، حدود یک ماه است که موضوع حذف طرح ترافیک شهر تهران و جایگزینی طرحی جدید جزو سوژه ‏های مهم شهری بوده و همه منتظر اعلام جزئیات آن بودند. در چند روز گذشته مقام‏های مسئول در این معاونت جزئیات پیشنهادی خود را اعلام کرده‌اند و تا کمتر از یک‌ماه دیگر باید توسط شورای شهر و شورا ترافیک تهران به تصویب برسد.

دیروز پلیس راهور هم مخالفت خود را با اجرایی شدن این طرح اعلام کرد. سردار محمدرضا مهماندار، رئیس‌پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی تهران بزرگ در واکنش به حذف طرح‌ترافیک در سال آینده گفته است: «این طرح ابهاماتی برای پلیس دارد و چنانچه تا پایان سال برطرف شوند، اجرای آن به سال آینده می‏رسد اما با توجه به فرصت اندک باقیمانده، احتمال اجرایی نشدن این طرح وجود دارد.»

پلیس مشخص نبودن تعداد سفرهای روزانه، فشار به معابر حاشیه طرح زوج‌و‌فرد، ابعاد اجتماعی و ... را جزو ابهامات این طرح برشمرده است.

در همین‌باره یک مقام پلیس راهور به «دنیای‌خودرو» گفت: «برای اجرایی شدن چنین طرح‏های کلان شهری باید صددرصد کار کارشناسی روی آن انجام بگیرد و حتی چند‌ماه به‌صورت آزمایشی اجرا شود و اگر پاسخگو بود، آن را دائمی کنند.»

جزئیات در حد پیشنهاد است

شورای شهری‏ها به اعلام جزئیات پیشنهادی طرح‌ترافیک جدید توسط شهرداری واکنش نشان دادند. ناهیدخداکرمی، عضو شورای شهر تهران با تاکید براینکه طرح‌ترافیک جدید باید توسط شورا تصویب شود، به «دنیای خودرو» گفت: «جزئیات پیشنهادی شورای شهر برای طرح ترافیک جدید در کمیسیون حمل‌و‌نقل مورد بررسی قرار گرفته است و آنچه توسط شهرداری اعلام شده، باید به تصویب اعضای شورای‌شهر برسد و سپس توسط شورا ترافیک تهران نهایی شود. بنابراین آنچه اعلام شده، در حد پیشنهاد است.»

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران‌ و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در گفت‏وگو با «دنیای‌خودرو» با اشاره به این‌که جزئیات اعلام‌شده طرح‌ترافیک جدید پیشنهاد شهرداری است، توضیح داد: «کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر پیشنهادهایی برای طرح‌ترافیک جدید دارد که با پیشنهادهای شهرداری متفاوت است. درواقع شورای شهر یک طرح بازنگری جامع و یکپارچه و معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران هم یک طرح بازنگری آماده کرده‏اند. این دو طرح مشابهت‏ و تفاوتی‏هایی با هم دارند که بعد از نهایی شدن باید به تصویب شورای ترافیک تهران برسد. ضمن اینکه در بازنگری این طرح از سوی شورای شهر، تمام شهر تهران مدنظر قرار گرفته است و به سه محدوده که شامل طرح ترافیک، زوج‌و‌فرد و کل تهران تقسیم می‏شود اما طرح معاونت حمل‌و‌نقل فقط شامل محدوده طرح‌ترافیک و زوج‌و‌فرد است. بنابراین باید جمع‌بندی کاملی از این دو طرح انجام و اختلاف‌نظرها برطرف شود و در نهایت به تصویب شورای ترافیک تهران برسد.»

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر با تاکید بر اینکه تکلیف طرح ترافیک جدید در یک ماه باید مشخص شود، گفت: «تا یک ماه دیگر جزئیات کامل طرح‌ترافیک جدید توسط شورا، نهایی و تصویب می‌شود و بعد از تصویب آن توسط شورا طرح‌ترافیک برای تصویب نرخ عوارض و قیمت نهایی دوباره در شورا بررسی و سپس تصویب خواهد شد.»

جزئیات پیشنهادی شهرداری

دیروز شهریار افندی‏زاده، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزئیات پیشنهادی طرح‌ترافیک جدید توضیحاتی ارائه داد. وی گفته است:«طرح جدید سه ماه است که در حال بررسی‏های کارشناسی بوده و کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص‏های ترافیکی، کاهش حجم آلاینده‏ها در سطح محدوده، تقویت سیستم حمل‌و‌نقل همگانی و تشویق شهروندان به حمل‌و‌نقل عمومی برخی اهداف طرح ترافیک خواهد بود.»

افندی‌زاده به مزایای طرح ترافیک جدید هم اشاره کرده و توضیح داده است: «در طرح جدید چند شاخص عمده ازجمله مدیریت و زمان تردد و کنترل میزان آلایندگی، مدیریت قیمت‌گذاری و مدیریت استفاده از خودرو در نظر گرفته شده است و محاسبه عوارض براساس انواع شاخص‏ها پیش بینی می‌شود.»

همچنین قائم‌مقام معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک، فرمول محاسبه عوارض یک روز تردد در سطح شهر و کف و حداکثر عوارض پرداختی را هم اعلام کرده که در‌نهایت شورای شهر تصمیم‌گیرنده نهایی آن است.

از سوی دیگر، دیروز محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌و‌نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: «اجرای ین طرح صفر‌و‌یک است. اگر بر‌اساس قانون تا ۱۵‌بهمن به تصویب شورا و نهادهای تصمیم‌گیر برسد، امکان اجرای آن وجود دارد، درغیراین‌صورت نمی‌توان در سال ۹۷ آن را اجرایی کرد.»

a وی درخصوص کاهش بار ترافیکی در محدوده طرح زوج‌و‌فرد با اجرایی شدن طرح جدید توضیح داده است: «سه روز در هفته خودروها براساس پلاک خودرو می‌توانستند در محدوده طرح زوج‌و‌فرد رایگان تردد کنند که با تعیین عوارض این سفرها نیز مدیریت می‌شوند.»

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳
    خداوکیلی تو این مملکت با این مسئولین نابغه چی درسته که بخواد این درست باشه خودتون می بافید و می دوزید و هر روز فشار اقتصادی رو رو مردم می آرید و به نظرم ادامه این روند ایران را به سوی کشورهای فوق بدبخت و بیچاره خواهد کشاند دیگر به جهان سومی هم نخواهند گفت برو بالاتر و حتی از افغانستان و بیچاره ترین کشورهای افریقایی بدبخت تر خواهیم شد البته با وجود این نوابغ مسئول
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    بدبخت ماهایی که در محدوده زوج و فرد زندگی می کنیم چشم اونم نداشتن ٣-۴ روز در هفته از وسیله نقلیه استفاده کنیم خوشبحال خانواده های خودشان که در مناطقی زندگی می کنند و امکان نداره زوج و فرد بشه یا طرح ترافیک مثل منطقه یک که پر ترافیکترین منطقه تهرانه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =